Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Är det bra att väst suddar ut rysk kultur från väst?
Ja, bra. Rysk kultur och värderingar är våldsamt. Inget för väst.
58,85%
143 röster
Nej, dåligt. Rysk kultur och värderingar är sunda. Väst bör lära sig av Ryssland.
41,15%
100 röster
2022-06-28, 21:15
  #73
Medlem
Hursomhelstings avatar
Vår egna kultur raderades fullt ut där på slutet av 70-talet och med det så raderades också det ryska till förmån för det brittiskt och amerikanskt.
Dvs att vi äger idag en usel och bigott humor och är barnsligt perversa, lite så smått hysteriska i allt och favoriserar lättsmält skräp före tyngd och kvalitet vad gäller litteratur, musik och Film/TV-media.
Citera
2022-06-28, 21:56
  #74
Medlem
BizarreReverends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det skadar inte Sverige att göra Sverige Svenskt och oryskt. Tänkt på det?

Svenskar, Ukrainare,Ryssar är samma folk. Olika språk m.m
Men hellre lite Svenska Köttbullar,Rysk Kaviar och Vete från Ukraina. Än det som tillhör Svensk husmanskost idag, Kebab,Cous Cous och annat skit✡️
Citera
2022-06-28, 22:40
  #75
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Vår egna kultur raderades fullt ut där på slutet av 70-talet och med det så raderades också det ryska till förmån för det brittiskt och amerikanskt.
Dvs att vi äger idag en usel och bigott humor och är barnsligt perversa, lite så smått hysteriska i allt och favoriserar lättsmält skräp före tyngd och kvalitet vad gäller litteratur, musik och Film/TV-media.

Visst. Sverige har globaliseras.
Men globaliseringen sträcker sig bara i väst.

Inte över hela jorden.
Gud skyddar oss för att veta vad afrikansk humor är. Säkert skitbrunt....

Rysk humor finns inte. Ryska staten förbjöd humor under Sovjet. Folk skulle vara revolutionära och bittra. Inte glada.
Citera
2022-06-29, 00:59
  #76
Medlem
Reiwas avatar
Det finns i princip ingen rysk kultur kvar att montera ned då bolsjevikerna, likt alla andra kommunister, såg till att utrota all genuin rysk kultur vid sina 70 år vid makten. All kultur skulle tjäna proletariatets diktatur och bolsjevismen och den ryska kulturen har inte återhämtat sig från detta än.

Vad finns det för samtida rysk kultur att montera ned i väst med handen på hjärtat? Vilken musik? Film? Litteratur? Sanningen är den att dagens Ryssland är extremt fattigt på alla kulturområden efter bolsjevismen och det finns således knappt något att montera ned till att börja med.
Citera
2022-06-29, 01:14
  #77
Medlem
All bra Rysk kultur sista 10-12 åren är ju anti-gov

Filmerna Leviathan,Durak och Loveless

En hel del av den Ryska rappen

m.m. Dessa har ändå inte visats eller spelats i Svensk radio och tv så vad det finns att montera ner vet jag inte. Patriotisk Rysk kultur under Putin-tiden är ju pinsamt dålig, såg Kalashnikov filmen bland annat usel kvalité, Karen Shakhnazarov filmer har jag inte bemödat mig se ens snubben har ju dock varit rolig att se på i Rysk Propaganda tvs sändningar han är som ett levande spöke från Sovjet. Stalingrad (2013) av Fedor Bondarchurk kan varit den sämsta krigsfilmen jag sett bisarrt dålig.

Mesta av den Ryska litteraturen som är något och ha är ju skriven innan ens revolutionen och efter revolutionen är det väl typ Aleksandr Solzhenitsyn och sånt som räknas som något och ha och det var ju med Anti-gov.

Tycker så att den kulturen från Ryssland som är anti-Putin kan man ta del av och till och med hylla och den pro-putinistiska skiten kan man kasta i soptunnan.
Citera
2022-06-29, 11:27
  #78
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Visst. Sverige har globaliseras.
Men globaliseringen sträcker sig bara i väst.

Inte över hela jorden.
Gud skyddar oss för att veta vad afrikansk humor är. Säkert skitbrunt....

Rysk humor finns inte. Ryska staten förbjöd humor under Sovjet. Folk skulle vara revolutionära och bittra. Inte glada.

Jodå rysk humor lever fortsatt och även den övriga kulturen.
Sovjet slog ned på den agenda som nu härskar här i Sverige men lät det ursprungliga stå.
Historiskt sett så är Sverige-Finland och den Europeiska delen av Ryssland en och samma kultur där vi för 40 år sedan klickade väl, folken alltså... men att det har ju skett en manipulation och då främst i Sverige där vi idag står väldigt långt bort ifrån våra rötter och helt motsatt så står då Ryssland och Finland ligger där mitt i mellan och i Finland har det skett stora förändringar på senare tid där även finnarna glider ifrån det ursprungliga över till Globohomo, Brittisk överklass x Hollywood x Liberalism/Globalism x Ateism.

Då när vi städade ut det svenska där åkte även det ryska vilken var en del av vår kultur.
Citera
2022-07-01, 11:40
  #79
Medlem
Ryssland fortsätter med sin stränga cancel culture: Sparkar cheferna för två av Moskvas största teatrar och alla anställda på den tredje.
https://meduza.io/news/2022/06/29/de...anton-yakovlev
Citat:
Moscow authorities have replaced the heads of the Gogol Center, Sovremennik and the School of Contemporary Play
Anledningen? Uppsättningen av en pjäs kallad "I am not participating in a war".
Citera
2022-07-01, 11:48
  #80
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Jag har plockat ihop allt jag har med rysk koppling och kommer förstöra och bränna alltsammans. Böcker, gamla ljudkassetter, CD-skivor, ikoner, målade träartiklar, koppor, glas, porslin, matroshkor (ihåliga trädockor som man staplar på varandra inuti) osv.

Allt ska förstöras.
Ett möjligt undantag är en gammal tidning från 1945 med Stalin på framsidan som jag fick 1997 då jag gästade Ekaterinburg.

Jag har svårt att avgöra om du skojar eller inte, jag hoppas att du skojar.
Citera
2022-07-01, 12:16
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Kalashnikov är en automatkarbin som har världsrenommé, även om den designen i mitt tycke är en smula föråldrad numera.
Du får ursäkta alla som inte har råd med den senaste mördarteknologin.

Citat:
Och hur många svenskar och övriga väst-européer är intresserade av att lära sig ryska, eller läser ryska författare? Inte särskilt många.
Don't judge them by their words, judge them by their actions. De flesta svenskarna och väst-européerna är intresserade av hjändöd underhållning på sociala medier.

Citat:
Jag hade själv nästan glömt bort hur mycket jag egentligen avskyr Ryssland fram tills den så kallade "specialoperationen".
Jag känner likadant. Jag kommer ihåg tiden innan smarphones hur jag verkligen behövde ha en smartphone fastän jag inte ens visste vad en smartphone var, men nu har jag haft rätt då smarphones finns och mitt påstående är icke falsifierbart. Hur kan du veta att jag inte ville ha en smartphone innan de fanns? Just det, därför har jag rätt i allt jag säger.

Citat:
Självklart kommer den ryska propagandan att basunera ut hur ryska människor och rysk kultur diskrimineras i Väst.
Ja. Vad ska de annars göra? Hålla med dig om att de är "dumma i huvudet" och basunera ut att de är nya Mordor?

Citat:
Herrefolksmentalitet och mindervärdeskomplex är en udda och synnerligen dålig kombination.
Den enda rätta världsåskådning är den svenska, världens främsta humanitära stormakt. Öppna ditt jävla hjärta och byt ditt kön!

Citat:
Denna propaganda är förstås främst avsedd för inhemsk konsumtion, för de ryska zombifierade massorna.
Projektion. Vill man ha kritik av Rysslands politik så kan man få det i överflöd, ingen kritik av vad vi håller på med är tillåten just nu för att det är krig och var inte tillåten då för att COVID, och vi ska inte bli kritiserade i framtiden om vi ska upprätthålla vår image. Kakabave har äntligen fått smaka på det svensken fått svälja hela jävla tiden.

Citat:
Skillnaden nu från förr är att alla med internetuppkoppling och tresiffrigt IQ kan se hur dumma i huvudet de ryska propagandisterna är.
Det där är bara barnsligt sagt. Det hade funkat på en skolgården ute i vischan. Men, det hindrar inte mig från att kasta mig i lorten med dig. Skillnaden nu från förr är att alla med internetuppkoppling och tresiffrigt IQ kan se hur dumma i huvudet alla människor på jorden är.
Citera
2022-07-01, 12:28
  #82
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Rysk kultur har väl alltid varit "öhhh vadå" i Väst, så inget nytt där. Häromdagen när jag återigen läste vad de så kallade rysstrollen skriver om ryska så kallade "supervapen" slog det mig att jag inte på rak arm kunde komma på någon produkt eller varumärke som tillverkas i Ryssland. Och nu pratar jag inte om ryska vodkasorter. Efter mycket tänkande kom jag fram till tre produkter. VAZ Lada, Makarov och Kalashnikov. Min morfar körde en senapsgul VAZ Lada i början av 1980-talet och stod på sig trots alla hån han fick utstå. "Den rullar", hävdade han alltid envist. Jo, det gjorde den väl, om än nätt och jämnt. Som det mesta som tillverkas i Ryssland så var den rena skiten. En riktig kräkjugge som hade ont om pengar försökte kränga en illegal rysk Makarov pistol med tillhörande ammunition till mig någon gång i mitten av 1990-talet, men jag tackade såklart nej. Kalashnikov är en automatkarbin som har världsrenommé, även om den designen i mitt tycke är en smula föråldrad numera. Och hur många svenskar och övriga väst-européer är intresserade av att lära sig ryska, eller läser ryska författare? Inte särskilt många. Nu, i och med Rysslands invasion av Ukraina, kommer såklart allt fler européer att aktivt ta avstånd från allt som har med Ryssland eller rysk kultur att göra. Jag hade själv nästan glömt bort hur mycket jag egentligen avskyr Ryssland fram tills den så kallade "specialoperationen".

Självklart kommer den ryska propagandan att basunera ut hur ryska människor och rysk kultur diskrimineras i Väst. Herrefolksmentalitet och mindervärdeskomplex är en udda och synnerligen dålig kombination. Denna propaganda är förstås främst avsedd för inhemsk konsumtion, för de ryska zombifierade massorna. Skillnaden nu från förr är att alla med internetuppkoppling och tresiffrigt IQ kan se hur dumma i huvudet de ryska propagandisterna är.
He he he. Intressant läsning. Har själv röjt min våning på allt ryskt material och det var en massa skräp överallt här och där från främst 90-tal. Allt ska brännas och förstöras.
Citera
2022-07-02, 10:28
  #83
Avstängd
wwrs avatar
Men slutresultatet blir som vanligt ofta tvärtom mot vad man först kan tro.

Ryssland avgränsas från kaoset och kan behålla sin kultur inom landet. Rysk ekonomi går bra och det går fortfarande att resa mellan Ryssland och väst.

Den kultur som utplånas är t.ex den svenska som går under i gränsutplåning, massinvandring och massmedias hyllande av utländsk kultur på bekostnad av den svenska. Den ukrainska kulturen kan komma att gå under i uppsplittring mellan Ryssland och Väst.

Stormakterna klarar sig alltid, medan de mindre länderna utplånas. Många Internettroll försöker betona hur "kulturlöst" Ukraina är och kallar Ukraina för "landet 404". De påpekar att "kyckling á la Kiev" egentligen kommer från Moskva etc. Men självklart finns det även en ukrainsk kultur. Ukrainarna uppfattar sig som ett folk, även om de oftast talar ryska. Men nu har supermakterna lyckats splittra landet.

Som vanligt:

Supermakterna (USA/EU, Ryssland) angriper de mindre länderna (ex Sverige, Ukraina).
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-02 kl. 10:33.
Citera
2022-07-02, 14:41
  #84
Avstängd
wwrs avatar
Nu approprierar ukrainarna borscht.

Det ukrainska receptet på grönsaks/rödbetssoppan borscht förs upp på Unescos lista över skyddade traditioner. FN har accepterat snabb handläggning pga kriget. Ryssarna kontrar givetvis med att borscht äts i många länder.
Citat:
Ukrainian borscht-making “was today inscribed on Unesco’s list of intangible cultural heritage in need of urgent safeguarding”, Unesco said in a statement on Friday.

Moscow ... foreign ministry spokesperson Maria Zakharova accusing Kyiv of trying to appropriate the soup for one nationality. “This is xenophobia,” she said.

Victory in the borscht war is ours,” Ukraine’s culture minister, Oleksandr Tkachenko, said on Telegram. “Be sure that in both the war for borscht and in this war, we will win.”
https://www.theguardian.com/world/20...eguarding-list

Ibland har man svårt att tro att bara på den ukrainska sidan dödas 200 personer dagligen. FN och de inblandade länderna borde fokusera på det.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-02 kl. 14:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback