Citat:
Ursprungligen postat av
forumuser
...
Jag får in pengar och sen försvinner dom(dem, de?) fort.
...
dom eller de, inte dem
"sen försvinner de" kan ändras till "de försvinner sen" så att det kanske blir enklare att se att de är subjekt i meningen. Det är pengarna som gör något, inte någon som gör något med pengarna så att pengarna skulle vara objekt.
Jämför med "vad gör jag med pengarna? jag spenderar dem". Här är jag subjektet som gör något med objektet pengarna.
Ibland kan det se lite knepigt ut om man ändrar på ordföljden men det är bara att hålla sig till vad som är objekt och subjekt.
"Vad gör jag med pengarna? Dem spenderar jag." Det är forfarande jag som gör något med pengarna.
OBS att det fortfarande är pengarna som är grammatiskt subjekt även i en passiv konstruktion som "
de spenderas av mig".
Här är en ledtråd att "mig" uppenbarligen inte kan vara grammatiskt subjekt för då skulle det vara "jag". Få skulle skriva "de spenderas av jag" så någonstans har de* flesta en ganska god intuitiv känsla för vad som är subjekt och objekt i en mening.
*) här är "de" vare sig objekt eller subjekt utan en artikel. Skriver man dem istället här så kan man lika gärna ge upp och börja skriva på Swahili istället. Svenska var helt enkelt inte ens grej.