• 3
  • 4
2022-03-12, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Jag håller med, men i likhet med att få en diagnos i villken sjukdom som helst, kan TS undermedvetna önskan vara att känna sig mindre ensam. Att få ett namn på vad man lider av kan minska känslan av separation. Typ "ahaaa det finns ett namn för detta. Jag är inte ensam".

Ja den aspekten finns givetvis, att tillhöra en grupp är djupt inrotat hos oss. Dock behöver en diagnos inte medföra tillhörighet, dessa typer av diagnoser är fortfarande stigmatiserade i samhället. Då är Sverige ändå mer tolerant än många andra länder. Att eftersträva en diagnos inom psykiatrin är bara det ett varningstecken. TS är ung, tillhörighet kan fås i andra sammanhang.

Det här är enbart en konsekvens av att samtiden inte förstår att livet fluktuerar och att vara annorlunda fortfarande inte innebär abnormalitet som medför patologiska konsekvenser. Personer som TS har alltid funnits och de har klarat sig fint utan diagnoser. Att rada upp svårigheter här och var är inte evidens för att ett fel föreligger en diagnos. Att folk dessutom svarar i tråden utan att veta vem TS är och hurdan han är, hur han tänker och resonerar, att han absolut kan ha en diagnos, påvisar enbart låg kognitiv kapacitet.

I sådana fall, som jag skrev till TS, borde alla få sina diagnoser. Diagnoserna är inte binära och till skillnad från övrig fysiologisk patologi ter sig psykiatriska besvär mer dynamiskt, vilket redan där tyder på att individen påverkar sitt tillstånd. Det är dessutom ett varierande spektrum och inte en enkel diagnos som alla passar in i för att man tror detta. Alla har någon form självskadebeteende, alla har tendenser till exempelvis ADHD, autism, tendenser till affektiva störningar. De flesta har haft suicidala tankar utan att agera eller påverkas. Få är medvetna eller tänker på det. Det är ju inte det som utgör diagnos. Det är konsekvenserna, dvs att det det blir enormt patologiskt som medför negativ inverkan på livet långvarigt. Diagnoser sätts inte alltid korrekt heller då det bygger på den subjektiva upplevelsen och den i sig påverkas av en rad faktorer.

Grupptillhörighet i all ära, det är inte frågan om grupptillhörighet eller självinsiktsfråga. Det här en konsekvens av samhällets idioti som avspeglar sig på unga men ses även hos övriga. TS undrar om han är autist eller psykopat för att han inte förstår att det han beskriver om sig är en variation av normala beteenden. Det är häpnadsväckande att folk, inte enbart TS inte förmår begripa att en kan uppfylla en och annan punkt som involverar ett tillstånd utan att ha en diagnos. Nyanser saknas ofta, det är entydigt tänk som gäller idag.
Citera
2022-03-16, 03:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av angeles-bermudez
Hej.

20-årig kille som är driven och engagerad inom olika områden, såväl studiemässigt som privat.

När jag var liten var jag extremt blyg och osäker. Fick gråtattacker när jag lämnades hos kompisar eller när jag skulle på en idrott och föräldrarna åkte iväg. Gick till psykolog och med åren blev det bättre. Nu har jag byggt upp det.

Jag misstänker att jag har någon form av diagnos. Exempel på saker som ger mig dessa misstankar:

- får väldigt lätt för mig fixidéer och går oftast all in på dem oavsett vad folk runt omkring säger eller tycker.
- svårt att känna känslor. Den starkaste känslan jag känt på länge är svartsjuka på mitt ex, men har även kallt tagit kontroll om dem känslorna. Lycka kommer oftast endast vid mycket spontana ståhej eller när närvaron plötsligt tar en överraskande vändning.
- har ticsat sedan barnsben och gör det fortfarande.
- varit beroende av att pilla sönder mina naglar och nagelband till och från i 12 års tid. Smärtan av trasiga nagelband och känslan av naglar som dras av är skön och ger ett lugn.
- ser oftast saker väldigt objektivt, även mitt liv. Kan exempelvis sitta i en fin stund i livet och tänka "det är sådana här stunder man lever för (enligt normen)", utan att känna genuin glädje.
- sjuka sexuella tendenser som eskalerar.
- vid sex går jag igång mer på känslan av att tillfredsställa tjejen och hur hon skall tänka kring min insats än vad jag går igång på själva sexet.
- svårt att kolla mina föräldrar i ögonen.
- går ofta ner i intellegens vid sociala sammanhang för att skapa samtal trots att jag inte får ut något av samtalen. Frågar sådant jag redan vet eller inte är intresserad av etc.
- väldigt fixerad vid tid och att strukturera upp mitt liv med diverse listor och klockslag. räknar ofta hur många timmar jag har kvar innan jag måste sova, hur länge sedan jag kom hem etc.
- tar onödigt många risker såväl ekonomiskt och privat då risktagandet eller konsekvenser (tex ekonomiska eller sociala) inte genererar märkvart mycket känslor hos mig.
- ett väl utvecklat konsekvenstänk som gör att jag oftast har svårt att släppa kontrollen.
- extremt sömnkänslig.

Tror ni jag kan ha någon diagnos alternativt finnas i spektrumet för att ha en diagnos? Jag misstänker att jag kan vara delvis psykopat eller autist.

Diskutera och ställ gärna frågor om så önskas för bredare diskussionsunderlag. Skall nu somna med Eldkvarn i lurarna och besvarar således ev. frågor imorgon bitti.

Tack på förhand.
Angeles
Låter som om du har en högst otrygg anknytning till din mamma och därför blivit neurotisk. Det är vad nagelbitandet, ticsandet och bristen på ögonkontakt med dina föräldrar handlar om samt varför du känner det är viktigast att tillfredsställa tjejen och varför du blir svartsjuk; du är rädd att bli övergiven. Genom att skapa tråden visar du också att du försöker förbättra dig själv då det nog är DU som felar..Dåligt självförtroende alltså vilket är en följd av en otrygg anknytning.

En otrygg anknytning måste man ha terapi för men är absolut inte obotligt, låter som om du är på god väg redan.
Citera
2022-06-17, 22:23
Medlem
Du kan ha autism vissa saker stämmer in på diagnosen men du borde göra en utredning inte fråga Flashback då man inte kan ge någon en diagnos bara med hjälp av texten du skrivit.
Citera
2022-06-18, 20:22
Medlem
Jag känner igen mig i en hel del av det du skriver. Jag misstänker ibland att jag har asperger, men vissa saker stämmer inte in alls heller.
Citera
2022-06-18, 20:30
Medlem
f30malmos avatar
Lite av båda kanske?

Men övervägande autistiska drag vill jag tillägga.
Citera
2022-06-21, 21:04
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angeles-bermudez
Hej.

20-årig kille som är driven och engagerad inom olika områden, såväl studiemässigt som privat.

När jag var liten var jag extremt blyg och osäker. Fick gråtattacker när jag lämnades hos kompisar eller när jag skulle på en idrott och föräldrarna åkte iväg. Gick till psykolog och med åren blev det bättre. Nu har jag byggt upp det.

Jag misstänker att jag har någon form av diagnos. Exempel på saker som ger mig dessa misstankar:

- får väldigt lätt för mig fixidéer och går oftast all in på dem oavsett vad folk runt omkring säger eller tycker.
- svårt att känna känslor. Den starkaste känslan jag känt på länge är svartsjuka på mitt ex, men har även kallt tagit kontroll om dem känslorna. Lycka kommer oftast endast vid mycket spontana ståhej eller när närvaron plötsligt tar en överraskande vändning.
- har ticsat sedan barnsben och gör det fortfarande.
- varit beroende av att pilla sönder mina naglar och nagelband till och från i 12 års tid. Smärtan av trasiga nagelband och känslan av naglar som dras av är skön och ger ett lugn.
- ser oftast saker väldigt objektivt, även mitt liv. Kan exempelvis sitta i en fin stund i livet och tänka "det är sådana här stunder man lever för (enligt normen)", utan att känna genuin glädje.
- sjuka sexuella tendenser som eskalerar.
- vid sex går jag igång mer på känslan av att tillfredsställa tjejen och hur hon skall tänka kring min insats än vad jag går igång på själva sexet.
- svårt att kolla mina föräldrar i ögonen.
- går ofta ner i intellegens vid sociala sammanhang för att skapa samtal trots att jag inte får ut något av samtalen. Frågar sådant jag redan vet eller inte är intresserad av etc.
- väldigt fixerad vid tid och att strukturera upp mitt liv med diverse listor och klockslag. räknar ofta hur många timmar jag har kvar innan jag måste sova, hur länge sedan jag kom hem etc.
- tar onödigt många risker såväl ekonomiskt och privat då risktagandet eller konsekvenser (tex ekonomiska eller sociala) inte genererar märkvart mycket känslor hos mig.
- ett väl utvecklat konsekvenstänk som gör att jag oftast har svårt att släppa kontrollen.
- extremt sömnkänslig.

Tror ni jag kan ha någon diagnos alternativt finnas i spektrumet för att ha en diagnos? Jag misstänker att jag kan vara delvis psykopat eller autist.

Diskutera och ställ gärna frågor om så önskas för bredare diskussionsunderlag. Skall nu somna med Eldkvarn i lurarna och besvarar således ev. frågor imorgon bitti.

Tack på förhand.
Angeles

Du är definitivt inte psykopat, men däremot tror jag att du kan vara aspie/autist.
Min hane har asperger och jag känner igen mycket av din beskrivning i honom.
Han brukar tex beskriva sitt känsloliv som mer eller mindre en ”flatline” med känslor som går lite uppåt och lite nedåt men sällan några känslomässiga toppar eller dalar. Jag kan tex gå igång på alla cylindrar över en vacker vy exempelvis medan han mer rycker på axlarna lite och säger typ ”ja det var väl fint..” 😆
Däremot kan han trippa enklare på mina känslor, alltså att han kan uppleva känslor genom mig...han är även som du när det gäller sex, han går igång mer på att jag går igång, än vad han själv går igång på.
Han har också sex som specialintresse så allt som faller inom den ramen är intressant.😅
Han är också väldigt fyrkantig när det gäller tid, säger jag tex ”om en stund” så måste vi reda ut hur lång en ”stund” är för att han ska slappna av.

Det där pillandet på naglarna är ett stress/ångestuttryck som kallas skinpicking, det är otroligt vanligt även bland människor utan diagnos. Pratas inte så mycket om det dock, för att det känns ”konstigt” och är skambelagt.
Själv har jag tricotillomani, hårdragarsjuka, sedan barnsben...men jag har adhd och min inte stress leder ibland till pillande och dragande i håret.
Det är ingen stor grej längre nu när jag förstår varför jag gör det..

Det är inget fel på dig min vän.
Har sagt det förut i andra trådar och säger det igen; världen skulle vara en bättre och enklare plats med fler aspies/autister...ert sätt att förhålla er till omvärlden på ett så logiskt och rationellt sätt, utan att vara intrasslade i känslor, som majoriteten individer är, gör tillvaron enklare på många sätt. Ni skapar lite balans till resten av massan av känslostyrda individer.

Min hane brukade också kalla sig själv för ”lite psykopat” när vi blev tillsammans för nio år sedan. Han har slutat med det nu när han förstår att det uttrycket enbart kom av att han inte har samma känslomässiga bandbredd som den stora massan...och det gör en knappast till psykopat. Och trots hans känslomässiga snävhet är han utan tvekan den mest omtänksamma individ jag träffat. För hans sätt att vara rakt på och rättfram, och ta tag i saker gör att han når fram och hjälper människor på ett sätt många känslostyrda människor inte gör, för att dom tänker och känner för mycket och blir hämmade av det.

För övrigt älskar jag Eldkvarn 🥳
Citera
2022-06-24, 21:07
Medlem
Boka tid hos valfri psykiatrisk klinik och be om en utredning. Vem som helst kan göra det. Då gör de en bedömning för att se om det finns grund för det.

Gissar på ADHD kanske även socialfobi.
Svårare att förstå sociala oskrivna regler, impulsiv, rastlös, tics osv.

Endorfiner frigörs vid skada, därför det är skönt och kan bli ett beroende.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in