Citat:
Varför då?
Anledningen till att jag säger att ryssarna går mot en militär seger är helt enkelt för att de har största armén i världen efter USA. Det är inte konstigare än så. De kan sätta in de resurser som krävs och jag kan inte se att man skulle begränsas av något vare sig av resurser eller opinion hemmavid.
Anledningen till att jag säger att ryssarna går mot en militär seger är helt enkelt för att de har största armén i världen efter USA. Det är inte konstigare än så. De kan sätta in de resurser som krävs och jag kan inte se att man skulle begränsas av något vare sig av resurser eller opinion hemmavid.
Vad utgår du ifrån när du säger detta? Ryssland har fjärde största armén efter Vietnam, Sydkorea och Kina om vi räknar in reserver (USA kommer först på sjätteplats). Räknar vi endast aktivt manskap så är Ryssland på femte plats efter Kina, Indien, USA och Nordkorea. Tittar vi på faktisk militär förmåga så skulle jag inte bli förvånad om Ryssland landade på fjärdeplats - femteplats i dagsläget bakom USA, Kina, Frankrike och Storbrittanien iaf. om vi talar om konventionella krigsmedel. Den ryska "andra platsen" är baserad i dagsläget på deras kärnvapen arsenal och trots detta så höjde många rösten redan innan Putin la sina giriga fingrar på Krim att Kina passerat Ryssland i militär förmåga även med kärnvapen inräknade.
Citat:
Men vem som står som vinnare eller hur världen ser ut efter det är mer oklart. Jag ser bara en säker vinnare och det är Kina och möjligtvis MIC i USA.
Det är i huvudsak oljeproducerande länder i mellan östern som gått "vinnande" ur denna konflikten hitills. Kina har möjligen fått strålkastarljuset flyttat från sig själva för den första gången sen COVID men den kinesiska ekonomin går minst sagt trögt just nu av andra anledningar som inte har med Ukraina att göra. Den enda vinsten USA fått ur konflikten är att Sverige och Finland är påväg in i NATO vilket innebär att dom kan fokusera mer på sin riktiga fiende i öst men om det är NATO-medlemskapet du syftar på så är det baltstaterna som vunnit mest. En sak är säker dock, det är Ukraina och Ryssland som förlorat mest på konflikten och det kommer ta flera år innan länderna är tillbaka till där dom var innan konflikten började.
Citat:
Jag tror ingen inbillar sig att Ukraina ensam skulle kunna avgå med en militär seger över Ryssland och framförallt inte hota ryskt territorium av någon betydelse. De hade dock kunnat vinna något i detta och troligtvis var planen följande. Om man hade förkommit ryssarna och inlett ett blixtanfall mot Donetsk och Luhansk skulle utsikterna att lyckas återta områden varit stora med den stora militära styrka man mobiliserat vid gränsen. Visserligen skulle ryssarna kunnat slå tillbaka men det hade varit meningslöst. När Ukraina väl hade återtagit områdena och de flesta invånarna flytt eller dödats skulle det ha varit en enorm förlust för Ryssland för att inte tala om hur mycket stryk Putin skulle få politiskt. Hans position och inflytande skulle kraftigt försvagats och frågan är om han hade överlevt detta.
Här har du iofs rätt. Att Ukraina fortfarande kontrollerar Kiev är en vinst i sig själv. Att hoppas eller tro att Ukraina skulle kunna återerövra dom förlorade områdena i öst var naivt och jag ska erkänna att jag nästan sveptes med i vågen av optimism när det visade sig hur genomrutten den ryska armén var.
Citat:
Jag är övert5ygad om att detta var planen men nu förekom Putin allt som alla vet.
Kanske men jag känner mig osäker. Det finns en anledning till att ryssarna inte kunde ta områdena som Ukraina höll innan offensiven började och det är för att dom är bättre försvarbara och med en redan upprättad linje av logistik. Att röra sig framåt gör man endast i moderation för att inta geografiskt gynnsamma områden, omringa eller utföra guerilla krig om man befinner sig på den underlägsna sidan. En full offensiv mot öst hade kostat mer än det smakat och risken är stor för att hela det ukrainska försvaret hade imploderat. Nu besitter man iaf. fortfarande förmågan att tvinga ryssen att betala dyrt för varje centimeter.
Citat:
Jag vet också hur Ryssland kan vinna detta s.a.s. Hur de kan uppnå sina mål som man satte på pränt före jul. Men det tar vi en annan gång.
Ryssland har redan förlorat. Misslyckandet i Kiev var avgörande för konflikten. Nu sitter man med en trasig militär som gjort bort sig inför hela världen med statsfinanser och diplomatiskt kapital som endast kan jämföras med Nordkorea. Dör Putin inte av cancer finns det en överhängande risk att han blir mulad. Skulle man gå för att annektera Ukraina och förlänga konflikten kommer det vara en Pyrrhusseger utan dess like. Speciellt om mer sofistikerad utrustning skeppas över från USA.