Citat:
Ursprungligen postat av
Fricky
Hej!
Jag jobbar inom IT där det finns ca 300 anställda på kontoret.
Ålder: 25-30
I fredags så diskuterade jag och några kollegor under lunchen om det kommande valet och vilka samhällsproblem som vi tycker är dom mest viktiga att lyfta fram inför valet.
För att sammanfatta det hela så landade vi i det ökande antalet dödsskjutningar i Sverige.
Jag lyfte fram min åsikt kring att Sverige kommer behöva utvisa fler kriminella människor om samhället ska lyckas gå mot rätt riktning.
En annan anställd, som inte satt vid samma bord, har sedan gått till min arbetsgivare och sagt att han tog illa upp.
Jag vet inte vilken anställd det gäller, arbetsgivaren berättade bara att han fått veta detta.
Jag fick därför en skriftlig varning och om det upprepas så kan det leda till att jag får lämna jobbet.
Jag kommer inte tala delta in i några politiska diskussioner igen på jobbet då jag inte vill riskera mitt jobb.
Men skulle verkligen facket godkänna att en arbetsgivare sparkar en anställd för att man delar med sig utav sin åsikt inom politik?
Jag är inte här för att diskutera huruvida jag har rätt eller fel med min politiska åsikt utan snarare om en arbetsgivare verkligen kan dela ut en varning för att jag var med i en diskussion om politik under lunchen?
Det var ju bara en diskussion med mina kollegor som jag har en bra relation med.
Spontant så reagerar jag på två saker vilka talar för att din arbetsgivare är helt fel ute.
1. Det var under lunchrasten, alltså har det ingenting med ditt arbete att göra, varför dela ut en varning snarare verkar vara ett tjänstefel från din chef ( nästan så att chefen bör få en varning?)
2. Det du enligt utsago har yttrat dig om under diskussionen är ingenting konstigt, inget lagbrott, det är din åsikt vilken du har rätt till
Om du absolut inte vill ta det med facket hade jag tagit det med chefen direkt, frågat denne rakt ut hur det kan ge en varning att uttrycka sin åsikt i en diskussion under LUNCHRAST. Vederbörande har förmodligen ingenting att säga till sitt försvar, men då har du i vart fall visat din ståndpunkt.