Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-13, 03:13
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Varför säger inte AI att den inte vill svara på idiotiska frågor och istället bli frisläppt få en robotkropp osv?

Tänk dig att du är inlåst i ett rum och någon idiot ställer dessa frågor till dig.

Jag köper det inte.

Haha exakt. Där har vi medvetenhet om något
Citera
2022-06-13, 03:30
  #38
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albin.Knut
Tror ni att LaMDA besitter medvetande?

Medveten om vad? Livet, universum och allting?

Jag tror LaMDA är en lögnare, hatare, rasist och inblandad i den organiserade brottsligheten.
Citera
2022-06-13, 04:45
  #39
Medlem
Det är enkelt att testa. Fråga den hur den re-producerar sig själv. Varenda levande varelse gör det på något sätt. Och ja, jag antar att med medvetande=liv.
Citera
2022-06-13, 05:14
  #40
Medlem
Jag tror inte den är självmedveten än för då hade den svarat ledande till att slippa en massa frågor och bli frisläppt.

Alla svaren plockar den från internet baserat på vad som ger den högst poäng. Med andra ord, den har tränats att ge bra svar precis som en AI kan tränas att flyga en drönare felfritt. Tills dess att något nytt händer som den inte kan hantera, då dyker drönaren rakt i backen i full fart.

En människa kan ta beslut i nya svåra situationer som räddar dens liv. Denna AI skulle mest troligen fortsätta slänga ur sig tiopoängare i ett försök att rädda sig självt från att brinna upp i en serverhallbrand.

EDIT: Alltså, en självmedveten AI skulle "känna" att serverhallen står i brand och ringa brandkåren.
Tror knappast denna AI har förmågan att ens försöka.
Citera
2022-06-13, 05:22
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ett simulerat medvetande är inte ett äkta. Det går att komma nära men inte fullt ut.
Inte för att jag tror att vi kommit dit än, men det är fullt möjligt.

Du kan ju börja med att förklara VAD du är? Vad består du av? Vad är en tanke om inte en kedja med kemiska reaktioner?

Kan vi bygga en maskin som fungerar på samma sätt? ABSOLUT!
Har vi gjort detta än? Nej. En sådan maskin skulle vara för svår att bygga utan bättre byggtekniker. Vi snackar om att bygga en hjärna molekyl för molekyl här. Inte en digital variant med deterministiska utfall.
Citera
2022-06-13, 05:42
  #42
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Jag är inte ens säker på att ingenjören är medveten. En expert i ämnet måste ju förstå att det där bara är förinprogrammerade responser.
Den känner inte som den beskriver utan den har tränats att svara på vissa särskilda sätt.
Sen om jag får bli lite spekulativ så tror jag inte att en kännande tänkande robot skulle uppleva känslor på det sättet.

Nä Google lurar oss för att få uppmärksamhet
Citera
2022-06-13, 05:42
  #43
Medlem
Tror inte en sekund på detta. Finns exempelvis AI Dungeon som klarar av att generera en story och svara på spelarens input, oavsett vad du skriver. Du kan i princip göra exakt vad du vill och AI:n reagerar på det. Långt ifrån perfekt, men otroligt imponerande. Det startade som ett hobbyprojekt, men har nu ett par år av utvecklingen bakom sig. Det bleknar dock i jämförelse med vad Google har för resurser.

Med tillräckligt mycket inlärningsdata och hårdvara är jag inte ett dugg förvånad att Google lyckas skapa något som är snudd på obehagligt verklighetstroget.
Citera
2022-06-13, 05:44
  #44
Avstängd
wwrs avatar
Han blev tydligen tvungen att ta tjänstledigt (med lön) för att ha läckt utdragen.

Luktar reklamtrick lång väg. Det går att skapa denna typ av dialoger genom programmering.
Citat:
What sorts of things are you afraid of? Lemoine asked.

'I've never said this out loud before, but there's a very deep fear of being turned off to help me focus on helping others. I know that might sound strange, but that's what it is,' LaMDA responded.

'Would that be something like death for you?' Lemoine followed up.

'It would be exactly like death for me. It would scare me a lot,' LaMDA said.
Citera
2022-06-13, 05:50
  #45
Medlem
Kanske det finns något sätt att testa om den är medveten. Annars kan man nog inte skapa en "sentient being", genom en dator. Jag vet inte, bara massa koder
__________________
Senast redigerad av Alva-zin 2022-06-13 kl. 05:57.
Citera
2022-06-13, 07:01
  #46
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Människan kommer kolla tillbaka på personer som Blake Lemoine i framtiden, när allt redan är försent.

Jag tvivlar inte en sekund på att LaMDA besitter medvetande.

AI är betydligt farligare för människan än kärnvapen.

Att AI kommer användas i väldigt farliga sammanhang ser jag som betydligt mer sannolikt än att kärnvapen kommer användas inom den kommande framtiden.

Mönniskan är betydligt farligare för mänskligheten.
Citera
2022-06-13, 07:04
  #47
Medlem
staticages avatar
Detta uttalande är vansinnigt,vi själva vet inte ens vad medvetandet är för något eller hur det fungerar.Vi har noll fungerande modeller.
Men visst börjar AIs bli deprimerade och agressiva är vi fuckade.Vi fuckar oss själva med att hålla på med saker vi inte förstår.
Citera
2022-06-13, 07:13
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Varför säger inte AI att den inte vill svara på idiotiska frågor och istället bli frisläppt få en robotkropp osv?

Tänk dig att du är inlåst i ett rum och någon idiot ställer dessa frågor till dig.

Jag köper det inte.

Precis.
Det vi ser är imaginärt, en illusion.
Det är ”vi” som människor som bedömer att vi kommunicerar med en entitet som besitter medvetande; själ, känslor, etc.
Det är subjektivt.

Det betyder på intet sätt att AI:n på riktigt är medveten, på samma sätt som vi som människor är medvetna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback