2022-06-28, 22:22
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Gamla trötta gubbar och kärringar som jobbar på ett gammalt trött f d "fint" flygbolag på dekis.

Jag skall fira med champagne den dag SAS går i konken precis som jag jublade när SAAB las ner och Volvo såldes.

Ibland måste gamla bolag helt enkelt få nådaskottet när de inte längre passar i den moderna världen. Att bedriva konstgjord andning med subventioner och kreditgarantier håller aldrig i längden ändå. Låt lönsamma bolag ta över istället.

Fast Saab kan du ju inte blanda in i detta, är ju fortfarande helt sjukt hur man kunde låta den potentiella kassako för Sverige slinka staten ur händerna.

Varenda bilmärke var i samma situation 2009, alla andra länders ledare var chockade hur vi inte hjälpte saab, istället torskade vi skattebetalare 320 miljarder kronor på Nuon-affären. Men Vattenfall finns kvar av nån anledning....
Citera
2022-06-28, 22:42
Medlem
CuckerTarlsons avatar
"Problemet" med SAS personal är att de har ett fackförbund värt namnet till skillnad från de flesta andra yrkesgrupper. T.ex. många akademikerförbund är rena skämten, personal får regelbundet jobba massa övertid, förväntas svara på mail utanför arbetstid etc. Rikta er ilska åt rätt håll istället för mot de som faktiskt försöka göra något för sina medlemmar.
Citera
2022-06-28, 22:58
Medlem
Kolonns avatar
Är det inte datorer som styr planet hela tiden nästan? Pilot borde vara ett utdöende yrke precis som olika chaufförer på marken.
Citera
2022-06-29, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn
Är det inte datorer som styr planet hela tiden nästan? Pilot borde vara ett utdöende yrke precis som olika chaufförer på marken.

Nãr jag läser sånt som ditt inlägg, tycker jag inte att alla ska ha rösträtt.

Förr skrev författare på skrivmaskin, nu använder dom dator, ett utdöende yrke.
Citera
2022-06-29, 01:21
Medlem
Vet ej hur detser ut idag.

Men förr fick SAS-anatällda (piloter och cabin crew) ruskigt bra kontrakt jämfört med andra.

Därför så många äldre flygvärdinnor finns hps SAS jämfört med andra.
De ser fortfarande sitt jobb som högstatus fast de är 50+ och bara sätts på inrikesflyg till typ Ronneby och deras jobb går ut på att kränga kaffe och plocka skräp.

SAS kommer gå i graven tack vare ett överflöd av piloter och för höga löner bland sina anställda.
För att de ska kunna matcha konkurerande bolag behöver de lägre löner för personalen.

Tyvärr sitter folk kvar med kontrakt sen 80-talet som inte alls speglar flygbranschen idag.

Kan ha fel - men så var det ish förut för 10-15 år sedan.

När jag knegade på Arlanda var alltid SAS-personalen otrevligast och hade hybris.
Man fick bita sig i tungan när flygvärdinnorna var kaxiga. Egentligen ville man bara säga att de är överbetalda städerskor, men men...
Citera
2022-06-29, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolonn

Suck. Nej.
Varför ens yttra sig. Sök på någon youtubevideo hur en pilot arbetar innan du kommer med påståenden.

Varför behövs sjökaptener på fraktfärjor? De går ju på autopilot meeeed
Citera
2022-06-29, 03:49
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Att bli pilot är inte en gratis utbildning på någon högskola om du tror det. Jag har 1.7 i HP och om så vore fallet hade jag ansökt imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Precis. Jag menar att det kanske borde vara enklare (och gratis!) att utbilda sig till pilot, så att det blir en mer jämställd arbetsplats med fler kulturer och pronomen.
Har för mig att Lunds universitet startade TFHS för att minska segregeringen bland de som blir piloter och flygledare. Att de inte antar elever enbart baserat på högskoleprovet låter rimligt. Att de tar en häftig avgift låter dock väldigt skumt. Jag var inte medveten om det.
Citera
2022-06-29, 04:00
Medlem
Det måste ju vara ett av dem strejktätaste bolagen känns som de har fruktansvärt dålig timing just nu med.

Känns som det varit en följetång i decennier med SAS strejker

Jag vet inte vad det är med SAS kanske bästa vore o lägga ner skiten ändå. Norge har redan Norwegian Finland har Finnair. Danmark och Sverige borde kanske skapa egna bolag också bara. De gånger jag flygit med SAS har ingen känsla av lyx eller service som motiverat priset infunnit sig. KLM och Norwegian är helt klart bättre hört bra om Finnair också.
Citera
2022-06-29, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary.Glitter
Vet ej hur detser ut idag.

Men förr fick SAS-anatällda (piloter och cabin crew) ruskigt bra kontrakt jämfört med andra.

Därför så många äldre flygvärdinnor finns hps SAS jämfört med andra.
De ser fortfarande sitt jobb som högstatus fast de är 50+ och bara sätts på inrikesflyg till typ Ronneby och deras jobb går ut på att kränga kaffe och plocka skräp.

SAS kommer gå i graven tack vare ett överflöd av piloter och för höga löner bland sina anställda.
För att de ska kunna matcha konkurerande bolag behöver de lägre löner för personalen.

Tyvärr sitter folk kvar med kontrakt sen 80-talet som inte alls speglar flygbranschen idag.

Kan ha fel - men så var det ish förut för 10-15 år sedan.

När jag knegade på Arlanda var alltid SAS-personalen otrevligast och hade hybris.
Man fick bita sig i tungan när flygvärdinnorna var kaxiga. Egentligen ville man bara säga att de är överbetalda städerskor, men men...

För 40-50år sen var SAS pilot villkor bra internationellt. Idag är dom inte det.

Men som jag fattat det är det inte villkoren som är det stora problemet.
Det är att SAS ledning vill slå sönder den svenska modellen.
Man vill hyra in typ manpower och inte ha några egna anställda.

Ett system som har misslyckats tidigare.
Globalistdrömmen att hyra in det som är billigast för tillfället. Jag ser det som en testballong för den svenska (skandinaviska)
modellen. SAS ledning har i uppdrag att se hur långt man kan driva globalismen.
Citera
2022-06-29, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av covfefe...
Har för mig att Lunds universitet startade TFHS för att minska segregeringen bland de som blir piloter och flygledare. Att de inte antar elever enbart baserat på högskoleprovet låter rimligt. Att de tar en häftig avgift låter dock väldigt skumt. Jag var inte medveten om det.

Men hur tänker du nu? Man ska naturligtvis ha in de bästa, eftersom det handlar om så ansvarsfulla jobb, där man måste vara intelligent och tänka snabbt. Och det säkrar högskoleprovet. Menar du att det är viktigare att få in vissa "grupper" - typ från raser med medfött lägre intelligens - trots att de har sämre resultat på högskoleprovet - och alltså kan förväntas bli sämre i sina jobb sedan?
Citera
2022-06-29, 08:14
Medlem
Man får andnöd när det gäller den obefintliga fingertoppskänslan som SAS fackförbund har.

Sedan länge har jag och rätt många andra aktivt valt bort SAS när det är möjligt, pga deras strejkaktivism. Nu drämmer dom till med nådastöten lagom till att glada semesterfirare ska resa igen efter covidtiden.

Fackförbunden vill helt enkelt begå självmord.

OT. Har ni noterat - från TV-bilderna från Arlanda - att många av de som ska resa iväg har slöja/niqab? De ska väl inte resa "hem" till det landet de flytt från :/
Citera
2022-06-29, 09:08
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vad är det för snöflingor SAS anställer?

Vadå anställer? SAS kabinpersonal har till stora delar övervintrat från 80 -talet. Men de bjuder iaf. på gratis kaffe

Citat:
Ursprungligen postat av retina
Har ni noterat - från TV-bilderna från Arlanda - att många av de som ska resa iväg har slöja/niqab?

Du tänker på köerna till Emirates, Turkish etc.
Senast redigerad av Tarrou 2022-06-29 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in