Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-09, 11:41
  #39865
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
En fråga Om inte Greta vill ha sitt namn med där och inte vill att det ska vara offentligt. Hur påverkas då er vänskap när du går ut här och skriver om det?? Är det inte bättre att du är tyst och istället låter Greta berätta detta när hon känner sig redo? Går du inte bakom ryggen på henne nu,för det tycker jag iallafall
Jag har skrivit mycket försiktigt om det hela, om du läser noggrant mina inlägg, och Greta själv tycker att jag visat henne både vänlighet och omtanke. När hon är beredd så får hon givetvis berätta mera om sig själv och om sina insatser, men först då.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 11:44.
2022-06-09, 11:51
  #39866
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag har skrivit mycket försiktigt om det hela, om du läser noga mina inlägg, och Greta själv tycker att jag visat både vänlighet och omtanke. När hon är beredd så får hon givetvis berätta mera om sig själv och om sina insatser, men först då.

Vad?? Ur min synvinkel så är det en självklarhet att Greta själv berättar detta. Risken du tar är att hon blir sur på dig och att du förbrukat ditt stora förtroende för henne.Skulle någon journalist läsa och gräva I detta så lär det komma på första sidorna i tidningarna. Det är väl bättre att bevara er tillit och inte shabbla bort den.
För min egen del väljer jag att se det som icke trovärdigt utan jag väntar till Greta berättar det själv. Jag lär nog få vänta och vänta.....
2022-06-09, 12:25
  #39867
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Vad?? Ur min synvinkel så är det en självklarhet att Greta själv berättar detta. Risken du tar är att hon blir sur på dig och att du förbrukat ditt stora förtroende för henne.Skulle någon journalist läsa och gräva I detta så lär det komma på första sidorna i tidningarna. Det är väl bättre att bevara er tillit och inte shabbla bort den.
För min egen del väljer jag att se det som icke trovärdigt utan jag väntar till Greta berättar det själv. Jag lär nog få vänta och vänta.....
Heter det inte, ditt stora förtroende hos henne!? Kom ihåg att det även är en kinesisk mycket ung tjej inblandad, och Greta lär inte ge någon intervju, utan att först ha fått grönt ljus från henne. Som det är nu, kan både Greta, den kinesiska tjejen och eventuellt tillfrågade forskare lugnt bara säga, Inga kommentarer! Få journalister litar på Flashback och på vad som skrivs här, därför kan jag skriva friare här. Vår tillit tror jag EJ här blir påverkad!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 12:28.
2022-06-09, 14:51
  #39868
Medlem
BalleAnkas avatar
Orkar inte läsa hela tråden. Kan man få en snabb sammanfattning av påståendet om det matematiska genombrottet som Greta ska ha bidragit till, under radarn.
2022-06-09, 15:56
  #39869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Artiklarna bygger på underlag som tagits fram genom verkligt avancerat matematiskt arbete och när någon som påstår sig vara forskare och kemist inte förstår detta börjar man undra.

Mycket är dock ännu inte rapporterat av det nya naturvetenskapliga astrofysiska arbetet som sagt. Hur som helst är kunskap en lätt börda även för Greta och hennes matematiska kunnande kan ingen och definitivt ingen här ta ifrån henne som tur är.

Att den mycket unga kinesiska tjejen visade på ett nytt matematiskt bevis i sin okonventionella uppställning var så klart inget som jag som icke matematiker kom på, det var naturligtvis professionella matematiker som bedömde detta.

Vad gäller publiceringsregler för vetenskapliga artiklar är dessa knappast ristade i sten, och varje chefredaktör gör sina egna bedömningar. För Gretas skull är många beredda, att göra åtskilliga undantag och extra insatser. Många vill hjälpa henne även i forskningsvärlden.

Som tur var och är kan aktivister som Greta och jag vara besläktade själar!
Den matematik det bygger på finns redovisad i artiklarna, vad du än fantiserar om. (Vetenskapliga publikationer redovisar alltid metod. Det är därför det blev kontrovers angående "hockeyklubban" från Mann et al 1999, eftersom de vägrade redovisa metoden. När sanningen kröp fram visade det sig att metoden gav samma resultat oavsett vilka indata som användes.) Om ett nytt matematiskt bevis hade framkommit, så hade det i sig självt varit föremål för en egen publicering, oberoende av studien av ett svart hål. Det är inget man låter ligga vilande med risk för att någon annan kan publicera det. (Jämför med patent.) Men det ingår förstås inte så mycket matematik i utbildningen till usk, så hur skulle du kunna veta det? Att Greta™ skulle vara något underbarn inom matematik (eller något annat ämne) är bara ditt fantasifoster. Hon kommer aldrig att få Nobelpris inom naturvetenskap och hon kommer aldrig att bli astronaut. Och av hennes sångröst att döma så lär inte heller en musikalisk karriär vara på tapeten. Undersköterska borde hon klara av att bli, det kräver inte särskilt mycket.
2022-06-09, 16:26
  #39870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Den matematik det bygger på finns redovisad i artiklarna, vad du än fantiserar om. (Vetenskapliga publikationer redovisar alltid metod. Det är därför det blev kontrovers angående "hockeyklubban" från Mann et al 1999, eftersom de vägrade redovisa metoden. När sanningen kröp fram visade det sig att metoden gav samma resultat oavsett vilka indata som användes.) Om ett nytt matematiskt bevis hade framkommit, så hade det i sig självt varit föremål för en egen publicering, oberoende av studien av ett svart hål. Det är inget man låter ligga vilande med risk för att någon annan kan publicera det. (Jämför med patent.) Men det ingår förstås inte så mycket matematik i utbildningen till usk, så hur skulle du kunna veta det? Att Greta™ skulle vara något underbarn inom matematik (eller något annat ämne) är bara ditt fantasifoster. Hon kommer aldrig att få Nobelpris inom naturvetenskap och hon kommer aldrig att bli astronaut. Och av hennes sångröst att döma så lär inte heller en musikalisk karriär vara på tapeten. Undersköterska borde hon klara av att bli, det kräver inte särskilt mycket.

Undrar om Greta har hört talas om skandalen med hockeyklubban? Knappast troligt att hennes alarmistiska läromästare sätter sådana obekväma sanningar i händerna på henne.

Om Greta siktar på en karriär som undersköterska får vi utgå från att hon får en uppdaterad litteraturförteckning från Lakotas först. Så hon inte riskerar att bli överkvalificerad. Det är givetvis ingen nackdel i vanliga fall, men med tanke på att hon har alldeles för mycket att göra redan innan bör det givetvis undvikas.
2022-06-09, 16:51
  #39871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Undrar om Greta har hört talas om skandalen med hockeyklubban? Knappast troligt att hennes alarmistiska läromästare sätter sådana obekväma sanningar i händerna på henne.

Om Greta siktar på en karriär som undersköterska får vi utgå från att hon får en uppdaterad litteraturförteckning från Lakotas först. Så hon inte riskerar att bli överkvalificerad. Det är givetvis ingen nackdel i vanliga fall, men med tanke på att hon har alldeles för mycket att göra redan innan bör det givetvis undvikas.

Ja den risken är skyhög att hon blir överkvalificerad. Ska hon jobba med människor så handlar mycket om att man har det "i " sig från början. Man kan säkert studera halvt ihjäl sig Men man måste ha tålamod,empati och kunna vara duktig att ta folk på rätt sätt. En fingertoppskänsla som vissa i tråden missar helt
2022-06-09, 21:29
  #39872
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Den matematik det bygger på finns redovisad i artiklarna, vad du än fantiserar om. (Vetenskapliga publikationer redovisar alltid metod. Det är därför det blev kontrovers angående "hockeyklubban" från Mann et al 1999, eftersom de vägrade redovisa metoden. När sanningen kröp fram visade det sig att metoden gav samma resultat oavsett vilka indata som användes.) Om ett nytt matematiskt bevis hade framkommit, så hade det i sig självt varit föremål för en egen publicering, oberoende av studien av ett svart hål. Det är inget man låter ligga vilande med risk för att någon annan kan publicera det. (Jämför med patent.) Men det ingår förstås inte så mycket matematik i utbildningen till usk, så hur skulle du kunna veta det? Att Greta™ skulle vara något underbarn inom matematik (eller något annat ämne) är bara ditt fantasifoster. Hon kommer aldrig att få Nobelpris inom naturvetenskap och hon kommer aldrig att bli astronaut. Och av hennes sångröst att döma så lär inte heller en musikalisk karriär vara på tapeten. Undersköterska borde hon klara av att bli, det kräver inte särskilt mycket.
Som sagt är mycket av det väldigt stora astrofysiska forskningsprojektet ännu inte alls redovisat och många trådar behöver följas upp.

-Det ska bli mycket spännande att följa fortsättningen och att se om Gretas och den andra tjejens delinsatser blir mera offentliga!

Greta diskuterade både astronomi och spelade musik på musikinstrument för Queens världsberömda rockgitarrist och astrofysiker Brian May. Han sa att Greta var bra på bådadera i sitt eget inlägg!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 22:04.
2022-06-09, 21:41
  #39873
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Den matematik det bygger på finns redovisad i artiklarna, vad du än fantiserar om. (Vetenskapliga publikationer redovisar alltid metod. Det är därför det blev kontrovers angående "hockeyklubban" från Mann et al 1999, eftersom de vägrade redovisa metoden. När sanningen kröp fram visade det sig att metoden gav samma resultat oavsett vilka indata som användes.) Om ett nytt matematiskt bevis hade framkommit, så hade det i sig självt varit föremål för en egen publicering, oberoende av studien av ett svart hål. Det är inget man låter ligga vilande med risk för att någon annan kan publicera det. (Jämför med patent.) Men det ingår förstås inte så mycket matematik i utbildningen till usk, så hur skulle du kunna veta det? Att Greta™ skulle vara något underbarn inom matematik (eller något annat ämne) är bara ditt fantasifoster. Hon kommer aldrig att få Nobelpris inom naturvetenskap och hon kommer aldrig att bli astronaut. Och av hennes sångröst att döma så lär inte heller en musikalisk karriär vara på tapeten. Undersköterska borde hon klara av att bli, det kräver inte särskilt mycket.
Det har ännu bara skrivits lite inofficiellt om det nya matematiska beviset, och utan att då nämna vem den mycket unga kinesiska tjejen är, vad jag har sett. Så det är inte alltid som det går till som du beskriver det, även om det förstås är det vanliga!

Är du forskare borde du känna till, att de flesta regler har något undantag.

Gretas försiktighet kan mycket bero på, att den andra tjejen är tveksam till, om hon vill bli känd som ett "underbarn"! Båda tjejerna kan så klart även vilja förbättra och utöka sina goda bidrag, om de kanske ska bli offentliga i framtiden!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 21:52.
2022-06-09, 21:49
  #39874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som sagt är mycket av det väldigt stora astrofysiska forskningsprojektet ännu inte alls redovisat och många trådar behöver följas upp.

-Det ska bli mycket spännande att följa fortsättningen och att se om Gretas delinsatser blir mera offentliga!

Greta diskuterade både astronomi och spelade musik på musikinstrument för Queens världsberömda rockgitarrist och astrofysiker Brian May. Han sa att Greta var bra på bådadera i sitt eget inlägg!

”Mer offentliga” än vad du har gjort Gretas delinsatser?

(Låter som om Brian May är artig och väluppfostrad.)

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det har ännu bara skrivits lite inofficiellt om det nya matematiska beviset, och utan att då nämna vem den mycket unga kinesiska tjejen är, vad jag har sett. Så det är inte alltid som det går till som du beskriver det, även om det förstås är det vanliga! Är du forskare borde du känna till, att de flesta regler har något undantag. Gretas försiktighet kan mycket bero på, att den andra tjejen är tveksam till, om hon vill bli känd som ett "underbarn"!

Är Greta också ett underbarn inom matematik?
2022-06-09, 22:02
  #39875
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Mer offentliga” än vad du har gjort Gretas delinsatser?

(Låter som om Brian May är artig och väluppfostrad.)



Är Greta också ett underbarn inom matematik?
Greta säger med ett fniss, att hon formellt inte längre kan kalla sig för barn, då hon har fyllt 18 år, och juridiskt inte är ett barn idag! Fast hon känner sig i viss mån ännu som ett barn tillägger hon. Ska bli intressant att se om både Gretas och den andra tjejens delinsatser blir mer offentliga. Lite har som sagt numera läckt ut, annars hade jag haft svårt att skriva lite här!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-09 kl. 22:08.
2022-06-09, 22:07
  #39876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som sagt är mycket av det väldigt stora astrofysiska forskningsprojektet ännu inte alls redovisat och många trådar behöver följas upp.

-Det ska bli mycket spännande att följa fortsättningen och att se om Gretas delinsatser blir mera offentliga!

Greta diskuterade både astronomi och spelade musik på musikinstrument för Queens världsberömda rockgitarrist och astrofysiker Brian May. Han sa att Greta var bra på bådadera i sitt eget inlägg!

Det är verkligen glädjande om Greta har kommit i kontakt med astrofysiker.

Efter vad jag förstår så är det en grupp som utgår från extremt långa tidshorisonter. Därför jagar de inte heller upp sig för t.ex. Keelingkurvan, som sträcker sig från enbart år 1958 och framåt, eller för att det har varit några översvämningar i Gävle. Om man ser klimatet i ett längre perspektiv slipper man kanske all klimatångest och inser att det är väldigt mycket upp och ner.

Greta har förvisso ingen klimatångest, men hon kanske skulle kunna förklara för de små barnen som faktiskt lider av det att det inte är någon fara på taket.

Visserligen skulle hon gå miste om snabba pengar, men å andra sidan skulle hon förhoppningsvis bli ödmjuk på kuppen. Och det kan väl vara värt en och annan miljon? (Hon har nog haft vett att lägga undan lite pengar på kistbotten ändå.)

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback