Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-12, 19:35
  #649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Så kan det kanske vara. Eller så tänker de flesta att bygga en fabrik som ska ha flera tusen anställda inte är som att köpa en bil, där man bara sätter sig i den och kör iväg.

Jag är mer impad över att de faktiskt fick fram en cell innan nyår med tanke på hur världens coronarestriktioner försenade i princip alla industriella projekt .
Vi var tvungen att coronatesta oss 2 gånger i veckan innan man hade fått 2 coronasprutor..... Tält utanför grindarna där 1000 byggjobbare testades 2 gånger i veckan och ingen som inte absolut behövdes släpptes in.
Citera
2022-06-12, 21:36
  #650
Medlem
Dr.mjaos avatar
Har försökt fakturera Northvolt för ett jobb jag gjort åt dom i januari och har fortfarande inte fått rätt PO nummer

När jag gör jobb åt Boliden får jag allt jag behöver för att fakturera samma dag…

Känns otroligt oseriöst

Sen en battericell är otroligt lätt att göra inget avancerat alls vi har inte ens fått se bild på den battericell

Kan lika gärna vara ett ”batteri” gjort med en potatis
Citera
2022-06-16, 21:07
  #651
Medlem
Bolaget jag jobbar för har utfört tjänster åt Northvolt och våra fakturor har snurrat runt i deras organisation i månader utan att någon tar ansvar för dem.

Vi ligger ute med flera hundratusen och trots kravbrev mm blir de inte betalda.

Ett riktigt jävla rövarföretag är vad Northvolt är.
Citera
2022-06-16, 21:13
  #652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Bolaget jag jobbar för har utfört tjänster åt Northvolt och våra fakturor har snurrat runt i deras organisation i månader utan att någon tar ansvar för dem.

Vi ligger ute med flera hundratusen och trots kravbrev mm blir de inte betalda.

Ett riktigt jävla rövarföretag är vad Northvolt är.
Jag sa från början att detta företag är en bluff I Västerås har det brunnit minst 2ggr i batterifabriken i vintras . var ett tillslag i veckan mot illegal arbetskraft tror dom tog 1??
Citera
2022-06-17, 18:32
  #653
Medlem
Citat:
Nu sätter polisen in helikopter och drönare vid en företagsinspektion!

Inte ovanligt vid koll av stora industrier med många inhyrda entreprenörer.

Citat:
Northvolt är kanske inte avsett att bli någonting alls. Vi kommer inte att kunna konkurrera med etablerad industri i Kina, Japan och Korea.

Varför skulle vi inte kunna det?
Citera
2022-06-17, 21:05
  #654
Medlem
Jenshalls avatar
”Geniet Carlsson” skriver någon. Sparkades från Tesla för att han inte klara sitt jobb.
Citera
2022-06-18, 08:10
  #655
Medlem
wwrs avatar
Northvolt har fått miljarder av skattemedel. Fabriken i Skellefteå öppnade vid nyår och hade då 600 anställda. Nu har fabriken 1000 anställda och fortsätter att anställa 150 personer i månaden. Men företaget har bara genomfört en enda leverans av batterier och vem som påstås ha köpt batterierna hålls hemligt.

Ingen större tidning har granskat vad som försiggår. De nyheter som publiceras har främst rört följande områden; Dels påstås att bostadsmarknaden i Skellefteå överhettats extremt. Nu arbetar så många personer vid Northvolt att de bofasta ibland valt att flytta och kunnat hyra ut sina lägenheter för 70.000 kronor i månaden, tillfälliga bostäder uppförs, etc.

Trots att produktionen ännu inte kommit igång har Northvolt även planerat nya fabriker på flera olika platser, inom och utom Sverige.

Media har även beskrivit hur olika svenska myndigheter angriper företaget med överdrivet nitiska metoder. Polisen har inspekterat företaget flera gånger, bl.a. genom att använda helikopter och drönare. Polisen har även besökt företaget tillsammans med Diskrimineringsombudsmannan. Facket har angripit företaget. Företaget har varit tvunget att ansöka om tillstånd för att flytta grodor. Företaget anser att Sverige tar emot för få (!) invandrare så företaget har svårt att kunna genomföra anställningar!

Företaget leds av Carlsson som är upplärd av storskojaren Elon Musk (båda har givetvis "diagnoser"). Musks metod är välkänd. Han skyller sina misstag på myndigheter. Han flyttade från Kalifornien eftersom han ansåg sig motarbetad av myndigheterna. Men i Texas väntar hans Starship nu på uppskjutning efter trassel med miljömyndigheter som anfört att uppskjutningen stör fåglarnas häckning. Även krabbornas förflyttningar verkar kräva att gångtunnlar byggs. I Tyskland försenades Teslafabriken kraftigt genom upprepade miljöprövningar, bl.a. orsakade av hasselsnokar och grodor. Musks motsättningar med facket är välkända. Han antyder på Twitter att han vägrar betala ut bonus till fackanslutna arbetare. Detta är olagligt och myndigheter har beordrat honom ta bort detta meddelande, men han vägrar.

Dessa fall av misstänkt övernitiska myndighter utreds aldrig, Musk tar aldrig tag i situationen utan tiden bara rinner iväg.

Av vad som hittills framkommit förefaller Northvolt utgöra ett liknande skojeri. Myndigheterna använder våra skattepengar för att smutskasta sig själva och vända befolkningen mot myndigheter och politker. Myndigheterna förefaller köpta eller utpressade av storföretagen. De vill att vi skall dra slutsatsen att storföretagen bör få härja fritt utan myndighetsövervakning. Detta är naturligtvis fel. Man bör istället utreda dessa fall. Varför sker förseningar. Om politiker och myndighetspersoner orimligt försenar industriprojekt bör de istället bytas ut. Men som i Northvolts fall kan man t.o.m. fråga sig om fabriken ens är avsedd att alls komma igång eftersom branschen redan domineras av flera asiatiska företag.

(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)
(FB) Northvolt: Åtta orter slåss om batterifabrik (Skellefteå segrare)[/quote]
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-18 kl. 08:53.
Citera
2022-06-18, 11:01
  #656
Moderator
Gromguttens avatar
OT raderat.

Vi har ett helt eget forum før konspirationer, diskutera det som är OT här där i stället.

/Mod
Citera
2022-07-05, 10:42
  #657
Medlem
https://www.di.se/digital/northvolt-...jarder-kronor/

Citat:
Northvolt tar in 11 miljarder kronor i en ny investerarrunda. Pengarna ska gå till bolagets olika projekt i Europa.

Det är en betalartikel så jag kan inte citera mer.
Citera
2022-07-05, 18:36
  #658
Medlem
Solstol28s avatar
Ryktet, jag säger igen, Ryktet, säger att ute på NW så går det att handla både det en och det fjärde... både vissa piller/pulver/växter och vissa tjänster, om vi säger så! Kvinnlig städpersonal jobbar 2&2 utav en anledning då vissa av manligt kön verkar ha en helt annan kvinnosyn och vad kvinnor gör där, vad man har dom till och hur man behandlar dom!
Kan vara totalt fel, jag hoppas på det! Inte sett några officiella anmälningar eller sånt. Norran brukar vara heta om det kommer fram, med all rätt! Förvisso "ingen rök utan eld!"
__________________
Senast redigerad av Solstol28 2022-07-05 kl. 18:51.
Citera
2022-07-06, 20:03
  #659
Medlem
wwrs avatar
Northvolt har bl.a. dragit in miljarder av våra pensionsfonder, öppnade i januari och har nu över ettusen anställda. Men enligt media har de bara genomfört en enda leverans till hemlig mottagare med hemligt användningsområde för batterierna. Enligt sin egen websida har de regelbunden produktion, men utan att specificera vart leveranserna går.

Nu drar de in mer offentliga medel:
Citat:
Northvolt har inte kommunicerat vad som gäller i just detta fall men berättar att bland andra pensionsförvaltaren AMF, vissa AP-fonder, Folksam, norska pensionsbolaget ATP, den skotska fondförvaltaren Baillie Gifford, Folksam och största ägaren Volkswagen nu går in med kapital via konvertibeln.
https://www.dagensps.se/motor/pensio...r-i-northvolt/

Tills noggrannare uppgifter framkommer, kommer jag att betrakta detta som ett rent skandalbolag som bl.a. blöder våra pensionspengar och andra offentliga medel.
Citera
2022-07-06, 20:37
  #660
Medlem
Citat:
Northvolt har bl.a. dragit in miljarder av våra pensionsfonder, öppnade i januari och har nu över ettusen anställda. Men enligt media har de bara genomfört en enda leverans till hemlig mottagare med hemligt användningsområde för batterierna.

Medier har väl ändå bara skrivit att de har genomfört sin första för vad var det, lite mer än en månad sen? Inte att det är den enda?

Citat:
Enligt sin egen websida har de regelbunden produktion, men utan att specificera vart leveranserna går.

Så vitt jag förstår det så har de sen tidigare regelbunden produktion i sin pilotanläggning i Västerås. Kanske är den regelbunden i Skellefteå nu med? Sen så är det väl rätt så vanligt att hålla tyst om kunder, inte så att t.ex. Boliden där uppe basunerar ut till vem de säljer sina ädelmetaller direkt...

Citat:
Nu drar de in mer offentliga medel:

https://www.dagensps.se/motor/pensio...r-i-northvolt/

Tills noggrannare uppgifter framkommer, kommer jag att betrakta detta som ett rent skandalbolag som bl.a. blöder våra pensionspengar och andra offentliga medel.

Med tanke på att VW pumpar in ÄNNU mera pengar så tror jag att du kan känna lugnet. Northvolts största kund/ delägare tycker tydligen att det är värt att trycka in ännu mer kapital.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback