Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-23, 13:07
  #11977
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej! Jag är utbildad undersköterska och vill flytta till Norge. Men jag undrar hur lätt det är att få fast jobb som undersköterska där? Kommer det bli svårt för mig eller jobbigt? Jag kan tänka mig att bo vart som helst i Norge bara jag få ett fast jobb och ett nytt äventyr i mitt liv. Vilken stad tror ni behövs arbetskraft mest? Och är lättast att få ett jobb? Vilken stad?
Har vänner som arbetat som halvårsvis arbetat som undersköterskor och ssk där, och tydligen var de väldigt populära.

De säger att det flera år efter då och då dimper in sms och mail om erbjudanden.

Flera har fått fria resor hem, och tillgång till gemensamt boende.
Citera
2022-04-23, 13:25
  #11978
Medlem
I Sverige har man ju velat utrota USK och få dem att utbilda sig till SSK.
Jag vet inte hur statusen i Norge är. Kolla upp skatt och prisnivåer i Norge
och så mycket fakta du kan. Var väl förberedd!
Citera
2022-04-23, 13:32
  #11979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
I Sverige har man ju velat utrota USK och få dem att utbilda sig till SSK.
Jag vet inte hur statusen i Norge är. Kolla upp skatt och prisnivåer i Norge
och så mycket fakta du kan. Var väl förberedd!
Det behövs både undersköterskor och ssk i både Norge och Sverige.

Kanske du tänker på att man vill utbilda biträden till undersköterskor? Det pågår en stor satsning på det i Sverige nu.

Som sagt. Svenska uskor får arbete i Norge. Enkelt. Norrmännen anses tydligen som extremt lata enligt vänner som arbetat där
Citera
2022-04-23, 14:00
  #11980
Medlem
Logan5s avatar
Jag känner både en sjuksköterska och en undersköterska, numera pensionerade, som fram till helt nyligen arbetade väldigt mycket i Norge och för det mesta stortrivdes. Bättre lön, mindre stress, bättre yrkesstatus etc. Det är dock dyrare att leva i Norge.