Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-21, 16:50
  #301
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vilken energikris? Sverige exporterar el nästan varenda dag och eftersom kontinenten bjuder högt för svensk el blir priserna därefter. Men jag kan instämma i att regeringen prokrastinerar frågan om ny kärnkraft. Gäller att välja rätt i höst.

Den skyldiga till elröran i EU är Tyskland.
Ja man kan ju undra vadå kris när vattenfall släpper ut mängder av vatten förbi turbinerna och vindkraft fläktarna står stilla
Citera
2022-06-21, 17:00
  #302
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja man kan ju undra vadå kris när vattenfall släpper ut mängder av vatten förbi turbinerna och vindkraft fläktarna står stilla
Vatten släpps förbi för att dammarna blir för fulla och behov av reglerkraft inte finns. Man kan inte generera mer el än vad som förbrukas. Det är inte konstigare än så.
Citera
2022-06-21, 17:09
  #303
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vatten släpps förbi för att dammarna blir för fulla och behov av reglerkraft inte finns. Man kan inte generera mer el än vad som förbrukas. Det är inte konstigare än så.
Njaa om några veckor flaggar vattenfall att på grund av vattenbrist så höjs priserna
Citera
2022-06-21, 18:04
  #304
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vilken energikris? Sverige exporterar el nästan varenda dag och eftersom kontinenten bjuder högt för svensk el blir priserna därefter. Men jag kan instämma i att regeringen prokrastinerar frågan om ny kärnkraft. Gäller att välja rätt i höst.

Den skyldiga till elröran i EU är Tyskland.

Spräng kablarna till Tyskland och resten av kontinenten i luften. Sverige ska inte exportera den billiga el som svenska folket har finansierat med sina egna skattepengar via Vattenfall (gäller både vattenkraft och kärnkraft).

https://www.expressen.se/dinapengar/...lir-billigare/
Citera
2022-06-21, 18:27
  #305
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vilken energikris? Sverige exporterar el nästan varenda dag och eftersom kontinenten bjuder högt för svensk el blir priserna därefter. Men jag kan instämma i att regeringen prokrastinerar frågan om ny kärnkraft. Gäller att välja rätt i höst.

Den skyldiga till elröran i EU är Tyskland.
Folket har energikris men företagen gör storvinster på att sälja energin till bl.a Tyskland.
Tyskland utnyttjar bara luddiga EU-regler. Hade vi bra bilateralt avtal med tyskarna vore båda nöjda.

Du trollar naturligtvis. Det går inte att rösta sig ur detta när alla partier tycker lika i alla viktiga frågor. De anordnar debatter om närmast meningslösa frågor som vaccination eller Estoniakatastrofen.
Citera
2022-06-21, 18:43
  #306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Folket har energikris men företagen gör storvinster på att sälja energin till bl.a Tyskland.
Tyskland utnyttjar bara luddiga EU-regler. Hade vi bra bilateralt avtal med tyskarna vore båda nöjda.

Du trollar naturligtvis. Det går inte att rösta sig ur detta när alla partier tycker lika i alla viktiga frågor. De anordnar debatter om närmast meningslösa frågor som vaccination eller Estoniakatastrofen.

Jag tycker det är lite för snällt att säga så.

Jag skulle tro att inte ens 1/10 vågar säga rakt ut vad man tycker om "klimathotet" och "hållbarhetsarbete" Nu kanske vi har några fler som vill och vågar göra det, när det är för sent.
Är man emot EU är man antagligen rasist och förstår inte ekonomi så alla är för EU, även V och SD. Vi har agenda 2030 och 2021 som helt öppet har genomförts i offentlig verksamhet. Folk visar fortsatt stöd för SVT och politikerna som har ljugit för dem i alla dessa år.

Det finns en hel mängd uppenbara frågor som alla människor borde ha ställt sig. Om vi lägger ner energiproduktion och ökar befolkningsmängden samtidigt som alla ska ha elbilar..? Hååååållåååååååååååå? Politikerna och asen i svensk media bär huvudansvaret men jag anser att väldigt många, särskilt NIMBY-klassen, är delansvariga.

Skulle du ta en random grupp på 1000 pers idag och fråga om EU skulle du få en majoritet "för" Folk ska be till någon gud för att vi inte har EURO också. Men vi är fastsurrade runt det här skämtet i Bryssel och folk tycker det är bra.
Citera
2022-06-21, 18:51
  #307
Avstängd
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Folket har energikris men företagen gör storvinster på att sälja energin till bl.a Tyskland.
Tyskland utnyttjar bara luddiga EU-regler. Hade vi bra bilateralt avtal med tyskarna vore båda nöjda.

Du trollar naturligtvis. Det går inte att rösta sig ur detta när alla partier tycker lika i alla viktiga frågor. De anordnar debatter om närmast meningslösa frågor som vaccination eller Estoniakatastrofen.
Svenska elbolag har gått dåligt senast 10 åren med låga elpriser, men när staten hjälpte till att betala kablar till kontinenten så kan de skära guld med täljkniv och antagligen drar de som äger svenska kärnkraftverk in 10-20 miljarder i extra vinst bara den kommande vintern. Och svensken tar risken med kärnkraften och får inte en krona.

Det är ofattbart hur (s) accepterar den ultraliberalt fria svenska elmarknaden. Vi hade hur lätt som helst kunnat ha en regel "först el inom Sverige, sedan säljer vi resten utomlands". Som det ser ut nu kan tyskarna betala 3 kr/kwh och ta all elenergi som finns i Skåne så får skåningarna frysa.
__________________
Senast redigerad av Barents 2022-06-21 kl. 18:53.
Citera
2022-06-21, 19:03
  #308
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jag tycker det är lite för snällt att säga så.

Jag skulle tro att inte ens 1/10 vågar säga rakt ut vad man tycker om "klimathotet" och "hållbarhetsarbete" Nu kanske vi har några fler som vill och vågar göra det, när det är för sent.
Är man emot EU är man antagligen rasist och förstår inte ekonomi så alla är för EU, även V och SD. Vi har agenda 2030 och 2021 som helt öppet har genomförts i offentlig verksamhet. Folk visar fortsatt stöd för SVT och politikerna som har ljugit för dem i alla dessa år.

Det finns en hel mängd uppenbara frågor som alla människor borde ha ställt sig. Om vi lägger ner energiproduktion och ökar befolkningsmängden samtidigt som alla ska ha elbilar..? Hååååållåååååååååååå? Politikerna och asen i svensk media bär huvudansvaret men jag anser att väldigt många, särskilt NIMBY-klassen, är delansvariga.

Skulle du ta en random grupp på 1000 pers idag och fråga om EU skulle du få en majoritet "för" Folk ska be till någon gud för att vi inte har EURO också. Men vi är fastsurrade runt det här skämtet i Bryssel och folk tycker det är bra.
Helt rätt tyvärr. Höstens stora valfråga kan bli ett borgerligt förslag med "ny långsiktig energiutredning av forskning inom små kärnreaktorer" vilket kontras av Maggans "ännu långsiktigare energiutredning med tillvaratagande av miljöintressen" ... eller vilken sk-t som helst de kommer på som kan sopas under mattan medan de tramsar om regeringsbildning för att smutskasta sig själva på EU:s order samt köra vänster-kaos-regering på höger-budget, enligt EU-order.

Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Svenska elbolag har gått dåligt senast 10 åren med låga elpriser, men när staten hjälpte till att betala kablar till kontinenten så kan de skära guld med täljkniv och antagligen drar de som äger svenska kärnkraftverk in 10-20 miljarder i extra vinst bara den kommande vintern. Och svensken tar risken med kärnkraften och får inte en krona.

Det är ofattbart hur (s) accepterar den ultraliberalt fria svenska elmarknaden. Vi hade hur lätt som helst kunnat ha en regel "först el inom Sverige, sedan säljer vi resten utomlands". Som det ser ut nu kan tyskarna betala 3 kr/kwh och ta all elenergi som finns i Skåne så får skåningarna frysa.
Det går inte att ha marknadskrafter inom energi. Det är uppenbart att inte svenska privatkonsumenter klarar att betala samma pris för strömmen (med skatt) som BMW. Det har nästan alla skrivit när det diskuterades.

Efter att ha privatiserat energin i Kalifornien klappade hela energinätet samman i Enronskandalen.

Att kräva energi i Sverige går mot EU:s cross-border capacity ... så det vågar inte Sverige, men det gör Tyskland och vi förlorar
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-21 kl. 19:12.
Citera
2022-06-21, 20:57
  #309
Medlem
Kosmos.s avatar
Det är faktiskt en sån där U-landsmarkör att inte kunna förse sina medborgare med el. Gemene man i Sverige är fattig. Pga dolda skatter överallt.
Citera
2022-06-21, 21:02
  #310
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är galet att vi ska ha 4 elområden i Sverige, vi ska ha ett elområde: Sverige och Svenska priser. Sen kan eljättarna sälja överskottet för vilket jävla överpris de vill till våra grannar. Jävla lekstuga alltihopa.
Det bör då gälla allt. Alltså skulle södra Sverige få höjda priser på exempelvis mat, medan priserna skulle minska för de som bor längre norrut.

Bygg en massa vindkraftverk, eller varför inte ett kärnkraftverk, i Skåne så kommer de också hamna i Elområde 1.
Citera
2022-06-21, 21:34
  #311
Medlem
Nänä, SD skrev 13000% på sin Twitter!


Jag fick 300:- nånting senast så jag räknar med 39000:- nästa gång.
Citera
2022-06-21, 21:56
  #312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Nänä, SD skrev 13000% på sin Twitter!


Jag fick 300:- nånting senast så jag räknar med 39000:- nästa gång.

Vänsterextrema Expressen också. Vad är din källa för att spot-priset inte var 13524% högre? Ingen har sagt att elräkningen i sig kommer vara 13524% högre.

Här är Expressens artikel: https://www.expressen.se/dinapengar/...3-524-procent/

Men tja, även idag låg priset högt, runt 2:-, det blir mycket pengar när det vanligtvis ligger på ören...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback