2022-06-29, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Jag har bytt från krossade tomater till passerade tomater. Tycker att köttfärssåsen får djupare smak på det sättet. Krossade tomater är mest vatten. Testa det.
Citera
2022-06-29, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Kära du, stek köttfärsen så den blir ordentligt brun, lägg på massor av smör, använd örtsalt istället för buljong, lägg inte i något vatten.

Vad du vill ha är en tjock ragu, snare än en sås. Vatten är din fiende.
Citera
2022-06-29, 19:35
Avslutad
För mycket vatten i använd matlagnings grädde istället
Citera
2022-06-29, 19:37
Medlem
KlappMungons avatar
Köttfärs är knepig att steka. Den blir lätt kokt istället och då får man inte den goda smaken av stekt kött.

Du måste använda en järnpanna eller en rostfri panna och den skall vara het som synden. Rapsolja för fritering/stekning eller avokadoolja är bäst. Stek lite köttfärs i taget så pannan inte kyls av. Om du inte orkar steka all köttfärsen så spelar mindre roll. Har hälften av köttfärsen fått stekyta så är det OK om den andra hälften bara blir kokt.

Sen saknar jag fläsket i ditt recept. Rökt bacon som hackats eller kör blandfärs om du är lat.
Citera
2022-06-29, 19:39
Medlem
Awkwardmans avatar
Tärnat rökt fläsk i, tomatpure. Lite rött vin.. Oxbuljong. Buttra i 2h minst
Citera
2022-06-29, 19:48
Medlem
Min gumma gör fan världens bästa köttfärssås. Hennes främsta trick är att köra rivna morötter, champinjoner samt tillsätta creme fraiche…utöver standardingredienserna. Dessa 3 komponenter gör att den blir extremt ”köttig”. Kryddningen kan man köra efter vilken smak man vill ha…men man måste få till basen/grunden för att en köttfärssås ska bli god. Finkrossade tomater är också ett måste.
Citera
2022-06-29, 19:50
Medlem
f30malmos avatar
Bujong som många sagt, lite pancetta eller rökt fläsk som stekts ner och lite blekselleri. Koka länge. Sedan misstänker jag att du väljer en krossade tomater som inte är god eller som är smaklös, väljer man godare krossade tomater behövs inte tomatpure. Vitlök tappar smak om man har den i från början, ta vitlöken sent i processen.
Citera
2022-06-29, 19:53
Medlem
Leckies avatar
Så här gör jag köttfärssås.

Olivolja och smör på pannan.
Stek köttfärsen i tills den blir lätt rosa.
Häll i krossade tomater.
Tillsätt salt, peppar, chilikrydda och honung.
Sänk värmen och låt puttra en kort stund.

Smakar bäst så tycker jag.
Citera
2022-06-29, 19:53
Medlem
losfers avatar
Jag kör köttfärs, lök, salt, chilipulver eller röd peppar, oregano eller kanske nån italiensk kryddblandning, salt, krossade tomater eller puré. Sen grädde på slutet. Jag brukar ha en burk champinjoner i också. Fyller ut och smakar gott. Grädde och nog med salt/peppar är det viktigaste för smaken. Lite ketchup i är också bra. Min köttfärssås smakar inte alltid likadant men alltid god tycker vi. Min är baserad på morsans som hon skrev ned på en lapp för 30 år sen. Har kvar lappen.
Senast redigerad av losfer 2022-06-29 kl. 20:06.
Citera
2022-06-29, 20:00
Medlem
Börjar med Lök och morötter, sedan köttfärs, viktigt att man inte tar för mycket färs åt gången så att det verkligen får bryna och inte koka.
Vitlök glömde jag.
Sen tomatpuré liten stund innan man slår i krossade tomater.

Jag tycker inte man behöver ha i så jävla mycket grejer som många skriver, många gånger i matlagning gäller "less is more".
Buljong eller fond, oregano, basilika, lagerblad, peppar och salt.
Mer än så behövs egentligen inte. Men man behöver ofta mycket mer än vad man tror av varorna.
Selleri och bacon eller finare har jag också ibland kom jag på.

Kan köra lite rödvin, kan ta i lite chili eller annan styrka om man vill.
Men vatten skulle jag aldrig ha i, inte en chans.
Man låter ju allt stå och koka för att bli av med vätska och smakerna ska binda samman.
Senast redigerad av JanLilja 2022-06-29 kl. 20:02.
Citera
2022-06-29, 20:01
Medlem
Felet många verkar göra, även i denna tråd, är att ni kokar er köttfärssås för kort tid.

Det viktigaste är att man har bra kvalitet på krossade tomaterna.

Men här är ett framgångsrecept:

1. Lägg till selleri i era recept. Stek på samma sätt som lök.
2. Morötter i mindre mängd, steks aningen längre än lök.
3. Vitlöken tillsätts en aning efter lök. Speciellt om den är finhackad.
4. Använd rödvin i maten. Köp ett fylligare billigare vin från t.ex. spanien. Till 1 kg köttfärs bör man ha 30cl rödvin.
5. Koka upp men ej för snabbt. Rör medan det kokas upp. Försök få själva gjutjärns/motsvarande att bli varm. Se till att röra för att värmen ska fördelas bra.
6. Använd lock. Använd 3/10 på spisen och koka i 3-4 timmar.

Glöm ej att tomatpuré av mkt god kvalitet är viktigt. En rågad matsked per kg kött.

En bra tillsats är dessutom en mindre mängd kalv/köttbuljong. Måste vara av god kvalitet.

Att många individers köttfärssås suger är för att de snålar på basvarorna. Italienare är extremt kvalitetsmedvetna när det kommer till matlagning. Även deras billigare produkter är bra.

Det är nästan omöjligt att laga bra köttfärssås med ICA:s krossade tomater. Det ska vara Mutti, eller bättre. Körsbärs eller hela tomater har också en annan smak. Så häll i 1 burk av det.

Sardeller som finhackas och läggs in i slutet av lökstekningen är också vettigt. 1/3 av en liten burk är lagom.

Använd även ganska rikligt med oregano, och hyfsat mycket basilika. En liten uns timjan är också viktigt.
Citera
2022-06-29, 20:14
Medlem
BrainDisorders avatar
Läste igenom lite snabbt men såg inte ett enda inlägg nämna att t.ex pastan till tar bort (eller späder ut) smakerna oerhört mycket. Så om du har kryddat upp en riktigt god köttfärssås och du tycker smakerna sitter så kommer dom smakerna halveras när du väl börjar sätta i dig rätten.

Så definitivt mer salt, peppar, torkade eller färska örter.
Jag har blivit bättre på köttfärssås, förut upplevde jag precis som du att det inte smakade något. Men även när man får till en riktigt god en så tar pastan bort mycket utav det härliga. Samma sak med ris.

Brukar själv alltid först fräsa upp lök med smör och olja och sen köra tomatpurén och lite kryddor. Många gånger tar jag bort detta från spisen sen och därefter börjar steka färsen med kryddor, ev fond, morötter, fläsk, vin etc. När denna kompott känns ok så åker löken och tomatbasen i igen och efter en stund får man smaka av vad som kan behövas. Chili, cayenne, vitlök, vitpeppar. Soja och dijonsenap. T om ketchup!

Grädde och creme fraiche går också att köra i när man sänkt temperaturen men det är också lite att det dödar eller späder ut vissa smaker. Summa summarum, ibland får man krydda så jävla mycket mer än vad man någonsin trodde att man skulle behöva.

Till en fin köttbit är jag med på att lite salt och peppar är allt som behövs men till mycket annat så är jävlar i mig att rota i kryddskåpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in