Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-03, 18:10
  #13717
Medlem
Paradisums avatar
Flyttade till Filippinerna 31 maj. Inget krav på pcr-test, ingen försäkring. Kravet är att fylla i One health pass samt ha WHO vaccinationskort. Kostar 200kr på vaccidirekt. Kom med min filippinska fru så inget visa eller return ticket heller. Väldigt smidigt.
Citera
2022-06-03, 22:27
  #13718
Medlem
cerns avatar
Mycket bättre i Thailand, godare mat osv.. Listan kan göras lång
Citera
2022-06-04, 07:15
  #13719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Mycket bättre i Thailand, godare mat osv.. Listan kan göras lång

Kan garantera dig att dom flesta dom åker till Filippinerna har varit i Thailand oxo. Smaken är som baken, tur är det. Bull om alla tycker lika.

Padie
Citera
2022-06-04, 19:47
  #13720
Medlem
Behöver man ett Thaipass om man ska mellanlanda i Bangkok och sedan flyga vidare till Filippinerna?
Citera
2022-06-05, 06:47
  #13721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Behöver man ett Thaipass om man ska mellanlanda i Bangkok och sedan flyga vidare till Filippinerna?

Jisses, du borde kanske stanna hemma
Citera
2022-06-05, 07:28
  #13722
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Behöver man ett Thaipass om man ska mellanlanda i Bangkok och sedan flyga vidare till Filippinerna?
Måste du hämta ut väskan och checka in igen i Bankgkok så kanske du får ett plastkort där det står "transitvisum" men du har ju vidarebiljett ur Thailand. Jag gissar att vaccinationsbevis räcker men att försöka kolla upp är inte fel. (Websidor för Timatic, iatatravelcenter, thaiambassaden, arlanda, biljettutfärdaren, flygbolagen, Thai Airways borde veta, Suvarnabhumi kanske har kontaktnummer ... De som avgör om du kommer med planet är incheckningen på Arlanda och de har inget officiellt kontaktnummer, men flygplatsen har. Och Arlanda håller man som bekant på att sabotera för att göra det svårare att resa.)

(Jag skulle hem till Sverige för att bli vaccinerad under Corona med mellanlandning i Oslo och åkte på nästan en hel natt i Oslo med trassel, pcr-test, hotellnatt för några timmar. Jag lyckades efter vissa svårigheter prata mig ur hotellavgiften. Men kriget verkar ha botat Corona.)

Jag har inte alls hunnit kolla upp detta, här är en sida jag hittade av en slump
Citat:
International travellers transiting through Thailand (lay-over time not exceeding 24 hours / through-check luggage only / cannot leave transit area / final destination is outside of Thailand) do not need to register for Thailand Pass, but are required to have the following documents:

A valid travel insurance policy to cover medical expenses in Thailand with a minimum coverage of US$10,000; and
Proof of either a negative COVID-19 RT-PCR test issued (in English or Thai) within 72 hours before departure from the first embarkation point or vaccination certificate.
https://www.qantas.com/au/en/coronav...ights.html#tra

men det gällde bara om man inte behövde checka in bagaget
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-06-05 kl. 08:25.
Citera
2022-06-06, 00:14
  #13723
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Mycket bättre i Thailand, godare mat osv.. Listan kan göras lång
Jag kan göra en lista lång åt andra hållet.. din lista va dock kort.
så bemöter den enkelt....pur färsk seafood från Havet oavsett vilken provins du är i o kan du inte få maten som du vill ha beror det nog på att du är i thailand o dom inte förstår Engelska.
chilli finns överallt i asien
Citera
2022-06-06, 23:52
  #13724
Medlem
Tjejen ska åka hit, och fått visumet godkänt, och väntar på CFO, men läste om "AFFIDAVIT OF SUPPORT", vart skaffar jag det och är det ett måste att för henne att visa upp? Jag som ska stå för hennes kostnader etc, men hon har mina papper med kontoutrag, konto certificate etc
Något mer dom brukar fråga på flygplatsen ?
Citera
2022-06-07, 04:42
  #13725
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Mycket bättre i Thailand, godare mat osv.. Listan kan göras lång

Det som PH har och som väger tungt är noll problem med visum samt obefintlig språk och kulturbarriär. Det väger tungt, särskilt efter en längre tid i Thailand.
Citera
2022-06-07, 06:02
  #13726
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurka111
Det som PH har och som väger tungt är noll problem med visum samt obefintlig språk och kulturbarriär. Det väger tungt, särskilt efter en längre tid i Thailand.
Bra sammanfattning. I Thailand finns världens bästa mat (imho). Allt är rent och fungerar, även om man bara använder/köper en normalvariant. Låg risk för stölder eller trassel. (Allt detta åtminstone om man kommer en bit utanför turistorterna i Thailand.)

Sedan är det bara att välja.
Citera
2022-06-07, 06:13
  #13727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra sammanfattning. I Thailand finns världens bästa mat (imho). Allt är rent och fungerar, även om man bara använder/köper en normalvariant. Låg risk för stölder eller trassel. (Allt detta åtminstone om man kommer en bit utanför turistorterna i Thailand.)

Sedan är det bara att välja.

Nej allt fungerar inte i Thailand, bättre än i Ph, ja det kan jag hålla med om. Risken för stölder är inte markant högre i Ph.

Sen ja det är bara att välja. Jag väljer ph pga mardröm med visum i th samt att det är trist att snacka engelska med noll människor eller snacka om att det regnar och att som tam är gott på thai..

Diggar båda länderna, men klart det finns legitima anledningar för båda valen.
Citera
2022-06-07, 06:16
  #13728
Medlem
Sen vad gäller säkerhet och brottslighet osv. Thai kan vara nog så farligt, vänta tills det händer grejer Innan du/ni uttalar er. Med det sagt så är Sydostasien säkrare och softare än Sverige, på det stora hela.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1926794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback