Citat:
Ursprungligen postat av
cern
Jag var misstänkt för grovt brott i Sverige medans jag bodde i Spanien. Jag hade flyttat runt där ett tag så polisen trodde jag var rymningsbenägen och placerade mig i Estremera i någon månad i väntan på att Interpol skulle hämta hem mig till Sverige.
Jag blev sen frikänd i Sverige och fick ersättning.
Här är om Tortyrmordet i Publa Tranquila:
https://www.expressen.se/nyheter/atta-gripna-efter-tortyrmordet-i-spanien-kopplas-till-sverige/
Finns en lång tråd i Flashback om detta.
Spanska Polisen och Guardia Civil har blivit en aning less på Svenska gangsters så de tar nu i med hårdhandskarna kan man lugnt säga.
Hehe, det vore en affärsidé för Kriminalvården att locka dit dräggen till Spanien så får Guardia Civil se till att göra deras återstående liv till ett helvete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Betyder väl samma på alla språk?
Kackerlacka. (Latin)
Fast egentlig stavning är 'Blatta' [orientalis]
Carl von Linné himself gav namnet blatta till släktet kackerlackor.
Detta sägs etymologiskt bero på att kackerlackorna skyr ljuset och springer
och gömmer sig så snart man tänder lyset.
Detta för att undvika rovdjur förstås.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheJacket
Han lär inte hamna i Estremera utan något fängelse i Andalusien fyllt med likasinnade araber.
Finns något fängelse i norra Spanien där samtliga interner lär sitta på låånga straff.
Tydligen dragigt, rått och fuktigt på vintern där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Orcinus-orca
Vi får se till att få in en telefon till han så vi kan följa spektaklet. Problemet är väl att det inom EU finns ett samarbete att de dömda i största mån skall få avtjäna sina straff i det land man är medborgare i. Så risken finns att han kommer tillbaka till Sverige och placeras på en anstalt här.
Spanien saboterar nästan alla sådana försök, särskilt på de långa straffen.
Det är Spaniens sätt att tala om för utlänningar att kom inte hit och gör grova brott,
för då blir straffen därefter.
Beträffande att han är häktad för mordförsök så är nog chanserna mycket små att den spanske åklagaren kommer att droppa caset.
Räcker ju gott med vittnesmålet från ambulanspersonalen (paramedics, paramédicas)
Brottet i maj, dvs knivhugg mot halsen, det kan som minst bli 8 år, men kan bli 15 år.
Att de kallar dådet för mordförsök så måste blodförlusten varit rätt så stor,
och/eller skada mot vitalt organ.
Han lär inte ens klara häktningstiden, antagligen alltför galen.
Ser nu att han är misstänkt för fler grova brott i Spanien, så då kan det landa på 25 år ?