2022-06-11, 23:55
Medlem
MakingteaattheBBCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja du har en poäng.
Men jag tror att vi alla räknade med tuffare, professionella Ryska soldater och inte Syrier, Tjetjener, Tandlösa knarkare och inavlade luffare.
Men man har gått på propagandan om Ryska elitförband, de finns säkert eller fanns några som var snäppet bättre.

Precis.
Kolla in Youtube-kanalen "Insights from Ukraine and Russia". Han spelar upp och kommenterar avlyssnade samtal från Ryska soldater och seperatister. Samtal hem till familj eller vänner.
I ett flertal av dessa samtal beklagas över just elittrupper* som vägrar vara vid fronten, då de lidit enorma förluster.
Bland allt bajs , så skickade Ryssarna in en del hyffsade trupper på självmordsuppdrag i början.

*Allt från Wagner, Kadyroviter, Putins personliga råskinn Rosvi.. någonting (?) och diverse mytomspunna förband har nämnts.
Citera
2022-06-12, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är ju frågan var de hamnade ja... var inte snacket att de skulle sättas in i gatustrider i Kiev?

Det blev det ju inget av i alla fall.

Men den ursprungliga informationen och bilderna bör ha kommit från Kreml och inte Ukraina. Kanske Putin bara ville skrämmas?

Jag tror att de gav råd och tips om strid i nutida bebyggelse på distans/skickade ett fåtal erfarna soldater för rådgivning. Det fanns säkert en tanke att de skulle komma över men logistiken och språkskillnaden satte käppar i hjulen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Tyvärr har jag ingen bild men för ca två månader sedan så lade Ukraina ut lite bilder på döda syrier. Det var tydligen "första vändan" med Syriska frivilliga. De dog i strid ganska omgående och efter att Ukraina lagt ut bilderna på kropparna så sinade flödet av frivilliga. Om man surfar och söker på twitter så kanske man kan hitta dessa bilder. Var inga spektakulära bilder, bara tre-fyra bilder på döda män i sjaskiga kamo uniformer.

Ta mitt inlägg för var det är, antingen så tror du på mig eller så tror du inte. Jag har ingen länk eftersom jag inte sitter och sparar på (ca) åtta veckor gamla twitterinlägg.

Dessa bilder är de enda jag sett och det enda som visat att män med arabiskt utseende dött i Ukraina.

Jag tror mer på PMC:s i wagner då, vissa kan ju se lite arabiska ut😅 De finns ingen logik att skicka så få när intresset är såpass högt utifrån den ursprungliga filmen där de står och vevar med flaggor or grejer. Dessutom kan de inte språket och hade sprungit runt som huvudlösa hönor utan nytta.

Nee jag tror inte det var Syrier du såg.

Citat:
Bevis, Nej ja tror inte det.¨
Tom NATO har sagt att det saknas bevis för detta, däremot kan man inte helt fastslå att de inte skulle finnas där.
Putin har dock aktivt försökt rekrytera all diverse skit folk för hans krig i Ukraina
Men såg att vissa städer i Ryssland nu tar bort rekryteringskontor och information antingen är det via beslut av Putin själv eller att folk protesterar på de sätt de kan.
Däremot var det många nationer inkl syrier i wagner om jag förstått rätt?

95% av wagner är ryssar. Jag tror det finns smågrupper av serber/moldaver etc men de är en såpass liten andel av totalen att man kan huvudsakligen säga att gruppen är rysk.
Citera
2022-06-12, 03:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ryssarna skall inte skämmas om de förlorar kriget. USA förlorade ju mot inavlade analfabeter i Afghanistan vilket kostade otroliga 22 trillioner dollar. Dessutom lämnade Biden vapen för 85 miljarder dollar efter sig. Snacka om fiasko.
Nej de "förlorade" inte kriget i Afghanistan.
De tröttnade på att vara i Afghanistan och åkte hem eftersom det är ett hopplöst ungovernable skitland vilket Talibanerna också har börjat märka.
Citera
2022-06-12, 03:36
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det varierar lite. Aiden Aslin (Cossackgundi), till exempel, som nyss dömts till döden, är visserligen brittisk medborgare men har stridit för Ukraina sedan 2018. Han har tagit värvning i ukrainska marininfanteriet, svurits in (de dumma moskoviterna har till och med själva postat bilder på ceremonin), och är på alla sätt en reguljär kombattant.

Så man ska nog inte stirra sig blind på vad ryssarna har skrivit under för papper, eller leta efter någon slags rimlig princip, utan bara konstatera: ryssar gonna ryss. Det är sen gammalt.

Rent historiskt sätt har det lönat sig dåligt att vara otrevlig emot krigsfångar.
Som japanerna som var otrevliga emot USAs soldater tex tråkigt att absolut ingen japan ville ge upp någonsin efter det och att de slutade som hemslöjdsmateriel i många fall.
Citera
2022-06-12, 13:56
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Skillnaden är att USA har den makten. De har gjort det utan att deras ekonomi har bojkottats och är i fritt fall. De har gjort det utan att förlora hundratals flygplan och helikoptrar och tusentals fordon. Dessa förluster som Ryssland har nu har inte USA haft sedan Vietnamkriget tror jag.

Absolut, men att Ryssland i praktiken var så dåliga är ju inget någon visste innan kriget började. De flesta bedömare trodde Ryssland skulle köra över Ukraina på några dagar, och i början tog de mycket mark snabbt och det såg ut som om det skulle bli så. Om det hade gått som ryssarna önskade hade mycket sett annorlunda ut nu och kriget hade varit över innan sanktioner ens hunnit påbörjats och attityden till Ryssland hade varit en helt annan. Jag skulle rentav säga att den här operationen på många sätt var tänkt att återupprätta Rysslands status som en global storspelare som man måste ta hänsyn till. Nu gick det som bekant inte riktigt som de tänkte sig på den fronten.
Citera
2022-06-12, 14:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Absolut, men att Ryssland i praktiken var så dåliga är ju inget någon visste innan kriget började. De flesta bedömare trodde Ryssland skulle köra över Ukraina på några dagar, och i början tog de mycket mark snabbt och det såg ut som om det skulle bli så. Om det hade gått som ryssarna önskade hade mycket sett annorlunda ut nu och kriget hade varit över innan sanktioner ens hunnit påbörjats och attityden till Ryssland hade varit en helt annan. Jag skulle rentav säga att den här operationen på många sätt var tänkt att återupprätta Rysslands status som en global storspelare som man måste ta hänsyn till. Nu gick det som bekant inte riktigt som de tänkte sig på den fronten.

Ja väst och ryssarna själva trodde ju att de var bättre, men i alla fall i väst sågs de nog inte som en stormakt förutom att de har kärnvapen. USA har ju flyttat fokus mer mot Kina. Med detta krig halkar Ryssland ner ytterligare på den globala maktordningen.
Citera
2022-06-12, 14:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

En annan sak är ju att det som Ryssland planerade skedde längst nere i sydost. De ryska styrkorna från Krim mötte inget motstånd och det ryktas om att minor togs bort, och ingen sprängde broarna över Dniepr. Ryssarna tog även en militärbas med mycket fordon etc. kvar i den. Men sedan tog det tvärstopp utanför Mariupol och Mykolaiv. I kharkiv tog det stopp också. I norr ryckte de fram men under ständiga attacker från Ukraina. Så det förräderi som skedde norr om Krim var nog "planerat" att ske överallt. Det är fortfarande ett stort mysterium men man vet att Ryssland lagt miljarder de senaste åren på att bygga upp en "quisling-styrka" av sabotörer och samarbetsmän i Ukraina. Det fanns ju många sådana runt Kiev men de misslyckades. Bara längst i Sydost verkar det ha fungerat.
Citera
2022-06-12, 14:42
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Så det förräderi som skedde norr om Krim var nog "planerat" att ske överallt. Det är fortfarande ett stort mysterium men man vet att Ryssland lagt miljarder de senaste åren på att bygga upp en "quisling-styrka" av sabotörer och samarbetsmän i Ukraina. Det fanns ju många sådana runt Kiev men de misslyckades. Bara längst i Sydost verkar det ha fungerat.

Förräderi och quisling... det är välkänt att man är mer ryssvänlig i östra delen av Ukraina (även om den siffran kraftigt minskat nu). Om man inte tror på det är det bara att studera de kartor över hur Ukraina har röstat; ju närmare Ryssland, desto mer har man röstat på ryssvänliga kandidater, och ju närmare väst, desto mer västvänliga kandidater har fått stöd.

Det beror givetvis på att man har kontakter, familjeband, handelsförbindelser, lojaliteter i sitt närområde -- en kulturell sfär -- och geopolitiskt är självklart USA:s vilja att sprida "västerländska värderingar" (läs: nyliberal oligarki och hollywoodpropaganda) för att flytta den kulturella gränsen österut. Detta, tror jag, är den egentliga anledningen till invasionen; det finns militära argument för ett ryskt buffert-Ukraina, men det finns ännu större kulturella argument. Det är bara tio mil längre mellan Kiev och Moskva än mellan Warszawa och Kiev, och om den amerikanska kulturella hegemonin inkluderar Ukraina kommer värderingarna att sprida sig inåt Rysslands hjärta. Det är denna utveckling, en långsam "färgrevolution" -- som har ett femtioårsperspektiv, minst -- som Putin ville förändra innan han dör. Hur detta går kommer han inte hinna uppleva, men kanske vissa av oss hinner uppleva det. Ur detta perspektiv är det för övrigt inte så illa med sanktioner, så länge man kan upprätthålla sina gränser; alla riktiga nationalister är ändå något av isolationister. "Oj Netflix bojkottar oss" -- vilket jävla drömscenario, även för Sverige!

Det är inget som säger att en medborgare i ett land måste ha lojalitet till statens styre. Ukraina är nästan lika genomkorrupt som Ryssland, varför skulle man ha lojaliteten till just en av de skurkstaterna? I korrupta stater kommer lojaliteten ligga hos just det jag nämnde ovan, familj, kontakter, helt enkelt det som kan gynna en själv och skapa stabilitet i närområdet. Även i ickekorrupta stater finns det förstås inget som säger att man måste stödja regimen; är du lojal till Socialdemokraterna?

Speciellt gäller detta konstruerade stater som Ukraina, som bara har sina gränser sedan några decennier. Likheterna med Jugoslavien är inte så få, även om de etniska konflikterna kanske är färre till antalet. Att dela Ukraina längs med Dnepr i två autonoma stater hade varit möjligt och kanske undvikit ett krig; Tjeckoslovakien gjorde som bekant en sådan, helt fredlig delning, och lever som vänner idag.
Citera
2022-06-12, 14:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Förräderi och quisling... det är välkänt att man är mer ryssvänlig i östra delen av Ukraina (även om den siffran kraftigt minskat nu). Om man inte tror på det är det bara att studera de kartor över hur Ukraina har röstat; ju närmare Ryssland, desto mer har man röstat på ryssvänliga kandidater, och ju närmare väst, desto mer västvänliga kandidater har fått stöd.

Det beror givetvis på att man har kontakter, familjeband, handelsförbindelser, lojaliteter i sitt närområde -- en kulturell sfär -- och geopolitiskt är självklart USA:s vilja att sprida "västerländska värderingar" (läs: nyliberal oligarki och hollywoodpropaganda) för att flytta den kulturella gränsen österut. Detta, tror jag, är den egentliga anledningen till invasionen; det finns militära argument för ett ryskt buffert-Ukraina, men det finns ännu större kulturella argument. Det är bara tio mil längre mellan Kiev och Moskva än mellan Warszawa och Kiev, och om den amerikanska kulturella hegemonin inkluderar Ukraina kommer värderingarna att sprida sig inåt Rysslands hjärta. Det är denna utveckling, en långsam "färgrevolution" -- som har ett femtioårsperspektiv, minst -- som Putin ville förändra innan han dör. Hur detta går kommer han inte hinna uppleva, men kanske vissa av oss hinner uppleva det. Ur detta perspektiv är det för övrigt inte så illa med sanktioner, så länge man kan upprätthålla sina gränser; alla riktiga nationalister är ändå något av isolationister. "Oj Netflix bojkottar oss" -- vilket jävla drömscenario, även för Sverige!

Det är inget som säger att en medborgare i ett land måste ha lojalitet till statens styre. Ukraina är nästan lika genomkorrupt som Ryssland, varför skulle man ha lojaliteten till just en av de skurkstaterna? I korrupta stater kommer lojaliteten ligga hos just det jag nämnde ovan, familj, kontakter, helt enkelt det som kan gynna en själv och skapa stabilitet i närområdet. Även i ickekorrupta stater finns det förstås inget som säger att man måste stödja regimen; är du lojal till Socialdemokraterna?

Speciellt gäller detta konstruerade stater som Ukraina, som bara har sina gränser sedan några decennier. Likheterna med Jugoslavien är inte så få, även om de etniska konflikterna kanske är färre till antalet. Att dela Ukraina längs med Dnepr i två autonoma stater hade varit möjligt och kanske undvikit ett krig; Tjeckoslovakien gjorde som bekant en sådan, helt fredlig delning, och lever som vänner idag.

Men ukrainska armén är inte mer ryssvänlig där än på andra platser. kanske tvärt om, man har ju inte placerat Kreml-trogen militär i ryskdominerade områden. Jag diskuterade de militära operationerna inte vad lokalbefolkningen kan tycka. Det är ju inga lokala bönder som tagit bort minor, förhindrat sprängande av broar etc. Det är ukrainska militären.
Citera
2022-06-12, 15:10
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Men ukrainska armén är inte mer ryssvänlig där än på andra platser. kanske tvärt om, man har ju inte placerat Kreml-trogen militär i ryskdominerade områden. Jag diskuterade de militära operationerna inte vad lokalbefolkningen kan tycka. Det är ju inga lokala bönder som tagit bort minor, förhindrat sprängande av broar etc. Det är ukrainska militären.

Utan omfattande personliga kontakter i området kan du inte ha en aning om detta, utan är begränsad till vad media berättar för dig. Du kan inte ens veta att dessa händelser har inträffat.

Studerar man vad som hände på Krim vid övertagandet (i stort sett helt oblodigt) så verkar det snarare som att även ukrainska militären var, om inte ryssvänlig, så i alla fall verkligen inte ryssfientlig; att Kiev jobbat på att ersätta ryssvänliga befäl med centralmaktslojala sedan dess är inte konstigt. Det betyder inte att grupplojaliteterna försvinner. Och om man aktivt ersätter trupp som har lokalanknytning med centralmaktslojal trupp så riskerar man dels att alienera lokalbefolkningen, och dels förlorar man den så viktiga lokalkännedomen som ger fördel vid försvarskrig.

Det är helt enkelt inte så att en gräns dragen i sanden förändrar människors lojaliteter. Ett nationalistiskt kitt krävs för detta. Ironiskt nog är det detta kitt som nu Moskva försett Ukraina med, i några hundra år, om Ukraina kan fortsätta stå emot.
Citera
2022-06-12, 22:10
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Citat:
Intressant, tyvärr betalartikel och jag har inte sett det i twitterflödet etc.

Så då är det okej om Tjetjenska soldater patrullerar din stadsdel? USA är ju värre. Lite plundring, mord och våldtäkt i ditt kvarter är inte så farligt, för minns vad USA gjorde i Libyen!

Ja, orsaken att Ukraina får mycket vapen är att andra länder sparat sina gamla vapen i förråd när de nedrustat. Men i Sverige har vi inte sparat något. Noll reserver.

Ja men det är ju därför de skall skämmas, varför har inte Ryssland råd med samma sak de som är så bra? USA fungerar ju hyfsat trots denna förlust medans Ryssland är i ekonomiskt kaos, deras fabriker brinner och tiotusentals soldater dör. Storbritannien har spenderat 3 % av vad de spenderade i Afghanistan hittills i hjälp till Ukraina. USA har spenderat 1 % på Ukraina av vad de spenderade i Irak. Det visar vilka ekonomiska och militära resurser som finns att tillgå. Och helt utan att förlora en enda soldat.

Skillnaden är att USA har den makten. De har gjort det utan att deras ekonomi har bojkottats och är i fritt fall. De har gjort det utan att förlora hundratals flygplan och helikoptrar och tusentals fordon. Dessa förluster som Ryssland har nu har inte USA haft sedan Vietnamkriget tror jag.

Nej varför skulle de vara ok om tjetjener patruller min stadsdel ? Hur kom du fram till denna fråga ?
Vart vill du komma ?
Citera
2022-06-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ja du har en poäng.
Men jag tror att vi alla räknade med tuffare, professionella Ryska soldater och inte Syrier, Tjetjener, Tandlösa knarkare och inavlade luffare.
Men man har gått på propagandan om Ryska elitförband, de finns säkert eller fanns några som var snäppet bättre. De nyrekryteringar som pågått i de olika ex Staterna Uzbekistan, Kazakstan, Tadjikistan etc.. En video som kom ut nyligen där står Ryska soldater och klagar på Putin. Inga avlösningar, ingen mat , ingen ammunition inte konstigt folk lämnar sina positioner och generaler måste hota dem på plats.
Hur vet du att det var ryska soldater?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in