Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-23, 13:07
  #11977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Jag är utbildad undersköterska och vill flytta till Norge. Men jag undrar hur lätt det är att få fast jobb som undersköterska där? Kommer det bli svårt för mig eller jobbigt? Jag kan tänka mig att bo vart som helst i Norge bara jag få ett fast jobb och ett nytt äventyr i mitt liv. Vilken stad tror ni behövs arbetskraft mest? Och är lättast att få ett jobb? Vilken stad?
Har vänner som arbetat som halvårsvis arbetat som undersköterskor och ssk där, och tydligen var de väldigt populära.

De säger att det flera år efter då och då dimper in sms och mail om erbjudanden.

Flera har fått fria resor hem, och tillgång till gemensamt boende.
Citera
2022-04-23, 13:25
  #11978
Medlem
I Sverige har man ju velat utrota USK och få dem att utbilda sig till SSK.
Jag vet inte hur statusen i Norge är. Kolla upp skatt och prisnivåer i Norge
och så mycket fakta du kan. Var väl förberedd!
Citera
2022-04-23, 13:32
  #11979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
I Sverige har man ju velat utrota USK och få dem att utbilda sig till SSK.
Jag vet inte hur statusen i Norge är. Kolla upp skatt och prisnivåer i Norge
och så mycket fakta du kan. Var väl förberedd!
Det behövs både undersköterskor och ssk i både Norge och Sverige.

Kanske du tänker på att man vill utbilda biträden till undersköterskor? Det pågår en stor satsning på det i Sverige nu.

Som sagt. Svenska uskor får arbete i Norge. Enkelt. Norrmännen anses tydligen som extremt lata enligt vänner som arbetat där
Citera
2022-04-23, 14:00
  #11980
Medlem
Logan5s avatar
Jag känner både en sjuksköterska och en undersköterska, numera pensionerade, som fram till helt nyligen arbetade väldigt mycket i Norge och för det mesta stortrivdes. Bättre lön, mindre stress, bättre yrkesstatus etc. Det är dock dyrare att leva i Norge.

Vidareutbilda dig till sjuksköterska om det går för det är det verkligen värt och lär dig norska vid sidan om.

I Norge arbetar många sjuksköterskor från östeuropa redan och de behandlas ofta illa av norska chefer. Akta dig också för den partikulära fördom/förväntning norska arbetsgivare har om svenskar - att vi arbetar tills vi stupar. Det har börjat dyka upp arbetsplatser i Norge inom vården som kräver vissa dataprogramkunskaper. Äldre sköterskor från Sverige ogillar dem, framförallt om de inte kan skriva bra på norska. Men om du är ung så kan du lära dig fort. Den där extra kompetensen inom sjuksköterskeyrket kan verkligen ge dig en trevlig tillvaro i Norge. Kritisera aldrig norrmännen. Det sista du vill göra är att stöta dig med en norsk småpåve med chefsauktoritet.
Citera
2022-04-23, 19:09
  #11981
Medlem
Lite blandat men jobb finns. Se länk, motsvarande arbetsförmedlingen.

https://arbeidsplassen.nav.no/stilli...ionFirstLevels[]=Helse%20og%20sosial&occupationSecondLevels[]=Helse%20og%20sosial.Sykepleier#resultat
Citera
2022-04-25, 13:03
  #11982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det behövs både undersköterskor och ssk i både Norge och Sverige.

Kanske du tänker på att man vill utbilda biträden till undersköterskor? Det pågår en stor satsning på det i Sverige nu.

Som sagt. Svenska uskor får arbete i Norge. Enkelt. Norrmännen anses tydligen som extremt lata enligt vänner som arbetat där
Ja, det har jag också hört om men det fanns ju tidigare också möjlighet för USK att kunna
utbilda sig till SSK genom olika satsningar tex inom regioner/landsting. Jag minns särskilt att
borgerliga politiker ville uppmuntra anställda till det.

Själv har jag en släkting som arbetade som tandläkare i flera år i Norge och hon sa att den
största skillnaden mot Sverige var att en del norrmän inte var så arbetsvilliga och hade flera
fördomar mot svenskar som de vädrade öppet. Och det var dyrt att bo och leva i Norge.
Så hon tyckte, att det egentligen så här efteråt när + och - räknades ihop, inte varit värt det.
__________________
Senast redigerad av Japanskrapan 2022-04-25 kl. 13:09.
Citera
2022-05-14, 19:51
  #11983
Medlem
Jag har fått jobb i Norge och tänkte stanna där minst ett år om det funkar bra, kanske längre.

Finns det någon genväg till att få information då det kom plötsligt och jag börjar om ett par veckor.

Jag har dubbelt norskt och svenskt medborgarskap av födsel och ohejdad vana. Jag har haft ett kort gästspel i Norge, men aldrig varit skriven där.

Ska jag skriva mig i Norge eller ska jag "bo kvar" i Sverige. Min gamla Volvo funderar jag på att skriva på hustrun som bor kvar i lägenheten i Stockholm.

Jag behöver läkare, har varit på resande fot rätt länge och behöver allt möjligt som exempelvis ADHD-mediciner.

Fördelar respektive nackdelar med att skriva sig i Norge i mitt läge?
Citera
2022-05-14, 21:37
  #11984
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
Jag har fått jobb i Norge och tänkte stanna där minst ett år om det funkar bra, kanske längre.

Finns det någon genväg till att få information då det kom plötsligt och jag börjar om ett par veckor.

Jag har dubbelt norskt och svenskt medborgarskap av födsel och ohejdad vana. Jag har haft ett kort gästspel i Norge, men aldrig varit skriven där.

Ska jag skriva mig i Norge eller ska jag "bo kvar" i Sverige. Min gamla Volvo funderar jag på att skriva på hustrun som bor kvar i lägenheten i Stockholm.

Jag behöver läkare, har varit på resande fot rätt länge och behöver allt möjligt som exempelvis ADHD-mediciner.

Fördelar respektive nackdelar med att skriva sig i Norge i mitt läge?

Om du ska vistas i Norge i mer än sex månader, måste du vara skriven i Norge.
Svensk bil kan du köra i ett år från de att du registrerar dig i Norge.
”Fastlege” får du i den staden/byn du flyttar till.
Citera
2022-05-21, 20:08
  #11985
Medlem
[quote=GormDenGamle|80241579]Om du ska vistas i Norge i mer än sex månader, måste du vara skriven i Norge.
Svensk bil kan du köra i ett år från de att du registrerar dig i Norge.
”Fastlege” får du i den staden/byn du flyttar till.[/QUOTE


Får man göra "standardavdraget" eller är det borttaget?
Citera
2022-05-21, 20:19
  #11986
Medlem
GormDenGamles avatar
[quote=Blaspicon|80320720]
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Om du ska vistas i Norge i mer än sex månader, måste du vara skriven i Norge.
Svensk bil kan du köra i ett år från de att du registrerar dig i Norge.
”Fastlege” får du i den staden/byn du flyttar till.[/QUOTE


Får man göra "standardavdraget" eller är det borttaget?

Om jag inte är helt fel ute, försvann detta 2019 eller 2020.
Citera
2022-05-30, 23:09
  #11987
Medlem
Jobb i Norge

Tjo funderar lite på att möjlgtvis dra till norge och jobba. Får man flytta och jobba dit som finsk medborgare eller måste man ha arbets visum? Vad ligger lönerna ungerfär på som svetsare/ konstruktions arbetare på något större bygge eller inom metall industrin? Lyckas man få jobb inom dom kategorierna som utlänning? Har 3 års metall utbildning. Hur mycket kostar hyror och vart i landet borde man söka sig för bra vinstmarginal med dom däran "kraven" och vad kan man räkna med att kamma in?
Citera
2022-05-30, 23:22
  #11988
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Tjo funderar lite på att möjlgtvis dra till norge och jobba. Får man flytta och jobba dit som finsk medborgare eller måste man ha arbets visum? Vad ligger lönerna ungerfär på som svetsare/ konstruktions arbetare på något större bygge eller inom metall industrin? Lyckas man få jobb inom dom kategorierna som utlänning? Har 3 års metall utbildning. Hur mycket kostar hyror och vart i landet borde man söka sig för bra vinstmarginal med dom däran "kraven" och vad kan man räkna med att kamma in?

Finner er godt likte og velkomne i Norge 😊. Ring og hør om lønn og arbeidsforhold. Arbeidsgiver kan ofte hjelpe med bolig.

https://www.finn.no/job/fulltime/sea...sort=RELEVANCE
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback