Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Är det bra att väst suddar ut rysk kultur från väst?
Ja, bra. Rysk kultur och värderingar är våldsamt. Inget för väst.
58,85%
143 röster
Nej, dåligt. Rysk kultur och värderingar är sunda. Väst bör lära sig av Ryssland.
41,15%
100 röster
  • 1
  • 2
2022-06-27, 20:40
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...oll-rysk-krona

Vad tycker ni?
Allt som kopplas med Ryssland plockas bort nu då det helt enkelt säljs inte eller man vill inte sälja för att rysk kultur ska inte påverka väst. Väst ska vara väst. Punkt. Så låter logiken.

Är detta en början på allt som är ryskt kommer få noll värde i framtiden, lika väl som afrikansk och arabisk kultur är liksom "ööhhh vadå??" hos väst-folket?

Hur reagerar Ryssland på att dom suddas ut?
Citera
2022-06-27, 20:52
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
man måste se det ur perspektivet att ryssland monterar ner Ukrainsk kultur och förstör den för all framtid.
DET är för djävligt.
Citera
2022-06-27, 20:55
  #3
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
man måste se det ur perspektivet att ryssland monterar ner Ukrainsk kultur och förstör den för all framtid.
DET är för djävligt.

Ja. Ryssland slaktar en hel nation och slutar erkänna dom.

Luktar nazism på hög nivå.
Citera
2022-06-27, 20:55
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
detta är allvarligt.
Om rysk kultur består av en teckning på en T-shirt tycker jag att de kan få behålla den.
Men inte på båten till Gotland för helvete!!
var det endast denna T-shirt som nedmonerats?
Citera
2022-06-27, 20:56
  #5
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Ryssland regerar väl på det här på samma sätt som dom reagerar på allt?

Med att gapa, böla, och skrika som en 3-åring som inte får godis.

Bööölll "Russofobi"! Böööll "ovänlig handling"!
Citera
2022-06-27, 20:59
  #6
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
detta är allvarligt.
Om rysk kultur består av en teckning på en T-shirt tycker jag att de kan få behålla den.
Men inte på båten till Gotland för helvete!!
var det endast denna T-shirt som nedmonerats?

Det har förekommit mer att väst och även Ukraina suddar ut rysk kultur. Med all rätt. Fanns fan inget bra mellan 1905 till 1991 i Ryssland. Allt har varit riktigt bajs och mycket är förfalskade kopior.
Citera
2022-06-27, 21:40
  #7
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...oll-rysk-krona

Vad tycker ni?
Allt som kopplas med Ryssland plockas bort nu då det helt enkelt säljs inte eller man vill inte sälja för att rysk kultur ska inte påverka väst. Väst ska vara väst. Punkt. Så låter logiken.

Är detta en början på allt som är ryskt kommer få noll värde i framtiden, lika väl som afrikansk och arabisk kultur är liksom "ööhhh vadå??" hos väst-folket?

Hur reagerar Ryssland på att dom suddas ut?

Skev jävla poll hörredu. Behöver man tycka att den ryska regimens värderingar är sunda när man avnjuter Tjajkovskij eller läser Onegin?
Citera
2022-06-27, 21:42
  #8
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Skev jävla poll hörredu. Behöver man tycka att den ryska regimens värderingar är sunda när man avnjuter Tjajkovskij eller läser Onegin?

Du kan tolka tråden som att jag menar det moderna Ryssland. Alltså kommunismen och uppåt.
Citera
2022-06-27, 21:48
  #9
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Du kan tolka tråden som att jag menar det moderna Ryssland. Alltså kommunismen och uppåt.

Vad har ryska värderingar (vilka) med rysk kultur att göra?
Citera
2022-06-27, 21:48
  #10
Medlem
Neroxxs avatar
Tycker inget av svarsalternativen stämmer, skulle dock säga Nej, men inte pga det anledning som står i svarsalternativet. Överlag anser jag att varje nation bör ha sin rätt att ha sin egen kultur. Sen att Ryssland vill förstöra ett annat lands kulturarv är förstås galet. Rysk kultur kommer dock inte försvinna , då den kommer att frodas i Ryssland med omnejd. Sen kanske den inte kommer ha lika aggressiv spridning i väst som tidigare men det finns det förståliga skäl till. Ser egentligen inget galet med det. Frågeställningen är ju lite skev på så sätt, rysk kultur kommer finnas även efter detta krig (såvida det inte blir en massainvasion av Ryssland vilket inte är troligt).
__________________
Senast redigerad av Neroxx 2022-06-27 kl. 21:50.
Citera
2022-06-27, 21:49
  #11
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...oll-rysk-krona

Vad tycker ni?
Allt som kopplas med Ryssland plockas bort nu då det helt enkelt säljs inte eller man vill inte sälja för att rysk kultur ska inte påverka väst. Väst ska vara väst. Punkt. Så låter logiken.

Är detta en början på allt som är ryskt kommer få noll värde i framtiden, lika väl som afrikansk och arabisk kultur är liksom "ööhhh vadå??" hos väst-folket?

Hur reagerar Ryssland på att dom suddas ut?

Rysk kultur har väl alltid varit "öhhh vadå" i Väst, så inget nytt där. Häromdagen när jag återigen läste vad de så kallade rysstrollen skriver om ryska så kallade "supervapen" slog det mig att jag inte på rak arm kunde komma på någon produkt eller varumärke som tillverkas i Ryssland. Och nu pratar jag inte om ryska vodkasorter. Efter mycket tänkande kom jag fram till tre produkter. VAZ Lada, Makarov och Kalashnikov. Min morfar körde en senapsgul VAZ Lada i början av 1980-talet och stod på sig trots alla hån han fick utstå. "Den rullar", hävdade han alltid envist. Jo, det gjorde den väl, om än nätt och jämnt. Som det mesta som tillverkas i Ryssland så var den rena skiten. En riktig kräkjugge som hade ont om pengar försökte kränga en illegal rysk Makarov pistol med tillhörande ammunition till mig någon gång i mitten av 1990-talet, men jag tackade såklart nej. Kalashnikov är en automatkarbin som har världsrenommé, även om den designen i mitt tycke är en smula föråldrad numera. Och hur många svenskar och övriga väst-européer är intresserade av att lära sig ryska, eller läser ryska författare? Inte särskilt många. Nu, i och med Rysslands invasion av Ukraina, kommer såklart allt fler européer att aktivt ta avstånd från allt som har med Ryssland eller rysk kultur att göra. Jag hade själv nästan glömt bort hur mycket jag egentligen avskyr Ryssland fram tills den så kallade "specialoperationen".

Självklart kommer den ryska propagandan att basunera ut hur ryska människor och rysk kultur diskrimineras i Väst. Herrefolksmentalitet och mindervärdeskomplex är en udda och synnerligen dålig kombination. Denna propaganda är förstås främst avsedd för inhemsk konsumtion, för de ryska zombifierade massorna. Skillnaden nu från förr är att alla med internetuppkoppling och tresiffrigt IQ kan se hur dumma i huvudet de ryska propagandisterna är.
Citera
2022-06-27, 21:56
  #12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Rysk kultur har väl alltid varit "öhhh vadå" i Väst, så inget nytt där. Häromdagen när jag återigen läste vad de så kallade rysstrollen skriver om ryska så kallade "supervapen" slog det mig att jag inte på rak arm kunde komma på någon produkt eller varumärke som tillverkas i Ryssland. Och nu pratar jag inte om ryska vodkasorter. Efter mycket tänkande kom jag fram till tre produkter. VAZ Lada, Makarov och Kalashnikov. Min morfar körde en senapsgul VAZ Lada i början av 1980-talet och stod på sig trots alla hån han fick utstå. "Den rullar", hävdade han alltid envist. Jo, det gjorde den väl, om än nätt och jämnt. Som det mesta som tillverkas i Ryssland så var den rena skiten. En riktig kräkjugge som hade ont om pengar försökte kränga en illegal rysk Makarov pistol med tillhörande ammunition till mig någon gång i mitten av 1990-talet, men jag tackade såklart nej. Kalashnikov är en automatkarbin som har världsrenommé, även om den designen i mitt tycke är en smula föråldrad numera. Och hur många svenskar och övriga väst-européer är intresserade av att lära sig ryska, eller läser ryska författare? Inte särskilt många. Nu, i och med Rysslands invasion av Ukraina, kommer såklart allt fler européer att aktivt ta avstånd från allt som har med Ryssland eller rysk kultur att göra. Jag hade själv nästan glömt bort hur mycket jag egentligen avskyr Ryssland fram tills den så kallade "specialoperationen".

Självklart kommer den ryska propagandan att basunera ut hur ryska människor och rysk kultur diskrimineras i Väst. Herrefolksmentalitet och mindervärdeskomplex är en udda och synnerligen dålig kombination. Denna propaganda är förstås främst avsedd för inhemsk konsumtion, för de ryska zombifierade massorna. Skillnaden nu från förr är att alla med internetuppkoppling och tresiffrigt IQ kan se hur dumma i huvudet de ryska propagandisterna är.

Inte bara det.
Politiskt korrekthet är något dom har aktivt tagit fäste i Ryssland. Kommer nog bli en enorm plåga, precis dom det är en plåga för oss.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback