2022-06-09, 22:08
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Inflationen ökar brutalt i Ryssland. Allt går upp, precis som hela övriga världen.
Men rubeln ökar också.

Varför då?
Nej, jag kommer inte köpa rubel. Jag har inte kunskap om det.
Citera
2022-06-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Inflationen ökar brutalt i Ryssland. Allt går upp, precis som hela övriga världen.
Men rubeln ökar också.

Varför då?

Kan bero på att man måste växla till rubel från dollar för att få olja och gas
Citera
2022-06-09, 22:26
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kan bero på att man måste växla till rubel från dollar för att få olja och gas

Gäller det alla länder?
Citera
2022-06-09, 22:27
Medlem
Citat:
Gäller det alla länder?

Vad jag förstått, ja
Citera
2022-06-09, 22:29
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Vad jag förstått, ja

Men varför har dom inte gjort detta tidigare?
Så när EU har klippt gasen och olja från Ryssland, så kommer Ryssland få det svårt? Eller?
Citera
2022-06-09, 22:33
Medlem
Citat:
Men varför har dom inte gjort detta tidigare?
Så när EU har klippt gasen och olja från Ryssland, så kommer Ryssland få det svårt? Eller?

För att tidigare var det (petro)dollar som var valutan.
Är ju fler som försökt handla i annan valuta, dom fick en fiende i USA som till stor del lever på petrodollarn.
Men nu var det USA/väst som började med sanktioner och Ryssland svarade på det.

Få det svårt, beror på vad som händer i välden.
Senast redigerad av tjanska 2022-06-09 kl. 22:36.
Citera
2022-06-09, 22:43
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
För att tidigare var det (petro)dollar som var valutan.
Är ju fler som försökt handla i annan valuta, dom fick en fiende i USA som till stor del lever på petrodollarn.
Men nu var det USA/väst som började med sanktioner och Ryssland svarade på det.

Få det svårt, beror på vad som händer i välden.

Jag tror att denna energikris som vi har i världen KOMMER tvinga fram invitationer på alternativa energimedel.

Uran och el kommer bli populärt. Vi lever i framtiden.
Citera
2022-06-09, 22:48
Medlem
Citat:
Jag tror att denna energikris som vi har i världen KOMMER tvinga fram invitationer på alternativa energimedel.

Uran och el kommer bli populärt. Vi lever i framtiden.

Ryssland är storexportör av uran också, finns mycket råvaror i stora (storlek) landet Ryssland
Citera
2022-06-09, 22:52
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Men rubeln ökar också.

Varför då?

Rysslands centralbank har stödköpt rubeln flera gånger för att hindra en ev. devalvering mot andra valutor. Det är en rätt vanlig åtgärd som många nationers riksbanker har gjort i kristider.
Man vill helt enkelt behålla rubeln som en pålitlig handelsvaluta mot utlandet, det sker ju trots allt handel med Indien och Kina nu mitt i kriget trots allt, och Ryssland vill nog att dessa länder behåller sina Rubelreserver för import/export utbytet. Faller Rubeln så kan handelspartners kräva en annan (stabilare) valuta i transaktionerna med Ryssland. Och då sitter Rysslands ekonomi fast i en dödsspiral av fallande valuta som innebär större och större utgifter

Jag gissar väldigt mycket nu om jag påstår att Ryssland inte lider av inflation beroende av en ökande penningmängd (trycker nu valuta) just nu , utan det är prisinflationen som slår till när så mycket av Rysslands handel med västländer är starkt begränsat. Det finns helt enkelt en stor efterfrågan på minskade tillgångar. I alla sektorer.
Citera
2022-06-09, 22:54
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ryssland är storexportör av uran också, finns mycket råvaror i stora (storlek) landet Ryssland

Jag säger inte att Ryssland kommer få slut på råvaror. Det är världens största land.
Jag säger att gasen och oljan blir nästa bubbla då den börjar bli för dyr för att användas.

Då kanske folk börjar använda alternativa energimedel istället. Kanske Fusion dras igång på riktigt?
Citera
2022-06-09, 22:58
Medlem
OtherBarrys avatar
Finns ingen marknad för rubel, priset är det som ryska staten säger att den är värd i princip.

Får ju inte sälja dina ryska tillgångar i form av aktier eller liknande och växla dessa till USD
Citera
2022-06-09, 22:59
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Rysslands centralbank har stödköpt rubeln flera gånger för att hindra en ev. devalvering mot andra valutor. Det är en rätt vanlig åtgärd som många nationers riksbanker har gjort i kristider.
Man vill helt enkelt behålla rubeln som en pålitlig handelsvaluta mot utlandet, det sker ju trots allt handel med Indien och Kina nu mitt i kriget trots allt, och Ryssland vill nog att dessa länder behåller sina Rubelreserver för import/export utbytet. Faller Rubeln så kan handelspartners kräva en annan (stabilare) valuta i transaktionerna med Ryssland. Och då sitter Rysslands ekonomi fast i en dödsspiral av fallande valuta som innebär större och större utgifter

Jag gissar väldigt mycket nu om jag påstår att Ryssland inte lider av inflation beroende av en ökande penningmängd (trycker nu valuta) just nu , utan det är prisinflationen som slår till när så mycket av Rysslands handel med västländer är starkt begränsat. Det finns helt enkelt en stor efterfrågan på minskade tillgångar. I alla sektorer.

Jag har hört att Ryssland har en inflation som är större än den i USA.
Jag undrar hur detta ska sluta.

Det pessimistiska jag säger att Ryssland kan skita i västvärlden och bara överleva med att handla med Kina och Indien.

Det optimistiska jag säger att Ryssland kommer få det ekonomiskt svårt i framtiden då Ryssland's befolkning ligger i Europa och inte i Asien samt Uralbergen ställer till det för Ryssland att kunna transportera. Även mellanöstern är ett problem för Ryssland då Iran vill börja sälja olja till väst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in