2022-05-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin

När du skriver "bullmarket", syftar du på att ett värdepapper går bra och värderas högst, kontra om någonting är bearish?

Ja, jag menar att det är när något är på uppgång.

Uranet är väl i en bullmarket med höga berg och djupa dalar. Rätt träligt med volatiliteten men jag kom in hyfsat i tid tycker jag. Har gjort bort mig lite på Kazatomprom och fomoade in mer pengar i SPUT i höstas, annars är jag ganska nöjd trots nedgången senaste tiden.

Även förra gången uranet körde räserbil var det ofta höga berg och djupa dalar.

När jag köpte in mig i uranbolag har jag faktiskt varit seriös för en gångs skull och köpt in mig i omgångar.
Citera
2022-05-30, 20:48
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Efter att ha läst ditt inlägg så är jag ännu lite förvirrad ang. vad Sprott och Sput är för någonting, men du behöver inte förklara det ytterligare då jag nu har tillräcklig info för att göra min egna research.

Jag följde faktiskt Rick Rule på Twitter igår, och ska följa de andra kontona du nämnde. Spotpriset är ju väldigt bra att kunna följa, jag har blivit rekommenderad numerco av många användare så jag får känslan av de publicerar det mest korrekta spotpriset.

När du skriver "bullmarket", syftar du på att ett värdepapper går bra och värderas högst, kontra om någonting är bearish? Ni får ursäkta min okunskap men jag är ju här för att lära mig så ni får stå ut med mina dumma frågor tills jag når er nivå av expertis

Ibland är sprott och sput samma sak, Sprott är ett namn, SPUT står för Sprott Physical Uranium Trust, tror de(sprott) har en guld trust också. Numerco är utmärkt att följa. Bullmarket är då det är en marknad i uppåtgående, bear är tvärtom.

I en bullmarket går nästan allt inom en sektor upp, i det här fallet räknar vi med att uranpriset ska stiga och dra med sig de företag som har uran i marken.
Citera
2022-05-30, 21:39
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Ibland är sprott och sput samma sak, Sprott är ett namn, SPUT står för Sprott Physical Uranium Trust, tror de(sprott) har en guld trust också. Numerco är utmärkt att följa. Bullmarket är då det är en marknad i uppåtgående, bear är tvärtom.

I en bullmarket går nästan allt inom en sektor upp, i det här fallet räknar vi med att uranpriset ska stiga och dra med sig de företag som har uran i marken.

Trust är väl bara den engelska termen för fond? Så om SPUT står för Sprott Physical Uranium Trust, så kan man väl säga att SPUT är en fond viktad mot uranbranschen, eller?

Precis, det hoppas jag också på. Nu hoppas vi på bullmarknad, jag vill bli bullish!

OT: Bullmarknad låter också lite som en kyrkoförsamling som säljer hembakade kanelbullar
Citera
2022-05-30, 21:52
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Trust är väl bara den engelska termen för fond? Så om SPUT står för Sprott Physical Uranium Trust, så kan man väl säga att SPUT är en fond viktad mot uranbranschen, eller?

Precis, det hoppas jag också på. Nu hoppas vi på bullmarknad, jag vill bli bullish!

OT: Bullmarknad låter också lite som en kyrkoförsamling som säljer hembakade kanelbullar

Ja, Sput köper in fysiskt uran, man kan säga att när du köper en aktie i SPUT så köper du lite uran själv.

De köper alltså inte delar av andra företag som håller på med uranbrytning
Citera
2022-05-30, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Ja, Sput köper in fysiskt uran, man kan säga att när du köper en aktie i SPUT så köper du lite uran själv.

De köper alltså inte delar av andra företag som håller på med uranbrytning
Jag skulle akta mig för SPUT det blir problematiskt om alla vill sälja då dom köper uran men säljer det aldrig. Så om det skulle bli en härdsmälta tex så har jag svårt att se hur man kommer få bakomliggande priset när man kliver ur.
Citera
2022-05-30, 22:34
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyless
Jag skulle akta mig för SPUT det blir problematiskt om alla vill sälja då dom köper uran men säljer det aldrig. Så om det skulle bli en härdsmälta tex så har jag svårt att se hur man kommer få bakomliggande priset när man kliver ur.

Då gör jag nog så att även jag undviker SPUT, men mest på grund av att jag inte riktigt fattar vad det är för någonting hahah.

Det hade varit ballt att investera i fysiskt uran, men det är ju lite opraktiskt då man får strålsjuka när man öppnar kassaskåpet

Är inte Sveriges jordskorpa relativt rik på uran? Bara det att inga företag tillåts bryta det pga lagar.
Citera
2022-05-30, 23:35
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Är inte Sveriges jordskorpa relativt rik på uran? Bara det att inga företag tillåts bryta det pga lagar.

Jo, vi kan bryta vårt eget uran i Sverige. Vi hade ju också kompetensen inrikes (ASEA Atom i Västerås) innan kärnkraftsmotståndarna kom in med en slägga och slog sönder allting.

När det gäller uran-brytning blir det plötsligt oerhört viktigt att "brytningen är lönsam" vilket anförs som skäl för att inte bryta uran här. Lönsamhet brukar ju inte stå högt i kurs vänsterut annars.
Citera
2022-05-30, 23:58
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Jo, vi kan bryta vårt eget uran i Sverige. Vi hade ju också kompetensen inrikes (ASEA Atom i Västerås) innan kärnkraftsmotståndarna kom in med en slägga och slog sönder allting.

När det gäller uran-brytning blir det plötsligt oerhört viktigt att "brytningen är lönsam" vilket anförs som skäl för att inte bryta uran här. Lönsamhet brukar ju inte stå högt i kurs vänsterut annars.

Så anledningen till att det inte bryts uran i Sverige är för att det inte är lönsamt, samt även pga Miljöpartiet?
Citera
2022-05-31, 00:23
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Så anledningen till att det inte bryts uran i Sverige är för att det inte är lönsamt, samt även pga Miljöpartiet?

Korrekt. Nu är väldigt mycket uranbrytning inte lönsam och det konsumeras mer uran än det produceras. Det är ju det hela uran-tesen bygger på. Priset måste stiga eller så släcks ljuset. Om priset stiger blir väl brytning i Sverige mycket väl lönsamt.
Citera
2022-06-01, 15:18
Medlem
Hörde på en gubbe idag som varit involverade i kärnkraftverk i 25 års tid. https://youtu.be/A36V307sLTQ

Japanerna hade när de körde sina verk ca 10 årsförbrukning av kärnbränsle!!! Jag har alltid tyckt att flera år låter mycket i dagens just in time samhälle. Men tio år är extremt mycket. Då är ju japaner ett folk av världsklass när det kommer till kvalitet också.

Tänk när japanerna ska dra igång med att köpa alla dessa årsförbrukningar igen. Priset kommer att dra som bara den.
Citera
2022-06-02, 14:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yamman
Jag investerar 250 000 kr, och räknar kallt med att jag kan förlora hälften. Har dock en god ekonomi, så det gör inte så mycket i så fall. Potentialen i detta är så stor att det är värt chansningen. Med flyt kan det bli värt 2-5 miljoner på 2-3 år.

Kul! Hur har det gått hittills?
Citera
2022-06-02, 17:24
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Kul! Hur har det gått hittills?

Den har jag missat, vilken aktie investerades det i för såna summor?

Hoppas det var Shamaran om det var öresbolag, säkert fler som gått bra också, men inte så många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in