2022-05-12, 04:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det finns sparat på en egen partition som det går att installera om från.

Ja, och då installeras all bloat om, inklusive utdaterade drivrutiner. Smidigt!
Citera
2022-05-12, 06:37
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Är lite efterbliven. Om man köper en ny dator med windows 10 eller 11, hur gör man då om man behöver installera om? Förr i tiden så fick man en DVDrom med installationsfiler.

Windows har numera en inbyggd funktion för återställning..
Man väljer själv om man skall behålla alla privata filer och användarkonton eller inte!
Återställningen behåller dessutom datorns drivrutiner, så all hårdvara fungerar direkt efter återställningen..

Du använder sökfunktionen för att hitta "Återställ den här datorn"

Svårare än så är det inte!

(Och skit i snacket om "bloatware", finns det något på datorn som du inte vill behålla (som t.ex. att du får med en testversion av något Antivirus (Norton/Mcafee etc.) då avinstallerar du det, precis som du avinstallerar andra program/appar som du inte vill ha kvar! Det tar varken lång tid eller är särskillt
svårt!)
Citera
2022-05-12, 07:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
Är lite efterbliven. Om man köper en ny dator med windows 10 eller 11, hur gör man då om man behöver installera om? Förr i tiden så fick man en DVDrom med installationsfiler.

Om man bara vill installera om till det skick den kom i så trycker man på en knapp så sköts det automatiskt av den numera inbyggda funktionen. Vill man nyinstallera datorn och BARA få Windows, alltså utan allt som tillverkaren skickar med ( en snabbare och bättre installation ), så söker man på "W xx ISO download, läser texten noga och tillämpar. Enkelt gjort.

Senaste ovan exempel är även det man använder om man vill gå upp till W11 från W10 på bästa sätt.

Som du märker så är det många som kan hjälpa dig i ärendet så när det är dags, då kommer det lätt utföras.
Citera
2022-05-12, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Smidigt ja, och tar väl max 15 min att rensa bloat och installera nyaste drivrutinerna, så inte mycket att gråta över direkt
Citera
2022-05-12, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder

Ja det var svaret på frågan, han ville veta hur man installerar om windows när man inte får med en dvd. Att göra det från hårddisken är samma sak som om man gjort det från en medföljande dvd. Att Installera en clean version av windows är en annan fråga.
Citera
2022-05-12, 11:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Ja det var svaret på frågan, han ville veta hur man installerar om windows när man inte får med en dvd. Att göra det från hårddisken är samma sak som om man gjort det från en medföljande dvd. Att Installera en clean version av windows är en annan fråga.

Precis! Bra svarat!
Det finns ju mycket få fördelar med att "debloata" Windows.. Varken prestandamässigt eller så!
Avinstallerar man de program och appar man anser är onödiga så räcker det minst lika bra!
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-05-12 kl. 11:23.
Citera
2022-05-12, 11:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Smidigt ja, och tar väl max 15 min att rensa bloat och installera nyaste drivrutinerna, så inte mycket att gråta över direkt

Senaste version hämtar man från microsoft, utan bloat. (Jo, även clean install innehåller tyvärr bloat idag).

Oavsett vilken väg man går, ska man alltid köra microsoft update några gånger efteråt för att ladda ner och installera senaste patcharna.
Citera
2022-05-15, 11:41
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om man bara vill installera om till det skick den kom i så trycker man på en knapp så sköts det automatiskt av den numera inbyggda funktionen. Vill man nyinstallera datorn och BARA få Windows, alltså utan allt som tillverkaren skickar med ( en snabbare och bättre installation ), så söker man på "W xx ISO download, läser texten noga och tillämpar. Enkelt gjort.

Senaste ovan exempel är även det man använder om man vill gå upp till W11 från W10 på bästa sätt.

Som du märker så är det många som kan hjälpa dig i ärendet så när det är dags, då kommer det lätt utföras.

Man skall ALDRIG söka efter FULWindows...

Varför skulle man då det finns att få via Microsofts webbplats..

Media creation tool kan ladda ned Iso om man så vill eller skapa startbar USB-pinne...

Finns ingen anledning att tramsa runt med andra ev. smittade fulnedladdningar..
Citera
2022-06-22, 11:45
Medlem
thxgivins avatar
Jag är lite osäker på om placeringen av detta inlägg är korrekt, men om det inte är det får mod gärna flytta till en mer passande tråd.

Jag har ett USB-minne som inte går att formatera. Den ger mig antingen felmeddelandet "Windows was unable to complete the format" eller "Check to see if the disk and drive are connected properly, make sure that the disk is not read-only, search Help for read-only files and how to change them".

Det förstnämnda felmeddelandet förekommer oftare är det senare. Jag har provat med både quick format och utan, samt testat att formatera till samtliga filsystem (FAT, exFAT och NTFS).

Vad ska jag ta mig till?
Citera
2022-06-22, 21:38
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Vad ska jag ta mig till?

Du kan testa https://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html. Jag hoppas det fungerar.
Citera
2022-06-28, 07:15
Medlem
Jag har laddat ner windows creation tool för windows 10 på ett USB, nu till frågan, får man med internet drivrutin när man bootar windows 10? Jag vet att på mitt windows 8.1 fick jag inte med det och var krångligt som fan då jag inte har två datorer.
Citera
2022-06-28, 08:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Jag har laddat ner windows creation tool för windows 10 på ett USB, nu till frågan, får man med internet drivrutin när man bootar windows 10? Jag vet att på mitt windows 8.1 fick jag inte med det och var krångligt som fan då jag inte har två datorer.

Det är det brukliga. Men hämta annars drivisar på datorns hemsida innan.

Du kan ju göra en backup av nuvarande drivisar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in