Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-16, 12:02
Medlem
Jaha, då har politikerna i Skåne skrivit brev till regeringen om att rädda SAS. Blir fint det här! Vart tog alla SAS hatare vägen nu då?
2022-06-16, 15:03
Medlem
När tror ni erbjudande om nyemission kommer? Det är ju 9 miljarder till som behövs.
2022-06-16, 15:21
Medlem
När någon vill investera? Dom dyker upp så fort Danmark, Sverige och facket är klara med sitt larv...
2022-06-17, 08:35
Medlem
bogslayers avatar
Skulle nog passa mig för att investera stora summor i SAS tills dess att deras konflikt med facket är löst. Sen är ju aktierna så jävla billiga att någon tusenlapp kan vara värd att slänga in. I värsta fall förlorar man 500-1000kr.

Kan tänka mig att aktien får ett kortsiktigt uppsving om det inte blir någon strejk. Däremot kan det långsiktigt skada kursen om piloterna får igenom allt för mycket. Säg x kronor i lön, x kronor i övertid, och kostnaden blir jättestor för SAS i det långa loppet.
2022-06-17, 08:40
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bogslayer
Skulle nog passa mig för att investera stora summor i SAS tills dess att deras konflikt med facket är löst. Sen är ju aktierna så jävla billiga att någon tusenlapp kan vara värd att slänga in. I värsta fall förlorar man 500-1000kr.

Kan tänka mig att aktien får ett kortsiktigt uppsving om det inte blir någon strejk. Däremot kan det långsiktigt skada kursen om piloterna får igenom allt för mycket. Säg x kronor i lön, x kronor i övertid, och kostnaden blir jättestor för SAS i det långa loppet.
Den kommer nog splittas som norwegian aktien?
2022-06-17, 08:55
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Du är ny i aktiebranschen va? Om SAS gjorde en omvänd split så kursen blev 1000 kr så skulle du ändå få lika mycket för pengarna som om du köpte SAS aktier för tusen kronor idag.

Och aktien är inte billig nu, den är ungefär fyra gånger dyrare nu än den borde vara.

Låg kurs betyder inte att en aktie är billig.

100.000 småsparare gjorde misstaget att tro det och förlorade pengar när det köpte SAS aktier billigt".
Senast redigerad av Ringhals3 2022-06-17 kl. 09:00.
2022-06-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Du är ny i aktiebranschen va? Om SAS gjorde en omvänd split så kursen blev 1000 kr så skulle du ändå få lika mycket för pengarna som om du köpte SAS aktier för tusen kronor idag.

Och aktien är inte billig nu, den är ungefär fyra gånger dyrate nu än den borde vara.

Låg kurs betyder inte att en aktie är billig.

100.000 småsparare gjorde misstaget att tro det och förlorade pengar när det köpte SAS aktier billigt".

Elementärt min käre Watson!
2022-06-17, 09:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawasaki 1500
Elementärt min käre Watson!

Inte för 100.000 småsparare!
2022-06-17, 09:02
Medlem
Citat:

Det spelar ingen roll om konflikten med piloterna blir löst eller inte. Oavsett vad kommer SAS behöva ta in nya pengar och minska skulderna genom att emittera nya aktier. Dagens aktier kommer i alla händelser att bli i stort sett värdelösa.

Däremot kan aktien kortsiktigt säkert gå upp, eller ner, i pris på olika nyheter. Att aktiekursen varit frikopplad från fundamenta sedan ett par år tillbaka råder det inga tvivel om. Å andra sidan kan nästa snurr på rouletten bli antingen rött eller svart och i sällsynta fall även grön/vit. Väntevärdet vid roullettebordet är sannolikt ungefär detsamma som SAS aktie. Fördelen med roulette är väl att det kanske går snabbare att uppnå.

Utfallet i piloternas avtal lär på längre sikt ha marginell påverkan på SAS lönsamhet. En kostnadspost som inte är större än ca 5% av totalen och där villkoren redan idag är sämre än hos konkurrenterna kommer över tid aldrig att ha den inverkan som ledningen verkar vilja få den att vara.
Senast redigerad av bijjer 2022-06-17 kl. 09:20.
2022-06-17, 09:32
Medlem
Det beror väl lite på hur dom löser det? Om Sverige var smarta som Danmark, så skänker dom sina skulder istället för att omvandla det till aktier.... det skulle gynna dom i längden. Sen en nyemission när det finns riktiga investerare.... och kanske en omvändsplit på det. SAS GÅR INTE I KONKURS DET KAN ALLA VARA 1000% SÄKRA PÅ! Och hade det vart lite solidaritet i Sverige skulle vi kunna sätta dit blankarna nu så det bara visslar om det! Vågar ni?
2022-06-17, 09:35
Medlem
Kursen behöver inte ens gå upp mycket för att blankarna ska bajsa på sig....
2022-06-17, 09:52
Medlem
Sverige spelar ett fult spel... de försöker sätta SAS i konkurs. Vet inte om dom har något avtal där de får tillbaka en del av cashen vid en konkurs eller varför, men Sverige spelar fult. Och blev direkt bajs nödiga när Danmark vill ta större plats. "Nämen oj, då kanske vi inte får så många SAS avgångar i Sverige" Det är ju absolut inte bra! Så Sverige är snart med igen ska ni se..... För SAS kommer inte gå I konkurs.... det kan ni fet glömma, det skulle bli för stora avtryck i samhället

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in