2022-06-05, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Du har för låg lön för att spara några vidare summor. Kombinerat med godisberoende, gillar gå i butiker och kanske hög hyra så är du körd.
Öka lönen till åtminstone 27-30 netto, handla klipperbjudanden i veckans matblad, laga mat från grunden, se över dina räkningar, prisjämför alla inköp, lär dig handla mer sällan och längta efter saker du vill ha och när den säljs ut billigare, så har du lagt grunden sen iaf för att bli en bra sparare och få en god ekonomi.

Sen tror jag att vara ekonomisk och spara är en ganska medfödd egenskap, men alla kan ju bli bättre om man bara vill.

Jag spara ca 5000:- / månaden, för ut 20 000:-. Det handla om att små utgifter. Nu merar kostar en lunch 115:- , då har man dragit ner på den typen onödig vardags lyx.
Citera
2022-06-05, 14:22
Medlem
Kedoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Hej,

Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort. Då menar jag alltså min inkomst efter nödvändiga utgifter är betalda så som räkningar, bredband m.m.

Pengarna försvinner och visst, en del går till små utgifter som godis, men summan blir ju stor om det händer hela tiden!

Jag behöver ordna upp min ekonomi. Vad bör jag göra, hur ska jag bära mig åt, en gång för alla?

Du har antagligen någon diagnos med den problematiken du beskriver, då kan du söka stöd via LSS som kan ge dig en s.k "god man" som hjälper dig hålla ordning på ekonomin.
Citera
2022-06-05, 14:28
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
...
Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort.
...

dom eller de, inte dem

"sen försvinner de" kan ändras till "de försvinner sen" så att det kanske blir enklare att se att de är subjekt i meningen. Det är pengarna som gör något, inte någon som gör något med pengarna så att pengarna skulle vara objekt.

Jämför med "vad gör jag med pengarna? jag spenderar dem". Här är jag subjektet som gör något med objektet pengarna.

Ibland kan det se lite knepigt ut om man ändrar på ordföljden men det är bara att hålla sig till vad som är objekt och subjekt.

"Vad gör jag med pengarna? Dem spenderar jag." Det är forfarande jag som gör något med pengarna.

OBS att det fortfarande är pengarna som är grammatiskt subjekt även i en passiv konstruktion som "de spenderas av mig".

Här är en ledtråd att "mig" uppenbarligen inte kan vara grammatiskt subjekt för då skulle det vara "jag". Få skulle skriva "de spenderas av jag" så någonstans har de* flesta en ganska god intuitiv känsla för vad som är subjekt och objekt i en mening.

*) här är "de" vare sig objekt eller subjekt utan en artikel. Skriver man dem istället här så kan man lika gärna ge upp och börja skriva på Swahili istället. Svenska var helt enkelt inte ens grej.
Senast redigerad av KlappMungon 2022-06-05 kl. 14:43.
Citera
2022-06-05, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Eller be chefen att dra 1% mer skatt på lönen, så märker du aldrig pengarna och du får tillbaka det på skatten istället.
Lär dig skillnad på procent och procentenhet.

Antar du här menar 1 procentenhet extra, inte 1 procent extra. En otrolig skillnad.
Citera
2022-06-05, 14:34
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Du kan köra existensminimum och sen motivera dina kostnader för Kronis, allt i fråga om linser, sjukvård och sånt ska tas i beaktning. Sen har du en nivå att utgå ifrån.
Då säger du till chefen att du vill ha så mkt övertid du kan få, eftersom Kronis (det är eg din chef som sätter in pengar till Kronis) drar pengar utefter din vanliga lön = Du får mer pengar över varje månad, trots utmätning av lönen...
Ja jag har redan existensmimimum då jag har löneutmätning.

Har ett så slappt jobb så jag hade inte haft något emot att jobba 250 timmar per månad om jag var ensamtstående. Fast nu har jag familj och jobbar helst inte alls om det är möjligt.
Citera
2022-06-05, 14:37
Medlem
BackToHegels avatar
När hemdatorn kom, i slutet av 70-talet, då var det två stora saker som motiverade kostnaden för att köpa in en sådan apparat. Spel för barnen och kalkylarket för föräldrarna. Kalkylarket, det heliga. Som gör det så enkelt att få en överblick över sin ekonomi.

If it’s important, measure it.

Jag har koll på min ekonomi och det har jag mycket kalkylarket att tacka för. Så skapa dig ett sådant för din ekonomi. Använd LibreOffice Calc, eller Microsoft Excel, eller Google Docs, eller papper och penna om du är lagd åt det hållet. Låt ditt kalkylark representera din ekonomi, för in alla kortinköp så du vet till vilken nivå du freeloadar på kreditkortet för stunden. En post för kontanterna du har hemma, en post för privatkontot, en post för sparkontot, en notis när polaren lånar ett par tusen osv osv.

En slutsumma som blir ett abstrakt begrepp för läget just nu. Ett värde som med ansträngning ökar över tid. En utveckling som man njuter av att se. Istället för att se outnyttjade pengar som bortkastat synliggör man istället hur de stärker ens ekonomi.

Detta funkar oavsett inkomstnivå. Även en fattiglapp blir rik över tid om fattiglappen i fråga lyckas strukturera sin ekonomi och leva under sina tillgångar.
Citera
2022-06-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja jag har redan existensmimimum då jag har löneutmätning.

Har ett så slappt jobb så jag hade inte haft något emot att jobba 250 timmar per månad om jag var ensamtstående. Fast nu har jag familj och jobbar helst inte alls om det är möjligt.
Och nu när du har familj så jobbar du så lite som möjligt? Är den mannen/frun som får dra in pengarna då?
Citera
2022-06-05, 14:38
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Och nu när du har familj så jobbar du så lite som möjligt? Är den mannen/frun som får dra in pengarna då?
Ja det är bara jag, mannen.
Resten av diskussionen vill jag inte gå in på då det bara blir en massa gnäll.
Citera
2022-06-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Lär dig skillnad på procent och procentenhet.

Antar du här menar 1 procentenhet extra, inte 1 procent extra. En otrolig skillnad.

Jag kan skillnaden men bryr mig inte eftersom 99% av alla som läser har förstått vad jag menar utan att jag skriver procentenhet.

Det gjorde även du.
Citera
2022-06-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja det är bara jag, mannen.
Resten av diskussionen vill jag inte gå in på då det bara blir en massa gnäll.
Du skriver att du helst inte jobbar alls. Hur får ni in pengar?
Citera
2022-06-05, 14:40
Medlem
Citat:
Jag kan skillnaden men bryr mig inte eftersom 99% av alla som läser har förstått vad jag menar utan att jag skriver procentenhet.

Det gjorde även du.
Jag förstod, och jag förstod att du inte förstår skillnaden. Om du gjort det skulle du skrivit procentenhet.
Citera
2022-06-05, 14:40
Medlem
Testa o kolla om du kan få hjälp av kommunens ekonomiska rådgivare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här