2022-06-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Det innebär att man inte testat hunden att söka människoben som ligger ett antal decimeter eller meter under jord.
Man har gjort vanliga sök som andra hundar klarar av men i detta fall ben från Kalmar av en homo sapiens .

Dock är det inte ovanligt inom viss typ av hundträning att man skaffar lite mer "hett sökmaterial" bakvägen. Säger inte att så har skett i detta fall.

En annan aspekt som det måste tas hänsyn till är hur sökmaterialet har hanterats. Har det t.ex. kontaminerats av de som hanterat det? I så fall söker hunden kanske efter helt fel sak. Vilket naturligtvis försvårar särskilt för en mycket ung och oerfaren hund.
Citera
2022-06-26, 14:14
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Dock är det inte ovanligt inom viss typ av hundträning att man skaffar lite mer "hett sökmaterial" bakvägen. Säger inte att så har skett i detta fall.

En annan aspekt som det måste tas hänsyn till är hur sökmaterialet har hanterats. Har det t.ex. kontaminerats av de som hanterat det? I så fall söker hunden kanske efter helt fel sak. Vilket naturligtvis försvårar särskilt för en mycket ung och oerfaren hund.
Du har faktiskt en poäng , jag har läst om denna hunden. Den verkar vara väldigt bekant med polisen,
Då brukar det förekomma riktigt bra och korrekt träning. Ungefär som när sjuksköterskor först får öva på dockor och sedan på människor.

Ja jag tvivlar mindre på denna hunden idag faktiskt.

Kan ju vara någon som avlidit som signat papper på forskning och donation.
Senast redigerad av Massonite 2022-06-26 kl. 15:00.
Citera
2022-06-26, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Kan ju vara någon som avlidit som signat papper på forskning och donation.

Så fungerar det (tyvärr) inte i Sverige.
Citera
2022-06-26, 14:57
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Så fungerar det (tyvärr) inte i Sverige.
Det är ändå en fint utbildad hund vi talar om - mycket spännande detta.
Citera
2022-06-26, 19:41
Medlem
Citat:
Det är ändå en fint utbildad hund vi talar om - mycket spännande detta.
Besvikelsen kan också bli stor.
Ju större man är , ju tyngre faller man.
Citera
2022-06-26, 19:55
Citat:
Besvikelsen kan också bli stor.
Ju större man är , ju tyngre faller man.
Jo visst , fast detta är intressant.
Märk väl att detta inte är någon tävling på något vis. Här är det frågan om att göra allt från en synvinkel utifrån att det faktiskt finns en skeletthund - som har markerat fler ställen i ett område.

Väldigt positivt intressant.
Citera
2022-06-26, 19:58
Medlem
Citat:
Jo visst , fast detta är intressant.
Märk väl att detta inte är någon tävling på något vis. Här är det frågan om att göra allt från en synvinkel utifrån att det faktiskt finns en skeletthund - som har markerat fler ställen i ett område.

Väldigt positivt intressant.
När börjar dom gräva då.🥱
Citera
2022-06-26, 20:29
Citat:
Det görs förmodligen väldigt professionellt och välplanerat.
Planeringen tar sin tid det blir säkert under sommaren Juli månad när mestadels resurser som är aktuella har ledigt samtidigt under några dagars tid skulle jag bedöma.

Det kan bli frågan om tältuppsättningar och ett grävande under en veckas tid - hittas det intressanta föremål ska det också markeras och dokumenteras.

Sånt här görs inte i en handvändning.

Men jag förstår den frustrationen som följer före ett svar.

Saken är väl också den att det behövs kanske mer pengar, det är ett stort projekt - fantastiska eldsjälar som gör detta.
Så att vi får ett svar inom kort.

Det handlar om Gotland dessutom som kan innehålla fornlämningar.
Senast redigerad av Massonite 2022-06-26 kl. 20:41.
Citera
2022-06-26, 20:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det tar tid.

Citat:
Det görs förmodligen väldigt professionellt och välplanerat.
Planeringen tar sin tid det blir säkert under sommaren Juli månad när mestadels resurser som är aktuella har ledigt samtidigt under några dagars tid skulle jag bedöma.

Det kan bli frågan om tältuppsättningar och ett grävande under en veckas tid - hittas det intressanta föremål ska det också markeras och dokumenteras.

Sånt här görs inte i en handvändning.

Men jag förstår den frustrationen som följer före ett svar.

Det gör inte det.

Detta tar sin tid så att inget görs fel. Kan också tänka mig att just juli är en sådan månad då detta kan komma att göras.
Citera
2022-06-26, 20:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Rätta mig om jag har fel, men var man inte tvungen att invänta någon form av tillstånd eftersom det kunde vara en gravplats då SS är dödförklarad?
Citera
2022-06-27, 06:03
Medlem
Vad hände med Adolfsson ? Inga misstänka eller tips som kommer in angående honom? Ingen som jobbar med det fallet ? Borde finnas tips om hans försvinnande också ?
Citera
2022-06-27, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Vad hände med Adolfsson ? Inga misstänka eller tips som kommer in angående honom? Ingen som jobbar med det fallet ? Borde finnas tips om hans försvinnande också ?
Menar du att någon ska göra en podd på 30 avsnitt på det fallet också.
Varför inte.
Problemet är att den polisutredningen är svår att kopiera rakt av.
Den är troligen inte lika stor och det räcker inte till så många avsnitt och då ur ett kommersiell aspekt är det ingen idé.
Skulle man vilja lyfta på locket där finns väl lika stora möjligheter som i SS fallet.
Men den är som sagt inte lika tacksam och vet man ens vilka misstänkta som fanns i det fallet , där det kan finnas en koppling till SS fallet.
Om dom nu skulle hänga ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in