Citat:
Ursprungligen postat av
Tom.Of.Finland
Inflationen ökar brutalt i Ryssland. Allt går upp, precis som hela övriga världen.
Men rubeln ökar också.
Varför då?
Nej, jag kommer inte köpa rubel. Jag har inte kunskap om det.
Rysslands centralbank har stödköpt rubeln flera gånger för att hindra en ev. devalvering mot andra valutor. Det är en rätt vanlig åtgärd som många nationers riksbanker har gjort i kristider.
Man vill helt enkelt behålla rubeln som en pålitlig handelsvaluta mot utlandet, det sker ju trots allt handel med Indien och Kina nu mitt i kriget trots allt, och Ryssland vill nog att dessa länder behåller sina Rubelreserver för import/export utbytet. Faller Rubeln så kan handelspartners kräva en annan (stabilare) valuta i transaktionerna med Ryssland. Och då sitter Rysslands ekonomi fast i en dödsspiral av fallande valuta som innebär större och större utgifter
Jag gissar väldigt mycket nu om jag påstår att Ryssland inte lider av inflation beroende av en ökande penningmängd (trycker nu valuta) just nu , utan det är
prisinflationen som slår till när så mycket av Rysslands handel med västländer är starkt begränsat. Det finns helt enkelt en stor efterfrågan på minskade tillgångar. I alla sektorer.