Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-19, 22:06
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Perfekt. Då kommer det in mer pengar i statskassan via skatt och moms.
Kanske var det som var meningen med de idiotiska sanktionerna mot Ryssland?

Det är bara positivt om folk lär sig hushålla med energin. Elbilen kan man ladda de dagar priset är lägre. Ryssland lider hårt av sanktionerna och ju snabbare vi klipper alla band med skräplandet som snart är tillbaka i medeltiden desto bättre.
Citera
2022-06-19, 22:08
Avstängd
HaraldIsBackAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte nämnvärt högt med 5 spänn i spot en timme!? I juni!? I Sverige!?

Inte nämnvärt!!?
Nej, inte om du följt elpriset en längre tid kan du se dessa pikar precis som igår, elpriset på låga 5 öre.. spotpriset per månad ligger runt 120öre, som det gjort mer än ett halvår
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det är bara positivt om folk lär sig hushålla med energin. Elbilen kan man ladda de dagar priset är lägre. Ryssland lider hårt av sanktionerna och ju snabbare vi klipper alla band med skräplandet som snart är tillbaka i medeltiden desto bättre.
Undrar vilka som lider mest?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.expressen.se/dinapengar/...3-524-procent/

Det är mitt i sommaren och elpriset rusar plötsligt. Det här får mig att bli orolig på riktigt inför hösten/vintern. Nu skyller man på Ryssland men vi har full produktion och fyllda dammar samt vindkraften.

Hur kommer det här drabba företagen och andra verksamheter imorgon, kommer man vänta med att dra igång bageriugnar, sågverk etc. imorgon tro? Hur kommer ni andra göra med elbilar och annat imorgon?

Kukem band förra året till riktigt lagt Pris kunde tecknat flera år men tänkte att det kommer ju alltid billigt .. hur fan kan det här gå till flera tusen procent?? ÄR det alla jävla el bilar som ställt till det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Drar man det ett snäpp längre så beror de höga elpriserna på Rysslands krig mot Ukraina, säger elprisexperten Christian Holtz.

Det här stämmer inte, det är propaganda. Elpriset i Sverige är inte högt p.g.a. att det är krig i Ukraina. Eftersom vi i Sverige i princip inte producerar el med fossila bränslen, utan genom vattenkraft, kärnkraft, vindkraft. (Förutom vid extrembehov.)

Elpriserna är höga eftersom vi tillåter export av el till andra länder.

Lösningen är att införa en temporär men hög skatt på elexport, typ 400-600%. Då skulle priset rasa till normal nivåer eftersom skatten skulle bli så hög att det inte är värt att importera el från Sverige till Tyskland, Danmark, Litauen, o.s.v.

Det råder alltså ingen brist på el i Sverige. Vi exporterar extrema mängder el.

Nu exporterar Sverige 4 152 MW. Det är långt mer än dubbelt så mycket som Sveriges totalt 4800+ vindkraftverk producerar, vilket f.n. är 1 954 MW.

Tyvärr omöjligt eftersom vi är med i EU.

Jag tycker det är ganska skevt att göra som vi gör, men samtidigt gör energiproducenterna rekordvinster.

Jag hoppas bara att det leder till utbyggnad och inte bara går till höga bonusar.
Citera
2022-06-19, 22:11
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Drar man det ett snäpp längre så beror de höga elpriserna på Rysslands krig mot Ukraina, säger elprisexperten Christian Holtz.

Det här stämmer inte, det är propaganda. Elpriset i Sverige är inte högt p.g.a. att det är krig i Ukraina. Eftersom vi i Sverige i princip inte producerar el med fossila bränslen, utan genom vattenkraft, kärnkraft, vindkraft. (Förutom vid extrembehov.)

Lösningen är att införa en temporär men hög skatt på elexport, typ 400-600%. Då skulle priset rasa till normal nivåer eftersom skatten skulle bli så hög att det inte är värt att importera el från Sverige till Tyskland, Danmark, Litauen, o.s.v.

Nu exporterar Sverige 4 152 MW. Det är långt mer än dubbelt så mycket som Sveriges totalt 4800+ vindkraftverk producerar, vilket f.n. är 1 954 MW.
Det är helt omöjligt att begränsa exporten av el med gällande EU-regler. I alla fall om inte kan tänka sig lite fulspel. Sverige vill ju vara bäst i klassen och följer EU:s direktiv till punkt och pricka, utom när det gäller bolånebubblan.

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Inte nämnvärt högt med 5 spänn i spot en timme!? I juni!? I Sverige!?

Inte nämnvärt!!?
Allting är relativt. 5 kronor är nämnvärt mindre än 10 kronor. För att inte tala om 20 kronor.
Citera
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:

Nja, ren propaganda är det inte. Däremot så stämmer ju även det du säger, och något vi nog borde införa. Det är inte rimligt att vi ska lida bara för att tyskar inte klarar av att föra rimlig energipolitik.
Citera
Medlem
Ekonomiska mordet på befolkningen fortsätter..
Citera
2022-06-19, 22:15
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Jag klagar inte.

Idag producerade min solcellselsanläggning 9 kWh mellan kl.8 och 9 och det ser ut att bli samma solförhållandden imorgon. Med det spotpriser så får jag in 9 x (5,35 + 0.25) = 50,4 kr på en timma utan att behöva göra nåt.

Och ännu bättre imorgon mellan kl.11 och kl.12 då jag får 18 x (3,27 + 0.25) = 63,4 kr på en timma utan att behöva göra nåt.

Det är heeeeelt andra siffror än de som låg till grund för solcellselsanläggningens kalkyl från början.
Citera
2022-06-19, 22:17
Medlem
revodnebs avatar
Det är galet att vi ska ha 4 elområden i Sverige, vi ska ha ett elområde: Sverige och Svenska priser. Sen kan eljättarna sälja överskottet för vilket jävla överpris de vill till våra grannar. Jävla lekstuga alltihopa.
Citera
2022-06-19, 22:19
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostmox
https://www.expressen.se/dinapengar/...3-524-procent/

Det är mitt i sommaren och elpriset rusar plötsligt. Det här får mig att bli orolig på riktigt inför hösten/vintern. Nu skyller man på Ryssland men vi har full produktion och fyllda dammar samt vindkraften.

Hur kommer det här drabba företagen och andra verksamheter imorgon, kommer man vänta med att dra igång bageriugnar, sågverk etc. imorgon tro? Hur kommer ni andra göra med elbilar och annat imorgon?
Till vintern vill nog ingen veta vad elpriset blir synd för dom med elvärme i villan när det blåser och är -12 ute
Citera
2022-06-19, 22:24
Medlem
Jannika.Janssons avatar
Citat:

Jag förstår att det är verkligen svårt att ta till sig fakta?
Jag undrar egentligen om ni Ukraina-fans någonsin kommer att kunna acceptera att kriget är kostsamt?

Jo det är absolut kriget som är boven i dramat och frågan är hur länge som Sverige klar att hålla ut?

Men det stämmer Sverige skulle kunna starta upp lite bättre och mer kärnkraft. Men det går ju inte för att galningarna i MP stoppat när dem fick chansen.

Njut "svenssons" njut för helvete och tänk - " Ukrainas sak är eran"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in