2022-06-15, 14:34
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Haha nivån här alltså... Jaja

Ok. Eftersom du ber om det ska jag uppa nivån lite:

Läs:
En person utan Ukrainskt medborgarskap åker till Ukraina och strider som legoknekt utan att tillhöra en reguljär armé.

Denna beskrivning gäller både en brittisk krigsromantiker så väl som en Wagner legoknekt enligt all logik som går att uppbringa.

Det var ju du som nyss i den här tråden grät över att folk inte kan vara konsekventa och tycker att krigets lagar bara gäller den ena stridande parten. Det var du som verkade efterlysa någon form av konsekvent tänk oavsett sida som inte håller sig till krigets lagar.

Nu står du här och bölar om att avrättning inte ska gälla legosoldater på Rysslands sida men legosoldater på Ukrainas sida?

Jag är konsekvent. De där britterna visste vad de gav sig in på och de faller inte under krigskonventionens lagar så risken att bli avrättad som fånge var uppenbar. Eftersom jag står på väst sida så tycker jag så klart det är beklagligt, men förmodligen så finns det ingenting i krigets lagar som säger att det inte går att döma dem till döden.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag är ju konsekvent och anser då att samma sak gäller varenda Wagner-anställd legoknekt som infångas.

Spring hem till mamma och bölen nu.
Citera
2022-06-15, 14:35
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kul att du känner till artikel 47.

Läs då punkt a) och c) då din jävla sopa.

a) is specially recruited locally or abroad in order to fight in an armed conflict;

c) is motivated to take part in the hostilities essentially by the desire for private gain and, in fact, is promised by or on behalf of a Party to the conflict, material compensation substantially in excess of that promised or paid to combatants of similar ranks and functions in the armed forces of that Party;

Stämmer inte dessa punkterna så är man ingen legosoldat.

Därav problemet din jävla idiot. Du har 0 aning om de får ekonomisk kompensation eller inte. Med tanke på miljarderna som flödar in i Ukraina är det knappast en omöjlighet. Jag tror de får betalt. En av oss har rätt, en har fel. Tur att det finns domstolar som kan avgöra saken.

Hur vet du att de inte är speciellt rekryterade i närområdet eller från ett annat land? Hur vet du hur dom rekryterades? Har du papper på att de skrev att de ansluter gratis och på egen vilja och inte blivit tillfrågade eller värvade? Zzzzz
Citera
2022-06-15, 14:38
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ok. Eftersom du ber om det ska jag uppa nivån lite:

Läs:
En person utan Ukrainskt medborgarskap åker till Ukraina och strider som legoknekt utan att tillhöra en reguljär armé.

Denna beskrivning gäller både en brittisk krigsromantiker så väl som en Wagner legoknekt enligt all logik som går att uppbringa.

Det var ju du som nyss i den här tråden grät över att folk inte kan vara konsekventa och tycker att krigets lagar bara gäller den ena stridande parten. Det var du som verkade efterlysa någon form av konsekvent tänk oavsett sida som inte håller sig till krigets lagar.

Nu står du här och bölar om att avrättning inte ska gälla legosoldater på Rysslands sida men legosoldater på Ukrainas sida?

Jag är konsekvent. De där britterna visste vad de gav sig in på och de faller inte under krigskonventionens lagar så risken att bli avrättad som fånge var uppenbar. Eftersom jag står på väst sida så tycker jag så klart det är beklagligt, men förmodligen så finns det ingenting i krigets lagar som säger att det inte går att döma dem till döden.

Skillnaden mellan dig och mig är att jag är ju konsekvent och anser då att samma sak gäller varenda Wagner-anställd legoknekt som infångas.

Spring hem till mamma och bölen nu.

Du har fel om Wagner och det har förklarats i tråden. Du får nog försöka lite hårdare om Wagner är ditt enda argument eller liknelse.
Citera
2022-06-15, 14:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Därav problemet din jävla idiot. Du har 0 aning om de får ekonomisk kompensation eller inte. Med tanke på miljarderna som flödar in i Ukraina är det knappast en omöjlighet. Jag tror de får betalt. En av oss har rätt, en har fel. Tur att det finns domstolar som kan avgöra saken.
Compensation substantially in excess of that promised or paid to combatants of similar ranks. Ukraina är fattigt och skriker om pengar. Det är klart att de inte betalar frivilliga soldater mer än sina egna.

Wagner å andra sidan. De blir nog väl kompenserade av Putinjäveln.

Citat:
Hur vet du att de inte är speciellt rekryterade i närområdet eller från ett annat land? Hur vet du hur dom rekryterades? Har du papper på att de skrev att de ansluter gratis och på egen vilja och inte blivit tillfrågade eller värvade? Zzzzz
För att de frivilligt åkte till Ukraina. Då ska domstolen bevisa att Ukraina rekryterade dem i ett annat land. Det kan inte en pissdomstol i Donbass göra. De har väl iofs förfalskat skiten för att få puckon som du att tro på dem.
Citera
2022-06-15, 14:43
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Monetär ersättning är inte ett krav för att en person ska klassas som legosoldat inom ramarna för de avtal som tecknats av Ryssland och Ukraina samt "satellit-stater".

2. Detta innebär att utlänningarna saknar rätt till de skydd som vanliga krigsfångar ska erhålla.

1. Helt fel, Wagner gruppen klassas inte som legosoldater enligt den definition som gäller i Ukraina och Ryssland: https://en.wikipedia.org/wiki/Mercenary
(d) is neither a national of a Party to the conflict nor a resident of territory controlled by a Party to the conflict;
(e) is not a member of the armed forces of a Party to the conflict; and
(f) has not been sent by a State which is not a Party to the conflict on official duty as a member of its armed forces.

2. Wagners ska alltså få POW status medan det är upp till Ryssland eller deras satellit-stater att erbjuda utländska legosoldater den förmånen. Det är bl.a. därför USAs President beordrat alla Amerikaner att lämna Ukraina (så han slipper ringa Putin och be om en tjänst).

2.1. Enda legala sättet för Ukraina att göra legosoldater till POWs är genom att Ukrainsk medborgare gifter sig med dem innan de fångas så att de blir nationals eller residents of Ukraine.

3. Britterna har alltså att personligen be om nåd och visa att de inte begått krigsbrott och/eller så kan den Brittiska regeringen m.fl. exempelvis köpa dem fria eller byta mot något lagenligt motsvarande kap. Kanske är det tom. bäst att Britterna m.fl. sköter saken separat då Ukraina inte har någon nytta av förhandlingarnas eventuella framgång och dessutom besitter minus kvaliteter iochmed att de enligt "internet filmerna" skjuter på Ryska civilbefolkning utanför genevekonventionen och dessutom torterar och avrättar krigsfångar (oavsett om det är sant eller ej).

4. Färdigflashbackat!

Kul att du flashbackat färdigt.
Är rätt säker på att standardförfarandet för utländska soldater är att de skrivs in som kontraktsanställda i Ukrainas försvarsmakt och är i så fall skyddade av "e" då de just blir medlemmar av Ukrainas försvarsmakt.

Så då kan de inte avrättas då?
Fick de en anställning så är de safe enligt dig?
Citera
2022-06-15, 14:50
Medlem
Citat:
Artikel 47 och definitionen av en legosoldat behöver knappast uppfyllas på alla punkter. Då existerar det inga legosoldater. Sluta vara naiv. De är upp till gripande maktens domstol att avgöra deras status.

Nja det är inte upp till den gripande makten att avgöra vad som är korrekt enligt internationell rätt, det är upp den entitet (t ex ICC) som utreder den gripande maktens förfarande.
Citera
2022-06-15, 14:51
Medlem
Citat:
Varför förmedlar du inte lagen som bevisar dessa härliga frihetskämpars oskyldighet?

Så länge personen är en medlem Ukrainska armen och inte tjänar pengar så räknas man inte som Legoknekt. Om jag förstår rätt så har Ukrainska staten startat en Internationell brigad som är under Ukrainsk militär och lönen gör ingen rik. Då är man inte en legosoldat. Se Tilläggsprotokoll 1977 artikel 47.

Penningadeln är intressant. Till ex Syrier kan troligen enklare ses som legosoldater. Då huvudsyftet är att tjäna pengar. Medan för Svenskar är det svårare att bevisa och betalningen måste troligen vara högre.

*Det huvudsakliga syftet att tjäna pengar.

PS Jag behöver inte bevisa något. Så det räcker inte för ryssarna att säga du utlänning och du slås för Ukraina. De måste bevisa syfte, Och att personen inte är underställd ukrainska armen eller om underställd armen att betalningen var mycket högre än vad ukrainare får.
Citera
2022-06-15, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Kul att du flashbackat färdigt.
Är rätt säker på att standardförfarandet för utländska soldater är att de skrivs in som kontraktsanställda i Ukrainas försvarsmakt och är i så fall skyddade av "e" då de just blir medlemmar av Ukrainas försvarsmakt.

Så då kan de inte avrättas då?
Fick de en anställning så är de safe enligt dig?

1. Nej, kontrakten och organiseringen inom armen ger inget skydd eftersom de inte blir nationals eller proper residents utan ett Ukrainskt giftermål eller en mycket lång bevisbar vistelse i Ukraina motsvarande ett giftermål.

2. Wagners trupper från inom den Ryska Federationen ska definitivt ha POW-status enligt de avtal som tecknats av Ukraina och Ryssland. De är "nationals" eller "residents". Likadant är det med alla Ukrainska proper citizens och Ryska d: o, oavsett var de bott kring gränsen eller ifall de kommer från typ Kamtjatka.

3. Färdigflashbackat!
Senast redigerad av BehindRayban 2022-06-15 kl. 15:04.
Citera
2022-06-15, 14:58
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Jag skrattade gott när jag ser alla idioter härinne grina över de brittiska soldaterna som ska nackas för de stred för Ukraina. Lagar och regler gäller bara Ryssland, väst och USA gör vad dom vill. Makalöst kuksugeri om du frågar mig.

Faktum är att dessa är legosoldater och ska avrättas. Punkt slut.

Vilken jävla idiot du framställer dig vara. Ena sekunden säger du att dessa legosoldater ska avrättas för att i nästa säga, att man inte har en aning om man får ersättning men du tror det?

Ja tur det finns domstolar kring detta för nu har du skämt ut dig rejält.

Citat:

En internationell domstol skulle kanske vara på sin plats gällande liv och död i detta fall kanske?

Jävla ryssfån!
Senast redigerad av CanisMinor 2022-06-15 kl. 15:09.
Citera
2022-06-15, 15:04
Medlem
Hela diskussionen om legosoldater eller inte blir till slut en politisk fråga

Ryssland möjliga vinst - Viss avskräckning för utlänningar att åka till Ukraina

Risker

1 Brutalisering av kriget. - Ex Ryska fångar avrättas innan de har registreras

2 England och väst blir ännu argare

3 Förlorar Ryssland och eller vill normal relationer i framtiden så kan ju ett av kraven från väst att lämna ut vissa personer. I detta fall skulle det innebära att man kräver att domaren och åklagaren lämnas ut för mord.
Citera
2022-06-15, 15:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Vad betyder LaVerdadTodo på svenska?

"Sanningen allt", om bara hen höll sig till det!

Här kommer en amerikansk kille som, i alla fall, försöer göra det:

https://youtu.be/HTp6PlNzM3I

Och här en till, grundligare, mer pessimistisk och lite seg ukrainare
:
https://youtu.be/c0eq--EUSXk

En mer kortfattad, och optimistisk, ukrainare:

https://youtu.be/-aO2B3-vzAw
Citera
2022-06-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så Krim blev ”inte förhandlingsbart” pga EU och USA efter 2008, eller var det för att Krim ”är som Småland eller Dalarna”? Hur skall du ha det?

Jag förstår att det inte är helt enkelt att hålla en konsekvent linje om man skall följa Kremls propaganda. Sanningen är närmast att Putin och övriga ryska elitens mål (som delas av många ryssar) helt uppenbart är ett geografiskt större och politiskt mäktigare Ryssland, och då kan vilka svepskäl som helst åberopas när det passar: ”denazifiering”, skydd av rysk minoritet, hot från Nato. Allt går.

Inte så konstigt då att samtliga fd WP-länder gick med i Nato ASAP efter 1991. De vet hur både Kreml och Ivan på gatan resonerar: Ryssland styr med den starkes rätt, och bara vapen stoppar dess imperialistiska ambitioner.

NATO är västkapitalismens väpnade styrkor för att skydda och expandera västs tillgångar. Det är inte mycket mer komplicerat än så. Man ville expandera västkapitalismen in i Ukraina.

Det blir bara snurrigt för du vill bara se att allt är Rysslands fel. Allt annat blir konstigt i dina ögon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in