2022-06-22, 01:22
Medlem
I stort sett det enda som kan förstöra ett fiskbestånd är människan.

Öring är en rovfisk utav rang! Från 20-30cm så äter den andra fiskar, från ca 40cm så äter den nästan uteslutande fisk, gnagare, grodor och fåglar. Den har inga problem att ta byten som är 2/3 av sin längd.

Så det finns egentligen 2 större skillnader mellan öring och gädda.
Öringen intresserar sig för fisk senare än gäddan.
Öringen är en aktiv jägare som kan förflytta sig ganska långt och letar aktivt efter byten medans gäddan är mer stationär.

Så att tro att gäddan skulle vara dålig för ett fiskbestånd i en älv är idioti. Den är lat, den håller efter de sjuka och skadade fiskarna men tar gärna död fisk också, så om något så är gädda något bra att ha då de bättre generna i övrig fisk är den som lever vidare
Citera
2022-06-22, 11:39
Moderator
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Vet att detta är en gammal nybumpad tråd men...

Alla fiskar ju inte för att äta fisken. Många tycker bara det är roligt att fiska. Sen om man får 50+ fiskar under en hel dag, man orkar fan inte ta rätt på alla.
Då kanske man inte behöver plocka upp 50+ fiskar på en dag. Men det är väl just det här som är grejen, man värderar att man tycker att det är ”kul att fiska” med att man utsätter fiskarna för obehag och kanske skadar dem lite. För det är klart att fisken påverkas även om du använder rätt krokar och tar i den på rätt sätt.

För mig som jägare är det otänkbart att utsätta vilt för obehag eller risk för skada för mitt eget höga nöjes skull. Idealet är ett snabbt dödande skott och sedan ta hand om viltet. Catch and release-fiske är för mig jämförbart med att jag skulle ge mig ut i skogen och skjuta älg med paintbollgevär. Hade säkert varit ”roligt” och älgen hade inte skadats nämnvärt men det är fortfarande helt otänkbart för mig.

Sedan är det klart att fiskare kanske är på det klara med att de sätter sitt nöje över fiskens lidande och har gjort ett medvetet beslut, det är i så fall upp till dem och deras samvete.
Citera
2022-06-22, 14:13
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Då kanske man inte behöver plocka upp 50+ fiskar på en dag. Men det är väl just det här som är grejen, man värderar att man tycker att det är ”kul att fiska” med att man utsätter fiskarna för obehag och kanske skadar dem lite. För det är klart att fisken påverkas även om du använder rätt krokar och tar i den på rätt sätt.

För mig som jägare är det otänkbart att utsätta vilt för obehag eller risk för skada för mitt eget höga nöjes skull. Idealet är ett snabbt dödande skott och sedan ta hand om viltet. Catch and release-fiske är för mig jämförbart med att jag skulle ge mig ut i skogen och skjuta älg med paintbollgevär. Hade säkert varit ”roligt” och älgen hade inte skadats nämnvärt men det är fortfarande helt otänkbart för mig.

Sedan är det klart att fiskare kanske är på det klara med att de sätter sitt nöje över fiskens lidande och har gjort ett medvetet beslut, det är i så fall upp till dem och deras samvete.

Säger du som i en egenskapad tråd efterlyser delfinkött. När du inte vill äta utrotningshotade djur så sitter du och leker riddare när någon drar upp abborrar och kallar det djurplågeri.

Detta trams skall komma från en moderator dessutom.

Och jo, det gör stor skillnad på hur man tar rätt på en fisk och vad för krokar man använder, så varför skriver du en massa sörja när du inte vet vad fan du pratar om? Att ett troll som du är moderator bevisar lite var nivån på flashback ligger
Citera
2022-06-22, 15:57
Moderator
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Säger du som i en egenskapad tråd efterlyser delfinkött. När du inte vill äta utrotningshotade djur så sitter du och leker riddare när någon drar upp abborrar och kallar det djurplågeri.

Detta trams skall komma från en moderator dessutom.

Och jo, det gör stor skillnad på hur man tar rätt på en fisk och vad för krokar man använder, så varför skriver du en massa sörja när du inte vet vad fan du pratar om? Att ett troll som du är moderator bevisar lite var nivån på flashback ligger
Vad har det med saken att göra? Jag hade inte tyckt att det var ok om man krokade delfiner och tog foton med dem och släppte tillbaka dem heller. Däremot är jakt på ett djur som inte är fridlyst i syfte att äta det en helt annan sak.

Det är klart att man kan minimera lidandet/påverkan på fisken men att de påverkas råder väl inga tvivel om? Det råder väl inga som helst tvivel om att det sker bara för att fiskaren tycker att det är kul?

P.S. Vi som är moderatorer på Flashback får skriva precis vad vi vill (inom reglerna) när vi inte modererar, det är det Flashback står för: yttrandefrihet.
Senast redigerad av Memnok 2022-06-22 kl. 16:13.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback