2022-06-22, 19:59
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Det finns 2 olika sorters varningar som en arg. giv. kan dela ut:
Varning med ngn form av disciplinär påföljd
Varning med information om att arbetsgivaren tänker vidta åtgärder om ingen ändring sker.

Den första är mer formell och en arb. giv. kan/får inte göra något sådant utan att först förhandla med facket. Det måste finnas en rättslig grund.
Den andra är mer informell och kallas av vissa för "LAS-varning". Det finns ingen formalia runt en sådan.

Skillnaderna mellan dessa är inte alltid glasklar. En skillnad är att en mer formell varning innehåller någon form av bestraffning eller disciplinär åtgärd men någon sådan får inte en mer informell varning innehålla. En informell varning (LAS-varning) får t.ex. inte innehålla hot om uppsägning och om jag tolkar dig rätt så kan alltså något sådant som skulle kunna tolkas som hot om uppsägning ha funnits med i den skriftliga varning du fått och om så skulle den ev. vara direkt rättsvidrig samt grund för skadestånd till dig. Det är inte helt enkelt att veta säkert men såsom jag tolkar det så kan det vara så.

Om jag förstår dig rätt så fick du alltså något skriftligt från din arb. giv. Fanns där med något skrivet om anledningen till utfärdandet av denna skriftliga varning?

Som många andra också varit inne på verkar denna LAS-varning vara absurd. Jag har dock sett ännu mer absurda LAS-varningar så helt förvånad blir jag inte. Okunskapen om LAS-varningar är utbredd och det finns de arg. giv. som använder detta för minsta lilla (eller t.o.m. med rent hitte-på som "grund"). I många fall känns det mest som en sorglig härskarteknik. Väldigt tråkigt att du blivit utsatt för detta.

Hur du väljer att hantera detta är naturligtvis upp till dig.
Du kan välja att köra strutsmetoden dvs att du bara struntar i allt. Det finns för- och nackdelar med att göra så.
En annan möjlighet är att du helt enkelt skriver till din chef att du anser att denna LAS-varning delats ut på felaktiga grunder. Det kommer inte att få någon större betydelse egentligen men skulle din arb. giv. få för sig att kladda med fler LAS-varningar samt i ett senare skede få för sig att avskeda dig med ngn kladdig motivering om personliga skäl så kan du i vart fall för den här LAS-varningen visa att du protesterat mot den och inte bara godtagit den.
En tredje möjlighet är att du kontaktar facket och visar vad du fått. Det är som sagt var möjligt att din arb. giv. gjort bort sig och gett dig en formell varning med discplinära följder utan att ha någon rättslig grund för det och utan att ha förhandlat saken med facket. Om du är med i facket och det skulle vara så här så lär inte facket bli direkt översvällande glada. Det är få saker som kan få ett fackförbund att se rött som när en arb. giv. sidsteppar facket. Detta skulle ev. kunna ta hus i helvetet och kanske resultera i att facket drar din arb. giv. inför skranket och att både facket och du får någon liten slant pga klantighet från din arb. giv. Detta skulle även kunna vara en viktig markering gentemot företaget för de måste veta att de inte kan agera hur som helst. Sen är ju frågan hur stämningen blir på arbetsplatsen och mellan din chef och dig men tja... det kanske din chef borde ha tänkt på innan vederbörande kladdade ihop sin LAS-varning.

Lite vid sidan om är det svårt att inte reflektera över att din arb. giv. anser att ord står mot ord och därmed anser att en skriftlig varning är rättfärdigad. Hellre fälla än fria? Hå hå ja ja... det är som jag alltid brukar säga. Skillnaden mellan genialiteten och idiotin är att genialiteten har sina begränsningar!

Väl sammanfattat!

Det är inte på nåt sätt orimligt att man uttrycker att man tycker att man ska utvisa kriminella invandrare. Det är inte rasistiskt eller kan knappast uppfattas som kränkande.

Däremot så är det mycket olagligt att försöka hindra eller avskeda arbetstagare som uttrycker sina grundlagsstadgade rättigheter att uttrycka sig fritt.

Spela in samtal med arbetsgivare och spara alla mail.
Föreslå en uppsägning med 12 månaders avgångsvederlag.
Öppna en öl.
Luta dig tillbaka
Citera
2022-06-23, 08:07
Medlem
bogslayers avatar
Om det är så milt som du säger låter en varning lite absurt. Klart de kan dela ut en i regel dock, för alla möjliga absurda saker. Arbetsgivarens beslut är det som gäller, rätt eller fel. Det här vilar på civilrättsliga grunder, så om ingen driver frågan mot dem kommer det inte bli några konsekvenser för AG. Sannolikt blir det inga konsekvenser för arbetsgivaren om någon skulle driva det heller. Med det sagt är det nog osannolikt att en domstol skulle lägga så stor vikt vid en sån här varning om du ex blir uppsagd i slutändan, och AG tar upp att du fått en varning för "rasistiskt beteende".

En viktigt punkt som kan göra så att du får skadestånd är följande. Finns varningar reglerade i ditt kollektivavtal? De brukar oftast kallas disciplinpåföljd i avtalen, och då omgärdas de sannolikt av olika krav som AG måste uppfylla. Ex kan det vara att en varning endast ska utgå vid allvarliga brott mot anställningsavtalet, en noggrann utredning måste styrka omständigheterna osv. Om de inte följt arbetsgången vid en sådan kan facket hävda kollektivavtalsbrott, och yrka skadestånd till dig och förbundet.

Om detta nu inte rör sig om en kollektivavtalsreglerad disciplinpåföljd minskar möjligheterna för skadestånd. Jag ser inte hur du skulle få något skadestånd för detta då dessa "informella" varningar varken är reglerade i lag eller avtal, och omgärdas således inte av några bestämmelser AG måste följa. Det ska mer ses som ett skriftligt markerande mot att ditt beteende inte är acceptabelt.

Jag skulle däremot ändå kontakta facket så kan de bråka lite om detta. Kanske du kan få facket att påtala att detta är så milt, eller inte ens ett felaktigt beteende från din sida. Vore jag facket skulle jag kalla till en MBL-10 så ett protokoll finns. Där skulle jag försöka pressa dem till att klarlägga omständigheterna och deras "bevis", samt vad detta strider mot. I bästa fall kanske fack och AG lämnar eniga om att detta inte är grund för det hela. Om inte kan en förhandling ändå få ett värde i framtiden om du får problem. Då finns bakgrunden till allt i ett protokoll, och om du ex blir uppsagd och arbetsgivaren hävdar att du har varit rasistisk också kan facket vifta med protokollet och säga "kom igen, denna händelse ska lämnas utan avseende i sammanhanget, det är så milt, och inte ens ett brott mot anställningsavtalet"

Säkert lite stavfel och bristfällig styckesindelning, men skriver via mobilen.
Citera
2022-06-23, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
<...>Att utvisa alla invandrare som begår brott skulle kunna ses som kontroversiellt då det inte längre är likhet inför lagen, dvs den som är invandrad riskerar värre konsekvenser av samma brott som den som inte är det.
Det var precis vad Victoria Kawesa torgförde. Hon tyckte att även svenskar skulle utvisas för brott.

Eftesrsom svenskar inte kan bli utvisade nånstans eftersom de inte är invandrade medför detta att ingen nånsin skulle kunna bli utvisad.
Citera
2022-06-23, 11:17
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Jag har lunchrast nu och vill bara lämna en uppdatering:

Jag har samtalat med min chef och det dök upp saker som jag inte fick reda på i Fredags.
Personen i frågan som har pratat med min chef har sagt att jag tycker att alla invandrare utvisas från Sverige.
Personen har även sagt att jag inte tycker om invandrare överhuvudtaget.

Detta är något jag verkligen inte har sagt, jag skulle aldrig få för sig mig att säga något sådant. Inte ens bland mina närmsta vänner på fritiden.

Jag har en del vänner som har en invandrarbakgrund, vilket jag förklarade för min chef.

Jag är sjukt ledsen och försökte förklara för min chef att det bara är lögner, han säger att det är ord mot och ord att det är svårt att komma till botten med detta. Min chef sa att jag kan vara lugn så länge jag inte pratar om ämnet igen på min arbetsplats.

Väldigt besviken och min motivation har verkligen hamnat på botten.
Jag kommer överväga att leta efter lediga tjänster inom samma sektor.

Företaget kommer outas i denna tråd om det blir så att jag lämnar.
Bedrövligt beteende från min chef.

1. Byt arbetsgivare, har du en chef som agerar så lättvindigt utan konkreta belägg så är det ett rövhål till chef.

2. När du bytt arbetsgivare och OM DU INTE uttryckt den åsikten och du har någon vän/kollega som satt med och kan intyga det så gör en polisanmälan om förtal.
Citera
2022-06-23, 21:27
Medlem
Halte Haralds avatar
"Rädd om mitt jobb".
Jag skulle aldrig någonsin tillåta chefen ge mig en varning för något liknande.
Vad är det för jävla arbetsplats där du ska gå ner på knä för chefen som nån jävla sockerplants arbetare? Nä fyfan va dåligt gjort. Hade varit skillnad om du pekade ut någon speciell folkgrupp typ judar eller kurder.
Citera
2022-06-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Hej!

Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30

I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.

För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.

En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.

Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.

Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?

Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?

Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.
Du har inte gjort något fel. Din arbetsgivare kan inte sparka dig för detta men jag förstår din ilska. Detta är Sveriges- landet där alla får säga vad de tycker- så länge de följer massmedias åsikter.
Citera
2022-06-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Väl sammanfattat!

Det är inte på nåt sätt orimligt att man uttrycker att man tycker att man ska utvisa kriminella invandrare. Det är inte rasistiskt eller kan knappast uppfattas som kränkande.

Däremot så är det mycket olagligt att försöka hindra eller avskeda arbetstagare som uttrycker sina grundlagsstadgade rättigheter att uttrycka sig fritt.

Spela in samtal med arbetsgivare och spara alla mail.
Föreslå en uppsägning med 12 månaders avgångsvederlag.
Öppna en öl.
Luta dig tillbaka

Mkt bra skrivet
Citera
2022-06-23, 22:25
Medlem
Ta upp det med en jurist,börja med att lägg ut frågan på Lawline.
Citera
2022-06-23, 23:40
Medlem
Frickys avatar
Tack för alla tips som har skrivits i denna tråd från start, jag har verkligen fått en tankeställare kring min framtid hos min arbetsgivare.

Ni ska ha ett stort tack, det uppskattas verkligen!

Uppdatering:
Jag har fick igår ett mail skickat till mig angående att ledningen nu har fått vetskapen om att denna trådstart finns och att det mest högst sannolikhet är jag som ligger bakom trådstarten.

För att sammanfatta det hela så har jag fått beskedet om att jag kommer behöva hämta mina saker på kontoret på Måndag och tacka för mig.
Jag ska kanske vara glad för att jag startade denna trådstart, nu slipper jag gå till chefen och säga upp mig.

Jag vet inte om jag har rätt till att ladda upp en skärmdump på vad som står i mailet utan att få juridiska problem?
Självklart kommer jag isåfall censurera bort känslig information.
Citera
2022-06-23, 23:52
Medlem
Frickys avatar
Jag vill även tillägga att jag idag har ansökt till två svenska företag som söker efter en apputvecklare.
Jag kommer inte använda min arbetsplats som referens utan istället använda min portfolio utav tidigare projekt som jag har skapat på min fritid.

Det är förjävligt att det kan bli så här i ett land som Sverige. Tråkigt, minst sagt!

Det blir iallafall inget mer politiksnack på lunchrasten i framtiden, oavsett vilket företag jag hamnar hos.
Nu har jag minst sagt lärt mig den läxan, denna gången kom jag undan billigt då det mest troligen inte är ett företag som det skulle vara hållbart för mig att vara anställd hos.
Citera
2022-06-24, 00:29
Medlem
Fyfan vad jag hatar arbetsgivare. Som klampar rakt över folk. Att sätta dit en arbetsgivare är fanemig det mest tillfredställande som finns. Speciellt om en fittig chef åker med i dragsuget och får leta nytt jobb.
Psykfall.
Citera
2022-06-24, 00:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Så fort man säger något som inte är enligt PK-maffians lagar så kan det gå illa. Att bara nämna att man vill skicka hem flyktingar kan leda till en massa skit.

Säger du istället att du vill skicka atombomber på ryssland så kommer alla applådera.

Media och regeringar har bestämt att allt som drar mot höger är fel och kan leda till uppsägning. Vansinne tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in