2022-06-09, 20:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Nu kan jag ha fel här, men är inte de utländska soldaterna i Ukraina inrekryterade i en främlingslegion som är en del av den reguljära krigsmakten? Så även om man nu bortser från det märkliga i att Ryssland tycker sig ha rätten på sin sida att utnyttja faktiska legosoldater. I deras fall från den osmakliga Wagnergruppen, vars grundare är Nazist (ironin är så tjock att den går att skära med kniv). Så är de inte, de facto, legosoldater. Inte mer än den franska främlingslegionen.
Så har jag tolkat det. Organisationen tror jag dock inte spelar någon roll om utlänningarna får för mycket betalt i förhållande till andra, då blir de legogubbar.
Citera
2022-06-09, 21:06
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så har jag tolkat det. Organisationen tror jag dock inte spelar någon roll om utlänningarna får för mycket betalt i förhållande till andra, då blir de legogubbar.

Någon koll på vad de får? Jag har inte sett några siffror. Men har för mig att jag läste att det inte var några jättearvoden. Främlingalegionens löner var ju, åtminstone förr, klart sparsamt tilltagen. Vad jag förstår så är de flesta som sökt sig till Ukraina snarast ideologiskt motiverade?
Citera
2022-06-09, 21:07
Medlem
UrsusSpelaeuss avatar
Någon som har dagsfärsk information om hur mycket mark ryssarna vunnit i sin "flopp"?
Hur många ukrainare finns kvar i fickan runt Popasna etc?
Har fickan slutits vid Dniepr än?

Sjukt svårt att hitta info. Österrikes ÖB gjorde ju en längre video för en vecka sen. Den var otroligt bra och informativ/ej fake news-propaganda i stil med "watch lone ukrainian blow up 12 russian tanks 🇺🇦".
Söker, men saker drunknar i flödet av misinformation eller rena åsikter och har inte någon trovärdig fakta som är nyare än denna:

https://youtu.be/RpC1kXhW2Lw
Citera
2022-06-09, 21:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Någon som har dagsfärsk information om hur mycket mark ryssarna vunnit i sin "flopp"?

Det talas om 20 % av Ukraina men det inkluderar det de tog 2014. Och det är ju mycket mindre än efter 2 veckor då de höll mycket i norr, som de förlorat helt, och mer i Charkiv och Kherson än nu.

Det finns ingen ficka vid Dniepr eller vid Popasna. Det finns en ficka i Donbas som består av den sista lilla biten av Luhansk (Lysychansk och Sievierodonetsk).
Citera
2022-06-09, 21:28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Någon koll på vad de får? Jag har inte sett några siffror. Men har för mig att jag läste att det inte var några jättearvoden. Främlingalegionens löner var ju, åtminstone förr, klart sparsamt tilltagen. Vad jag förstår så är de flesta som sökt sig till Ukraina snarast ideologiskt motiverade?
Betalar man jättearvoden så skapar man legoknektar om man inte samtidigt höjer lönen för andra.
Ett av sex kriterier, enligt Wikipedia:
Citat:
is motivated to take part in the hostilities essentially by the desire for private gain and, in fact, is promised, by or on behalf of a Party to the conflict, material compensation substantially in excess of that promised or paid to combatants of similar ranks and functions in the armed forces of that Party;
Så om ryssarna lovar de vanliga soldaterna att de ska få plundra jättemycket kanske deras ersättning stiger så mycket att Wagner inte längre är legoknektar.
Om nu det skulle göra saken bättre.
Citera
2022-06-09, 21:28
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:

Sjukt svårt att hitta info. Österrikes ÖB gjorde ju en längre video för en vecka sen. Den var otroligt bra och informativ/ej fake news-propaganda i stil med "watch lone ukrainian blow up 12 russian tanks 🇺🇦".
Söker, men saker drunknar i flödet av misinformation eller rena åsikter och har inte någon trovärdig fakta som är nyare än denna:

Betydligt mindre än de tänkt sig.
Tillräckligt.
Nej.

Här är ett klipp på när Ukrainska styrkor blåser en hel rysk fordonskonvoj åt helvete:
https://youtu.be/IOmHTEO-ms8
Citera
2022-06-09, 21:35
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Betalar man jättearvoden så skapar man legoknektar om man inte samtidigt höjer lönen för andra.
Ett av sex kriterier, enligt Wikipedia:

Så om ryssarna lovar de vanliga soldaterna att de ska få plundra jättemycket kanske deras ersättning stiger så mycket att Wagner inte längre är legoknektar.
Om nu det skulle göra saken bättre.

Ah! Nu tror jag att du missförstod mig. Jag är rätt säker på att Wagnergruppen får betydligt mer betalt än vad som kan anses godkänt. Det är ju en privat kontraktör (eller vad som nu blir den korrekta termen på svenska). Vilket ju gör det ryska gnället över legosoldater ännu fånigare. Jag menade de utländska soldater som slåss på Ukrainas sida. Vad jag har förstått så är ersättningen rätt låg. Åtminstone i början var det väl ett flertal som stred enbart med kost och utrustning som ersättning? Nu tror jag de är organiserade i en separat främlingslegion och därmed har ett standardkontrakt som soldater med motsvarande lön som det är i den Ukrainska Försvarsmakten. Men jag är inte helt säker på var jag har den informationen ifrån, eller om den stämmer.
Citera
2022-06-09, 21:40
Medlem
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/v62i9y/russian_troops_walk_into_an_ied_in_marinka/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Ryssar som förvandlas till likdelar av en ied.
Senast redigerad av Acekorv 2022-06-09 kl. 21:44.
Citera
2022-06-09, 22:09
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/v62i9y/russian_troops_walk_into_an_ied_in_marinka/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Ryssar som förvandlas till likdelar av en ied.

Det klassiska när det gäller ryssarna, killen sist i ledet går och bär på en stulen toalett och någon av dom främre bär på en vit toalettsits.

Har till och med sett dom spänna fast stulna toaletter på sina stridsvagnar, det är f-n tragiskt vilken misär dom verkar komma från
Senast redigerad av svengöran 2022-06-09 kl. 22:13.
Citera
2022-06-09, 22:34
Medlem
Visserligen uppvisar ryssarna ett visst mått av sinnessvaghet, men de är nog inte dummare än att de förstår att deras egna legosoldater är på samma nivå som dessa ukrainska "legosoldater".

Detta handlar egentligen inte om legosoldat, eller ej.
Detta handlar om att avskräcka icke-ukrainare från att åka till Ukraina och strida på UA's sida.
Som grädde-på-moset, hoppas de förstås på att eventuellt kunna tjäna en hacka på dessa icke-ukrainare, och använda dem som gisslan mot en fet lösensumma.

Allt,...exakt ALLT är genomkorrumperat i Ryssland, och jag tror knappast att de här fascisterna är annorlunda. Det sitter garanterat både en och annan uppsatt militär/separatist och gnider nävarna, i väntan på sin "belöning".

Som vilka jävlar somaliepirater som helst.
Citera
2022-06-10, 04:31
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:

Om sådan som du, tycker att Österrikes öb är så fantastisk är det nog dags att de västerländska underrättelsetjänsterna tar och kollar upp den här individens förehavanden.

Österrike ja...
https://www.scmp.com/news/world/europe/article/2161175/viennese-waltz-putin-has-rest-europe-worrying-austria-passing
Citera
2022-06-10, 11:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Denna kanal har bra dagliga uppdateringar av situationen.
https://www.youtube.com/channel/UCP2QApi8G2TKc8NZmeDWSUg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in