Citat:
Ursprungligen postat av
Occarinan
Om det nu är så att det är mentalt störda människor som utför masskjutningar, är det inte konstigt att de helt lagligt har kunna gå in i en affär och, som i det senaste fallet, köpa 2 st AR15 och ammunition?
Hur många tror du han i det senaste fallet hade hunnit döda om han bara hade haft en kniv, 5, 10, 15, 20 eller fler?
Bara en kniv är nog inte ett alternativ. Jag, som helt ostraffad och utan någon kriminell historik, eller ens kriminella umgeängeskretsar vet hur jag skulle i sverige få tag på en pistol. Förbud gör så att endast kriminella har vapen, det tar inte bort vapnen. Om det hade blivit färre döda i den händelsen, så hade det blivit fler i den andre som hände samtidigt, där en beväpnad deltagare sköt ihjäl den som försökte bli massmördare.
Däremot bör dom se över screeningsprocessen. Såvitt jag förstår borde inte den 18:årige killen kunnat köpa de där vapnen med så mycket ammo utan att det gått ut varningssignaler, så någon har slarvat. Sen var det fega eländen till poliser som väntade så länge också, vilken troligen också förvärrade läget.
Norge har stränga vapenlagar, Breivik kunde skjuta mängder med folk ändå.