2022-06-22, 05:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolackenPeter
Vintern kommer INTE bli rolig för villaägarna, det kan garanteras. Det är inte billigt att värma ett hus. Förra vintern såg jag för första gången villaägare i närförort gå ut i parkerna och samla på sig ved som om vi levde på 1800-talet. Kändes absurt. Är det inte lite patetiskt?

Skönt med lägenhet. Inga bekymmer i världen.
Lägg till räntorna, levnadsomkostnaderna inklusive livsmedel. Jag är inte så insatt i deras situation, men jag misstänker att jobbare som har hus med lån och frun hemma med barnen kan få betydligt svårare. Fackföreningarna marginaliserade, överbefolkningen leder säkert till lönedumpning. Den gruppen ansågs tidigare viktig för att bygga Sverige. Men det hela kanske ingår i attacken mot familjen. Otroligt vad EU har lyckats förstöra Sverige på ändå ganska kort tid.

Perifera, mindre länder sugs ut. Norden utgör Europas batteri och all ström sugs upp i Europas mitt. Norge har visst skällt på Sverige och vi har definitivt rätt att skälla på Tyskland som utnyttjar vår bufferkapacitet. Länderna hamnar i konflikter genom luddiga EU-regler.

Vad jag förstår så visar detta diagram hur vår ström bara rinner till kontinenten. (staplarna till höger)

https://imgur.com/FckpGEi

Man skall självklart samarbeta. men vi behöver inte sponsra BMW och Mercedes. Tyskarna har starkare industri än vi. EU grundas på centralisering. Starka, perifert belägna länder, som Sverige, slås ut.

En enkel åtgärd för regeringen, att bara se till att kärnkraftverk börjar byggas omedelbart. Men våra politker är köpta av EU som nu lägger Europa i energikris för att kunna ta över kontrollen.
Senast redigerad av wwr 2022-06-22 kl. 05:18.
Citera
2022-06-22, 05:33
Medlem
Kan rusa med 1000% till framåt vintern, eller släckas ned.

"Det här är ju en uutmaaning" kommer Annie Lööf att säga med sitt fåniga flin.

"Vi såg inte detta komma" säger övriga politiker.

När sverige svartnar startar invandrarupploppen och plundringarna, och det kommer inte att gå att ringa polisen.
Citera
2022-06-22, 05:39
Medlem
Citat:
Vintern kommer INTE bli rolig för villaägarna, det kan garanteras. Det är inte billigt att värma ett hus. Förra vintern såg jag för första gången villaägare i närförort gå ut i parkerna och samla på sig ved som om vi levde på 1800-talet. Kändes absurt. Är det inte lite patetiskt?

Inga bekymmer, så länge det finns el och så länge bostadsbidragen rullar in och staten dessutom tvingar fastighetsägare att hyra ut till underpris genom socialdemokratiska hyresregleringar.

Citat:
Hyresregleringar i Sverige infördes under andra världskriget drivet av socialdemokraterna som också fram till 1970-talet hade riksdagsmajoritet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marknadshyra
Citera
2022-06-22, 06:02
Medlem
wwrs avatar
Energipolitken diskuterar vi efter valet!

Våra politiker är totalt köpta. Nu försöker de döda kärnkraftsfrågan över valet genom att säga att de skall diskutera kärnkraft efter valet.
Citat:
Regeringen öppnar för att bygga ny kärnkraft i Sverige och bjuder in oppositionen till samtal om energipolitiken. Men först efter valet. Moderaterna anser att inbjudan är oseriös.
https://www.svd.se/a/pWq2MV/regering...raft-i-sverige

Våra politker arbetar helt enligt EU:s order och förstör Sverige genom att skapa energikris i landet.

Hela det svenska folket vill ha billigare energi men politikerna vägrar. Det är helt meningslöst att rösta, alla politiker bara lyder EU. Vi väljare kan inte längre påverka någonting.
Senast redigerad av wwr 2022-06-22 kl. 06:35.
Citera
2022-06-22, 08:42
Medlem
Citat:

Märklig inställning från folk som hyr, har läst liknande i flera trådar. Lite som sossarna som tror att skola och vård är "gratis" när den betalas via skattsedeln. Det är väl knappast så att du som hyresgäst har "gratis" el utan den ligger väl inbakad i hyran, som lär åka upp om elpriserna stiger. Men det är klart, om man är incelman eller kattkvinna på 20 m2 och jämför sig med en familj på 5 pers på 200 m2 så blir det såklart billigare.

I nyare och hyfsat centrala lägenheter är det inte ovanligt med hyror på 16 - 22 000. Det kan jag tycka är lite konstig prioritering. Och då lär inte kakelugn ingå så man kan inte ens gå och samla ved när hyresvärlden sänker till 17 grader. Vilket villaägaren kan.

Hur som helst. Hela elmarknaden och elpriserna känns så självförvållat. Sossarna har lagt ner kärnkraft och sen kopplat ihop oss med ett land (Tyskland) som lagt ner ännu fler kärnkraft och som dessutom kom på den strålande iden att göra sig beroende av rysk gas. Då blir det så här. Det skulle inte behövt vara så här - det är helt självförvållat.
Citera
2022-06-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Våra politiker är totalt köpta. Nu försöker de döda kärnkraftsfrågan över valet genom att säga att de skall diskutera kärnkraft efter valet.

https://www.svd.se/a/pWq2MV/regering...raft-i-sverige

Våra politker arbetar helt enligt EU:s order och förstör Sverige genom att skapa energikris i landet.

Hela det svenska folket vill ha billigare energi men politikerna vägrar. Det är helt meningslöst att rösta, alla politiker bara lyder EU. Vi väljare kan inte längre påverka någonting.

19 maj gick Wallenberg ut i msm och sa vi behöver kärnkraft.

Det tog 1 mån sen kom politikerna.

Anna Borg vd för vattenfall valdes in i Wallenbergs styrelse FAM.

Hennes man chef på nasdaq som ägs av Wallenberg.

Klart priset är en opinionsbildning så det blir kärnkraft. Så stor höjning skrämmer folk, skrämda är mer lättstyrda.

Jag tror det blir storsatsning på kärnkraft bred majoritet i riksdagen.

Bra tycker jag. Men det är tydligt vem som styr landet.
Citera
2022-06-22, 09:02
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
19 maj gick Wallenberg ut i msm och sa vi behöver kärnkraft.

Det tog 1 mån sen kom politikerna.

Anna Borg vd för vattenfall valdes in i Wallenbergs styrelse FAM.

Hennes man chef på nasdaq som ägs av Wallenberg.

Klart priset är en opinionsbildning så det blir kärnkraft. Så stor höjning skrämmer folk, skrämda är mer lättstyrda.

Jag tror det blir storsatsning på kärnkraft bred majoritet i riksdagen.

Bra tycker jag. Men det är tydligt vem som styr landet.
Det är bara försök att sprida falska förhoppningar för att försöka lugna opinionen inför valet. Inget parti går ut och kräver kärnkraft. Därför blir det inget. Storfinansen står på samma sida som EU. Ingen vågar gå mot de direktiv som EU arbetar efter.

Sverige är kört. Nu sade alltså regeringen att den vill diskutera kärnkraften efter valet.
Citera
2022-06-22, 10:07
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det går inte att ha marknadskrafter inom energi. Det är uppenbart att inte svenska privatkonsumenter klarar att betala samma pris för strömmen (med skatt) som BMW. Det har nästan alla skrivit när det diskuterades.

Efter att ha privatiserat energin i Kalifornien klappade hela energinätet samman i Enronskandalen.

Att kräva energi i Sverige går mot EU:s cross-border capacity ... så det vågar inte Sverige, men det gör Tyskland och vi förlorar
Du kanske tror som jag att vi kommer att få lämna detta med "marknadsbaserad el". Det kommer en vinter när hela systemet ballar ur och Farmor i Vingåkra sitter i en isig lägenhet, och då fattar våra politiker att det här fungerar inte. Men först måste systemet köras i botten eftersom våra politiker enbart kan ändra sig under galgen och ständigt måste baxas framåt.

Bara jag som tycker det är fullkomligt absurt att den sista procenten köpt el, just den som är livsviktig på marginalen och inhandlad av rika tyskar, sätter det totala nordiska elpriser för övriga 99% köpare på nordpool?
Senast redigerad av Barents 2022-06-22 kl. 10:23.
Citera
2022-06-22, 10:10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det var bara villaägarna som sossarna gav sänkt elpris förra vintern. Så kommer det bli igen. Sossarna skiter i dem som bor i lägenhet.

(Några som har lägenheter med direktverkande el fick också sänkt elpris.)
Tror du bara folk med miljonlön bor i villa?
Citera
2022-06-22, 10:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Tror du bara folk med miljonlön bor i villa?
Självklart inte.

Min poäng är att alla borde få sänkt elpris ifall staten betalar tillbaka. Lägenhet, villa, slott...

Men sossarna skräddarsyr sina stöd så att det passar deras valfiske. Det är inte rättvist.
Senast redigerad av Madagascar 2022-06-22 kl. 10:42.
Citera
2022-06-22, 11:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Självklart inte.

Min poäng är att alla borde få sänkt elpris ifall staten betalar tillbaka. Lägenhet, villa, slott...

Men sossarna skräddarsyr sina stöd så att det passar deras valfiske. Det är inte rättvist.
Vi borde inte ha dessa el-priser... Sverige exporterar el till nordpol som sätter pris efter dyraste tillverkningen och säljer tillbaka till oss!

Varför har vi ens olika zoner i landet där det är skillnaden är enorm? Detta är helt och hållet våra politiker som ligger bakom.
Snarare borde "bidraget" baseras på vilken zon man bor i.
Citera
2022-06-22, 11:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Vi borde inte ha dessa el-priser... Sverige exporterar el till nordpol som sätter pris efter dyraste tillverkningen och säljer tillbaka till oss!

Varför har vi ens olika zoner i landet där det är skillnaden är enorm? Detta är helt och hållet våra politiker som ligger bakom.
Snarare borde "bidraget" baseras på vilken zon man bor i.
Och tyska politiker...

Om man klipper några kablar till kontinenten skulle priserna bli mycket lägre.

Ja, per zon är bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback