2021-07-20, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Fönster som tippas brukar bara ha en säkerhetsspärr. Det finns en mojäng för att kunna tippa fönstret heltom och putsa exempelvis på baksidan. På de flesta fönster typ i mitten där fönstret fäster i karmen. Om du öppnar fönstret så mkt du kan och känner och tittar där så brukar där vara en sak man liksom drar i för att sen kunna öppna fönstret helt.

Min beskrivning låter helt galen men jag tror du fattar hur jag menar. Skriv annars så ska jag försöka ta en bild på mitt fönster.

Hahaha ja. Jag ska kolla! Men tror inte det. Fönstret kan läggas helt ner. Helkonstigt! Men vi köpte en hasp och satte på. Får se om det håller
Citera
2022-06-25, 10:26
Medlem
Då är det sommar igen och min Andersson AC ska ta plats.

Men DET jävla röret!!!! Fan hur stort och omständigt som helst. Måste ju ha fönstret vidöppet!

Dessutom helt obrukligt. Lackar ur
Citera
2022-06-25, 14:26
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangutangensmamma

Men DET jävla röret!!!! Fan hur stort och omständigt som helst. Måste ju ha fönstret vidöppet!

Måste du ha ACen i sovrummet då? går det inte i något närliggande rum om det är en annan fönstertyp där? Så riktar du ACen mot sovrummet och har öppen dörr bara.
Citera
2022-06-25, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Måste du ha ACen i sovrummet då? går det inte i något närliggande rum om det är en annan fönstertyp där? Så riktar du ACen mot sovrummet och har öppen dörr bara.

Njae. Samma fönster hela vägen. Går ut mot trädgården. Men vardagsrummet är gigantiskt och då hjälper den inte.

Varför måste slang-jäveln vara så fet?!

Otroligt egentligen. Man kan klyva atomer, man kan skicka folk upp i rymden. Men göra en aircondition utan en 5m fet kabel går inte
Citera
2022-06-27, 03:49
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Njae. Samma fönster hela vägen. Går ut mot trädgården. Men vardagsrummet är gigantiskt och då hjälper den inte.

Otroligt egentligen. Man kan klyva atomer, man kan skicka folk upp i rymden. Men göra en aircondition utan en 5m fet kabel går inte

Problemet ligger i att man i Sverige inte är förberett för klimatförändringar alls. Historiskt har somrarna varit så svala här att man byggt lägenheter helt utan tanke på luftkonditioneringsenheter. Dessutom är byggnadsmaterialen valda för att isolera från kylan, så avkylningen fungerar inte som den ska på sommaren, lägenheten blir en värmefälla. Lägg till detta problemet att solen är uppe så enormt många timmar på dessa breddgrader så har vi en riktig skitsmörgås att handskas med.

I Spanien och alla möjliga länder brukar det väl alltid finnas tvådelade AC-element, där inomhus- och utomhus-enheten är kopplade genom ett litet hål i väggen. Finns liknande enheter att tillgå här men de är ju svindyra och jag tror för övrigt inte att de låter dig installera sådana i de flesta lägenheter iaf hyresrätt?
Senast redigerad av zerxez 2022-06-27 kl. 03:53.
Citera
2022-06-27, 04:18
Medlem
Ja det är jävligt irriterande att mobila AC har så tjocka slangar och att de inte passar till de flesta fönster i Sverige. Jag har mörkläggningsgardiner och fönstret öppet ganska mycket för att få ut slangen men det svalkar ändå bra. Bättre än att vara utan. Är inte så känslig för ljud heller så ok med det men hade varit perfekt med inbyggda som i södra Europa.
Citera
2022-06-27, 08:51
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Smalare slang => högre tryckfall => kraftigare fläkt => högre ljudnivå och högre kostnad

Gå till en plåtslagare med dina mått och be honom tillverka en dimensionsförändring 160 till vad du nu har för glipstorlek och hoppas att fläkten klarar av det ökade motståndet.
Citera
2022-06-27, 15:22
Medlem
Limma skinkbits avatar
Här finns lite grejer för den händige:
https://www.luftbutiken.se/914-plastkanaler
En 220 x 55-kanal har ungefär samma tvärsnittsarea som en 125 mm rund slang.
Citera
2022-07-27, 08:55
Medlem
Citat:

Hur många minuter spenderade du på att skälla ut produktsupporten innan du växlade till Flashback för att vräka ur din okunskap om grundläggande fysik? Slangen är tjock för att luftväxlingen ska kunna äga rum. Riktiga väggmonterade AC:s kan ju skyffla ut luften direkt så att ha en slang överhuvudtaget kommer alltid att minska effektiviteten. Opraktiskt? Ja, men portabel AC är per definition en kompromisslösning.
Citera
2022-07-27, 09:57
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:

Har ett fönster med två lägen. Ett med en spärr så man kan ha öppet några centimeter eller utan spärr men då blir det vidöppet. Utan spärr kan fönstret öppnas helt men kan då trassla in sig i gardinerna när det kommer en kraftigare vindby.

För att slippa den tjocka slangen valde jag en luftkylare. Man fyller bara tanken med vatten och den kan placeras var man vill i rummet. Kyler inte lika bra som en AC men är helt OK på några meters avstånd.
Citera
2022-08-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gandralf
Hur många minuter spenderade du på att skälla ut produktsupporten innan du växlade till Flashback för att vräka ur din okunskap om grundläggande fysik? Slangen är tjock för att luftväxlingen ska kunna äga rum. Riktiga väggmonterade AC:s kan ju skyffla ut luften direkt så att ha en slang överhuvudtaget kommer alltid att minska effektiviteten. Opraktiskt? Ja, men portabel AC är per definition en kompromisslösning.

Hur många minuter använde du själv för att se din egen kuk i duschen imorse? Omöjlig uppgift…

Oavsett - 0 minuter använde jag på det.

Tack för, ingenting?
Citera
2022-08-11, 22:19
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gandralf
Jag har en portabel, flyttbar AC på hjul med en separat utedel som jag hänger ut på sommaren. Slangen dem emellan är ca 3 x 5 cm. Sedan tätar jag den smala springan i fönsterkarmen. Mycket bra lösning!

RIP
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in