Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-21, 16:06
  #289
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Man måste ju även få med sig näringslivet som ska bygga kärnkraftverken så man vet vilka förutsättningar som behövs.
Jacob Wallenberg var ju lite sugen på att Investor kunde tänka sig i att investera.
Men sedan ballade han ju ur när han började gagga om att staten skulle garantera ekonomin i det hela.
Men det är så enkelt att politikerna måste sluta snacka fram och tillbaka och det blir inget av det. Det räcker med att t.ex. statsministern säger att nu måste vi lösa energikrisen i landet, vi skall prioritera snabb konstruktion av nya kärnkraftverk.

Sedan löser experter och näringsliv detta.
Citera
2022-06-21, 16:11
  #290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är så enkelt att politikerna måste sluta snacka fram och tillbaka och det blir inget av det. Det räcker med att t.ex. statsministern säger att nu måste vi lösa energikrisen i landet, vi skall prioritera snabb konstruktion av nya kärnkraftverk.

Sedan löser experter och näringsliv detta.
Nu blev du lite luddig.
(vi ska prioritera)? Vilka är vi?
Låter som du tycker att Staten (vattenfall)ska bygga och driva nya kärnkraftverk.
Citera
2022-06-21, 16:13
  #291
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Nu blev du lite luddig.
(vi ska prioritera)? Vilka är vi?
Låter som du tycker att Staten (vattenfall)ska bygga och driva nya kärnkraftverk.
Märkliga motfrågor i denna tråd.

Om statsministern säger

"Regeringen har beslutat att prioritera snabb konstruktion av nya kärnkraftverk."

Då kommer regeringens experter och näringslivet att lösa denna fråga.

Det är inte alls svårt. Men regering eller andra politiker försöker inte.
Citera
2022-06-21, 16:21
  #292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Märkliga motfrågor i denna tråd.

Om statsministern säger

"Regeringen har beslutat att prioritera snabb konstruktion av nya kärnkraftverk."

Då kommer regeringens experter och näringslivet att lösa denna fråga.

Det är inte alls svårt. Men regering eller andra politiker försöker inte.
Regeringen är inga experter på att bygga kärnkraftverk.
Finns många företag med rättt expertis som gärna bygger kärnkraftverk runt om i världen.
Men inget företag i Sverige har beställt något än vad jag vet.
Industrikraft var ganska långt fram med att försöka få ihop det med att bygga nya kärnkraftverk runt 2010 men fick inte ihop det ekonomiska i projektet.
Citera
2022-06-21, 16:22
  #293
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Jo jag förstår din tanke, jag är väl inne på samma bana. Men tydligen kostar det djävul att transportera elen ifrån tex Luleälven ner till tex Göteborg.

Sverige säljer även el till Finland vid gränsen i Övertorneå och köper tillbaka strömmen mellan helsingfors-stockholm. Detta gör man för att finnarna skall transportera elen som jag har förstått det. Sveriges elnät är redan överbelastat, det glöder i ledningarna som går mellan Umeå/Övik ner till Oskarshamn(SSAB)/Sydsverige, speciellt under vinterhalvåret.

Man ville göra samma sak i Norge, sälja elen ifrån vattenkraften i norra Sverige över till Norge, och köpa tillbaka strömmen mellan Oslo/Göteborg, Norge hade tjänat en slant och vi hade fått utnyttjat Norges ledningsnät. Men där gick EU in och sa NEJ. Vi fick minsann inte ha några förmånliga avtal utan att Bryssel skulle lägga sig i.

Jag har tyvärr ingen bra lösning på problemet heller, allt fler svenskar bosätter sig i södra Sverige, och elbilarna bara ökar..


Kärnkraft är en bra lösning, vi ska inte bli lidande av en dysfunktionell elmarknad
Citera
2022-06-21, 16:25
  #294
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Regeringen är inga experter på att bygga kärnkraftverk.
Finns många företag med rättt expertis som gärna bygger kärnkraftverk runt om i världen.
Men inget företag i Sverige har beställt något än vad jag vet.
Industrikraft var ganska långt fram med att försöka få ihop det med att bygga nya kärnkraftverk runt 2010 men fick inte ihop det ekonomiska i projektet.
Jag börjar misstänka att du tramsar och märker ord och talar om andra saker för att få diskussionen på avvägar.

Problemet är att regeringen inte satsar på att lösa energikrisen.

Om statsministern säger

"Regeringen har beslutat att prioritera snabb konstruktion av nya kärnkraftverk."

Så kommer experter att förklara för regeringen vilka som är de bästa alternativen och vilka företag som kan anlitas, inom Sverige, inom EU eller restetn av världen.

Men detta sker ju inte. Regeringen eller de andra partierna gör ju inget.
Citera
2022-06-21, 16:28
  #295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag börjar misstänka att du tramsar och märker ord och talar om andra saker för att få diskussionen på avvägar.

Problemet är att regeringen inte satsar på att lösa energikrisen.

Om statsministern säger

"Regeringen har beslutat att prioritera snabb konstruktion av nya kärnkraftverk."

Så kommer experter att förklara för regeringen vilka som är de bästa alternativen och vilka företag som kan anlitas, inom Sverige, inom EU eller restetn av världen.

Men detta sker ju inte. Regeringen eller de andra partierna gör ju inget.
Vi tror båda på kärnkraft i södra Sverige.
Du vill ha en stor statlig inblandning i dessa projekt.
Jag vill ha så lite statlig inblandning i dessa projekt.
Citera
2022-06-21, 16:36
  #296
Avstängd
wwrs avatar
Regeringen styr energipolitken i landet och måste fatta ett beslut om att satsa på snabb utbyggnad av kärnkraftverk. Det är vad som måste ske och vad som är tillräckligt. Då kommer skattelagstiftning och miljölagstiftning att följa med.

Men inga politker vågar gå mot EU som f.n. försöker ta makten genom att krossa Europas länder genom bl.a energikris genom att inte köpa rysk gas. Dessa stöds av EU-troll på Internet, inklusive Flashback. Det ser mörkt ut för det svenska folket.

Jag anser att det bara tramsas i tråden nu och jag hinner inte skriva mer om detta nu.
Citera
2022-06-21, 16:36
  #297
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimosa22
Folk som skaffar elbil

Även om priset verkligen skulle vara 5kr under hela laddperioden så blir det fortfarande under 10kr milen..

/Dick
Citera
2022-06-21, 16:44
  #298
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Problemet är att regeringen inte satsar på att lösa energikrisen.

Om statsministern säger

"Regeringen har beslutat att prioritera snabb konstruktion av nya kärnkraftverk."

Så kommer experter att förklara för regeringen vilka som är de bästa alternativen och vilka företag som kan anlitas, inom Sverige, inom EU eller restetn av världen.

Men detta sker ju inte. Regeringen eller de andra partierna gör ju inget.
Vilken energikris? Sverige exporterar el nästan varenda dag och eftersom kontinenten bjuder högt för svensk el blir priserna därefter. Men jag kan instämma i att regeringen prokrastinerar frågan om ny kärnkraft. Gäller att välja rätt i höst.

Den skyldiga till elröran i EU är Tyskland.
Citera
2022-06-21, 16:46
  #299
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Regeringen styr energipolitken i landet och måste fatta ett beslut om att satsa på snabb utbyggnad av kärnkraftverk. Det är vad som måste ske och vad som är tillräckligt. Då kommer skattelagstiftning och miljölagstiftning att följa med.

Men inga politker vågar gå mot EU som f.n. försöker ta makten genom att krossa Europas länder genom bl.a energikris genom att inte köpa rysk gas. Dessa stöds av EU-troll på Internet, inklusive Flashback. Det ser mörkt ut för det svenska folket.

Jag anser att det bara tramsas i tråden nu och jag hinner inte skriva mer om detta nu.
Ja tyvärr finns det ingen Quick fix.
Var lättare för staten att styra över elmarknaden innan avregleringen.
Finns nog inga partier som vill reglera tillbaka elmarknaden.
Citera
2022-06-21, 16:47
  #300
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Vilken energikris? Sverige exporterar el nästan varenda dag och eftersom kontinenten bjuder högt för svensk el blir priserna därefter. Men jag kan instämma i att regeringen prokrastinerar frågan om ny kärnkraft. Gäller att välja rätt i höst.

Den skyldiga till elröran i EU är Tyskland.
Den skyldiga till att Sverige lider av deras kaos är den svenska regeringen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback