• 1
  • 2
2022-06-11, 06:43
Medlem
Har problem med fiskmåsar som byggt bo och har fått ungar, antingen på mitt eller grannens tak (vetter in mot min trädgård). Jag bor i villa och när jag försöker gå och kasta sopor, gå till bilen, sitter på altanen mm så attackerar de. Har även sett att de dykt mot förbipasserande. Har inte haft det problemet tidigare år. Vad kan man göra? Känns inte bra att bli bortkörd från sin egen tomt och det är ju på sommaren som man vill njuta av trädgården.
Citera
2022-06-11, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thefalln
Har problem med fiskmåsar som byggt bo och har fått ungar, antingen på mitt eller grannens tak (vetter in mot min trädgård). Jag bor i villa och när jag försöker gå och kasta sopor, gå till bilen, sitter på altanen mm så attackerar de. Har även sett att de dykt mot förbipasserande. Har inte haft det problemet tidigare år. Vad kan man göra? Känns inte bra att bli bortkörd från sin egen tomt och det är ju på sommaren som man vill njuta av trädgården.

Låter jobbigt. :-/

Köp en sådan här kanske?
https://skadedjursbutiken.se/p/motfa...a-set-7-m-2-dr
Citera
2022-06-11, 06:47
Medlem
Niguers avatar
Citat:

Mata dem och bli deras kompis. Eller döda dem, men det är skittaskigt. Går nog inte att göra mycket annat.
Citera
2022-06-11, 07:09
Medlem
anomaligns avatar
Håll dig lugn. Visa måsarna att ni inte är ett hot. De lugnar sig nog när de vant sig med er närvaro, och förstått att ni inte är ute efter att äta deras ungar.
Citera
2022-06-11, 07:15
Medlem
sommarlovs avatar
Förstör äggen när de har lagts.
Citera
2022-06-11, 07:16
Medlem
F.Hansens avatar
Fiskmås = Fittmås

Det är ju bara att utrota ohyran.
Citera
2022-06-11, 07:18
Medlem
Dziwnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Förstör äggen när de har lagts.

Då lägger de bara nya. Sätt en tejpbit på ägget o tryck igenom en nål.
Citera
2022-06-11, 07:57
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:

Ska du bara ut ett kort ärende kan du ta med dig ett paraply och fälla upp om de blir för närgångna.
Hur du ska göra för att få vara ifred i trädgården vetefan... 🤔
Citera
2022-06-11, 08:00
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Så länge de har barn så ere kaoz. Kolla vart boet är(förmodligen ovanför där ungen är)
Se till nästa år me grannen att de inte kommer tillbaka. Men om typ nån månad har ju ungen dragit.

Sen tror jag inte du kan bli vänner me föräldrarna. De går på instinkt. Du kan ta en hov eller fråga en jägare från kommunen o panga den. Eller betala själv. Det går stt klaga men antingen dör dom eller så får du leva med lite wildlife..
Att fånga o flytta på dom är ju skitsvårt. Skulle behöva stora nät eller andra hittepå-lösningar. Ev flytta på ungen 200m innan den blir stor nog att skada sig själv vid infångst. Kanske ta dit en stark bondkatt eller räv/hund.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2022-06-11 kl. 08:05.
Citera
2022-06-11, 08:15
Medlem
yz44s avatar
Håll upp armen eller en pinne, de anfaller det högsta objektet.

Så snart ungarna har flyttat på sig blir det lugnt igen.
Citera
2022-06-11, 08:53
Medlem
Emellies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Då lägger de bara nya. Sätt en tejpbit på ägget o tryck igenom en nål.

Är det ens möjligt att komma så nära boet utan att bli överrumplad av måsarna? De är ju mycket aggressiva och psykiskt sjuka små djur vi har att göra med här. Bajsar och skriker och kan inte bete sig som folk.

Jämför dem med exempelvis skator eller bofinkar som inte lider av allvarlig psykisk störning. Andra fåglar kan bete sig normalt, är generellt sett inte lika konfliktsökande, bygger inte bon tätt inpå människor och har inte något slags behov av att käften (i det här fallet näbben) måste gå i ett hela tiden dygnet runt.

Googlade fram lite info här:

Citat:
Men fåglar tillhör stadsbilden och en mås som sitter på taket och skränar lite får man tåla. Detsamma gäller för fågelbajs som visserligen är otrevligt men som i huvudsak är ofarligt för människan.

Men när bajset växer till drivor, när måsarna attackdyker mot ditt huvud för att skydda sina bon eller sitter utanför ditt fönster och skriker så att du inte kan sova – ja, då kan läget bli ett annat.

Även om fåglarna är fredade under häckningsperioden, 1 april – 31 juli, kan man få göra något åt problemet – om det orsakar allvarlig skada. Då kan fastighetsägarna – om de inte själva vill ta hand om saken – kalla in kommunens skyddsjägare eller anlita ett saneringsbolag.

Min fetning kanske kan vara ett alternativ?

Sen blir jag lite fundersam kring formuleringen att deras avföring "i huvudsak" är ofarligt för människan, men alltså inte helt ofarlligt?

https://www.hemhyra.se/nyheter/masar...r-kan-du-gora/
Citera
2022-06-11, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Håll dig lugn. Visa måsarna att ni inte är ett hot. De lugnar sig nog när de vant sig med er närvaro, och förstått att ni inte är ute efter att äta deras ungar.

Det här var nog det sämsta förslaget jag hört på länge. Det kommer inte fungera såvida du inte pratar mås.

Det enda som hjälper är att döda dem, doppa brödbotar i etanol och klubba dem när de landar.

Upplever att de blivit fler och fler senaste åren och allt mer aggressiva. Hatar dem.

De attackerar människor hela tiden, de äter andra fåglar och djur och skiter överallt.
Dö pissdjur dö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in