2022-06-04, 10:23
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Varför då?

Anledningen till att jag säger att ryssarna går mot en militär seger är helt enkelt för att de har största armén i världen efter USA. Det är inte konstigare än så. De kan sätta in de resurser som krävs och jag kan inte se att man skulle begränsas av något vare sig av resurser eller opinion hemmavid.

Vad utgår du ifrån när du säger detta? Ryssland har fjärde största armén efter Vietnam, Sydkorea och Kina om vi räknar in reserver (USA kommer först på sjätteplats). Räknar vi endast aktivt manskap så är Ryssland på femte plats efter Kina, Indien, USA och Nordkorea. Tittar vi på faktisk militär förmåga så skulle jag inte bli förvånad om Ryssland landade på fjärdeplats - femteplats i dagsläget bakom USA, Kina, Frankrike och Storbrittanien iaf. om vi talar om konventionella krigsmedel. Den ryska "andra platsen" är baserad i dagsläget på deras kärnvapen arsenal och trots detta så höjde många rösten redan innan Putin la sina giriga fingrar på Krim att Kina passerat Ryssland i militär förmåga även med kärnvapen inräknade.

Citat:
Men vem som står som vinnare eller hur världen ser ut efter det är mer oklart. Jag ser bara en säker vinnare och det är Kina och möjligtvis MIC i USA.

Det är i huvudsak oljeproducerande länder i mellan östern som gått "vinnande" ur denna konflikten hitills. Kina har möjligen fått strålkastarljuset flyttat från sig själva för den första gången sen COVID men den kinesiska ekonomin går minst sagt trögt just nu av andra anledningar som inte har med Ukraina att göra. Den enda vinsten USA fått ur konflikten är att Sverige och Finland är påväg in i NATO vilket innebär att dom kan fokusera mer på sin riktiga fiende i öst men om det är NATO-medlemskapet du syftar på så är det baltstaterna som vunnit mest. En sak är säker dock, det är Ukraina och Ryssland som förlorat mest på konflikten och det kommer ta flera år innan länderna är tillbaka till där dom var innan konflikten började.

Citat:
Jag tror ingen inbillar sig att Ukraina ensam skulle kunna avgå med en militär seger över Ryssland och framförallt inte hota ryskt territorium av någon betydelse. De hade dock kunnat vinna något i detta och troligtvis var planen följande. Om man hade förkommit ryssarna och inlett ett blixtanfall mot Donetsk och Luhansk skulle utsikterna att lyckas återta områden varit stora med den stora militära styrka man mobiliserat vid gränsen. Visserligen skulle ryssarna kunnat slå tillbaka men det hade varit meningslöst. När Ukraina väl hade återtagit områdena och de flesta invånarna flytt eller dödats skulle det ha varit en enorm förlust för Ryssland för att inte tala om hur mycket stryk Putin skulle få politiskt. Hans position och inflytande skulle kraftigt försvagats och frågan är om han hade överlevt detta.

Här har du iofs rätt. Att Ukraina fortfarande kontrollerar Kiev är en vinst i sig själv. Att hoppas eller tro att Ukraina skulle kunna återerövra dom förlorade områdena i öst var naivt och jag ska erkänna att jag nästan sveptes med i vågen av optimism när det visade sig hur genomrutten den ryska armén var.

Citat:
Jag är övert5ygad om att detta var planen men nu förekom Putin allt som alla vet.

Kanske men jag känner mig osäker. Det finns en anledning till att ryssarna inte kunde ta områdena som Ukraina höll innan offensiven började och det är för att dom är bättre försvarbara och med en redan upprättad linje av logistik. Att röra sig framåt gör man endast i moderation för att inta geografiskt gynnsamma områden, omringa eller utföra guerilla krig om man befinner sig på den underlägsna sidan. En full offensiv mot öst hade kostat mer än det smakat och risken är stor för att hela det ukrainska försvaret hade imploderat. Nu besitter man iaf. fortfarande förmågan att tvinga ryssen att betala dyrt för varje centimeter.

Citat:
Jag vet också hur Ryssland kan vinna detta s.a.s. Hur de kan uppnå sina mål som man satte på pränt före jul. Men det tar vi en annan gång.

Ryssland har redan förlorat. Misslyckandet i Kiev var avgörande för konflikten. Nu sitter man med en trasig militär som gjort bort sig inför hela världen med statsfinanser och diplomatiskt kapital som endast kan jämföras med Nordkorea. Dör Putin inte av cancer finns det en överhängande risk att han blir mulad. Skulle man gå för att annektera Ukraina och förlänga konflikten kommer det vara en Pyrrhusseger utan dess like. Speciellt om mer sofistikerad utrustning skeppas över från USA.
Citera
2022-06-04, 10:25
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Don't shot the messenger! Det är CNN som rapporterar:

Russia will likely control all of Luhansk within two weeks, UK intelligence says
"Russia controls over 90% of Luhansk Oblast and is likely to complete control in the next two weeks. Russia has achieved these recent tactical successes at significant resource cost, and by concentrating force and fires on a single part of the overall campaign."
https://www.cnn.com/europe/live-news/russia-ukraine-war-news-06-03-22/h_db0f31088f31548b6f7f6d9efe35b3ed

Då kan vi räkna med minst tre veckor. Hursomhelst så signalerar detta ett skifte i utsikterna tror jag:

Western allies meeting regularly to game out potential framework for Ukraine ceasefire as war hits 100th day
Staring down the prospect of an extended stalemate in Ukraine, the US and its allies are placing a renewed emphasis on the need for a negotiated settlement to end the war as the conflict grinds into its 100th day with no clear victory in sight for either side.

US officials have in recent weeks been meeting regularly with their British and European counterparts to discuss potential frameworks for a ceasefire and for ending the war through a negotiated settlement, multiple sources familiar with the talks told CNN. Among the topics has been a four-point framework proposed by Italy late last month. That framework involves Ukraine committing to neutrality with regard to NATO in exchange for some security guarantees, and negotiations between Ukraine and Russia on the future of Crimea and the Donbas region.

Ukraine is not directly involved in those discussions, despite the US commitment to "nothing about Ukraine without Ukraine." US and Ukrainian officials said the US has not been pressuring Ukraine to commit to a certain plan or directly pushing them to sit down with the Russians.
https://edition.cnn.com/2022/06/03/politics/ukraine-100-days-western-allies-regular-meetings-potential-ceasefire/index.html

Jag börjar nog luta mig åt att kriget i Ukraina går mot ett oväntat slut ganska snart faktiskt.

Hoppas jag framförallt.

Detta tror jag inte ett dugg på!

Ukrainas armé är helt överlägsen och Ukraina har dödat minst 80.000 Ryska elitsoldater varje dag denna vecka.

Sen så har dom sprängt och bombat sönder niotusen pansarvagnar och sextusen flygplan varje dag.

Jag tror att Ukraina är på väg att vinna stort. Dom bara väntar på att värdelösa Ryssland ska förbruka all sin värdelösa och icke existerande ammunition.
Citera
2022-06-04, 10:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Rysk media litar jag inte alls på. Men jag tror att Ukraina i första hand inriktar sig på att hålla Lysychansk och tills vidare inrikta sig på lågintensiva strider för Ukraina tål inte stora förluster.

En annan sak jag har sett här på forumet är att man förhandlar över huvudet på Ukraina, om det är fallet är det skandalöst.

Det är ju inte orimligt att man förhandlar om hjälpen "över huvudet" på Ukraina. Däremot är det för kontroversiellt att tvinga dem till att förhandla. Zelensky är trots allt folkvald, om den folkvalde vill volksturma ryssen så ska vi inte med makt hindra det? Däremot kan man ju facilitera samtal och vapenvila, och betinga vapenleveranser.

Jag tvivlar på att där var någon dansk som hade mycket att säga till om på Jalta t ex.
Citera
2022-06-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag tror inte heller Kina har en möjlighet nu att attackera Taiwan. Att deras Hangarfartyg har en begränsad räckvidd spelar ju liten roll när det gäller Taiwan. Men de ligger långt efter när de gäller hangarfartyg.

Roliga timmen, skolpojkar hanger pa hangarfartyg. Kina behover inte sana, vet ni ens hur nara provinsen Taiwan ligger fran moderlandet. O Kina har missiler som kan sanka alla USA fartyg, kallas for Guam draparen.
Citera
2022-06-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är ju inte orimligt att man förhandlar om hjälpen "över huvudet" på Ukraina. Däremot är det för kontroversiellt att tvinga dem till att förhandla. Zelensky är trots allt folkvald, om den folkvalde vill volksturma ryssen så ska vi inte med makt hindra det? Däremot kan man ju facilitera samtal och vapenvila, och betinga vapenleveranser.

Jag tvivlar på att där var någon dansk som hade mycket att säga till om på Jalta t ex.

Jag vill ha ett större inflytande från länder i närområdet. Länder som Polen, Slovakien och Tjeckien, Moldavien.

Jag gillar inte alls att USA, Ryssland, Frankrike, sitter och drar upp riktlinjer. Framförallt Frankrike har alltid fört ett dubbelspel i denna "konflikt". Jag förraktar Macron, men det är bara lilla jag. Åter till moskén för att lugna ned mig.
Citera
2022-06-04, 10:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Vilka elitstyrkor Ryssland skrapat ihop i Donbas, välutbildade och välutrustade.

https://mobile.twitter.com/666_mancer/status/1532996402141446145
Citera
2022-06-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Detta tror jag inte ett dugg på!

Ukrainas armé är helt överlägsen och Ukraina har dödat minst 80.000 Ryska elitsoldater varje dag denna vecka.

Sen så har dom sprängt och bombat sönder niotusen pansarvagnar och sextusen flygplan varje dag.

Jag tror att Ukraina är på väg att vinna stort. Dom bara väntar på att värdelösa Ryssland ska förbruka all sin värdelösa och icke existerande ammunition.
80 000 döda ryssar varje dag denna veckan? Nu måste de väl ändå blivit lite fel?
Citera
2022-06-04, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Roliga timmen, skolpojkar hanger pa hangarfartyg. Kina behover inte sana, vet ni ens hur nara provinsen Taiwan ligger fran moderlandet. O Kina har missiler som kan sanka alla USA fartyg, kallas for Guam draparen.
Vad har detta med att göra i en tråd som handlar om Putins invasion i Ukraina?
Citera
2022-06-04, 10:39
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vill ha ett större inflytande från länder i närområdet. Länder som Polen, Slovakien och Tjeckien, Moldavien.

Jag gillar inte alls att USA, Ryssland, Frankrike, sitter och drar upp riktlinjer. Framförallt Frankrike har alltid fört ett dubbelspel i denna "konflikt". Jag förraktar Macron, men det är bara lilla jag. Åter till moskén för att lugna ned mig.

Jag tycker ju att dessa länder är russofobiska, och jag ser också risken att de på lång sikt (nu snackar vi 30-50 år) gaddar ihop sig och går till angrepp på Ryssland. Men jag håller med dig ändå. Med länder i närområdet "på vagnen" så ökar man chansen till en hållbar lösning, och det är också dessa som får betala priset för minskad handel, flyktingar, militarisering. De tre förstnämnda är ju också trots allt demokratier så man får hoppas att deras beslutsprocesser är någorlunda välfungerande.

Läxan vi alla borde lära av detta krig är att stå starka mot USA och Ryssland i EU. "fuck the EU" sa Nuland berömt 2014. And indeed we got fucked.
Citera
2022-06-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ett rent Kamikaze-uppdrag då när Ukraina har sina egna Neptun, britterna har skickat sina sjömissler, danskarna även och nu kommer Sverige på banan med "Robot 17". Lägg till lite Bayktars som håller koll..

Rena arkadspelet för Ukraina om det skulle ske, och slutet för nästa ryska amiral som planerat detta äventyr.

En Kh-47M2 i hamnen loser det problemet
Citera
2022-06-04, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Det stämmer de du skriver, häromdagen lämnade också ett ryskt fartyg Mariupol lastat med stål som ryssarna stulit.
Om jag inte minns fel lade detta fartyg till i Sevastopol.

Fel, i Mariepol, Azov stalverk ligger dar. Mariepol ar rysskt, det vet du
Citera
2022-06-04, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
När,var och hur skickade Stalin ryssar till Ukraina?

Fast nu pratar vi om dagens få ryssar boendes i östra delarna av Ukraina.
Dom är ryska medborgare så bara att flytta tillbaka till Ryssland och ge fan i Ukraina.

Kan inte historia heller. Ukraina var del av Ryssland/Sovjet, Donbass ar urryskt territorium. Foga troligt att Ukraina overlever judens hype, Putin tar Donbass o sodra Ukraina, Polen tar vastra, juden, om lyckas flyr till Israel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in