2022-05-29, 21:18
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sossarna kan ju inte på allvar räkna med att få egen majoritet (dvs över 50%) ihop med C, och på den vägen göra sig fria från V och MP. Inte en chans. Oavsett om NATO blir en tung valfråga eller inte.

Menar du att de skulle sikta på en S&M-regering?

Det behöver du inte oroa dig för. En sådan regeringskonstellation ser vi endast vid krig i vårat absoluta närområde. Inget pekar på det idag. Tvärt om tyder det mesta på att denna konflikt avmattas och tar slut inom överskådlig framtid.
Citera
2022-05-29, 21:21
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du har ju kallat mig för barn samt full så jag tar mig gärrna friheten för att ifrågasätta din läskunnighet.

Av vilken anledning anser du att Expressens uppgifter är felaktiga? Kom gärna med något som styrker ditt påstående istället för ditt eget killgissande.

Men det är inte jag som sitter och ljuger, byter länkar, väger citera…

Turkiet har inte gjort något uttalande om att det varit positiva. Punkt slut.

Hade dom gjort det hade det funnits en artikel om det. Svårare än så är det inte.

Förstår du inte något så simpelt så är du i samma intelligensnivå som ett barn.
Citera
2022-05-29, 21:22
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PierreValdez
Nu ställer Erdogan även krav på oppositionen. Då även de har en massa islamister (güllenister) och kurder i sina led.

Vilken jävla katastrof! Och IDIOTER HÄR PÅ DENNA TRÅD tror på riktigt att en borgerlig regering kommer att hantera detta bättre.

"Bara det blir regeringsskifte så ordnar det sig", NEJ era idioter! Borgarna är också kurdkramare, fattar ni inte detta?

Detta är riktigt. Kurdsympatier finns i alla de borgeliga partierna utom möjligen SD. Detta sagt har borgarna mentalt lättare att slänga kurden under bussen än såssen.
Citera
2022-05-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Att tillåta vapenexport är väl det ”enklaste” i rådande situation. Dock känns det väldigt tveksamt om det är tillräckligt för Erdoğan. Jag tror inte det.

Noterar att Linde är helt ute ur leken. Vilka personer är det som Sverige skickar till förhandlingsbordet? Är det statssekreterare? I mitt tycke borde man skicka en diplomat, förslagsvis någon som har koll på Turkiet och begriper sig på mentaliteten.

Har också noterat det. Linde är nog ganska olämplig att leda förhandlingar i en sådan känslig fråga. De skickar nog någon smidigare person.

Ska bli intressant att se vad Erdogan blir nöjd med till slut. Han har nog förstått att Sverige inte kan lämna ut påstådda terroriste hur som helst eftersom den punkten inte fanns med på hans senaste 5-punkts-lista.
Citera
2022-05-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Men det är inte jag som sitter och ljuger, byter länkar, väger citera…

Turkiet har inte gjort något uttalande om att det varit positiva. Punkt slut.

Hade dom gjort det hade det funnits en artikel om det. Svårare än så är det inte.

Förstår du inte något så simpelt så är du i samma intelligensnivå som ett barn.

Varken Sverige eller Turkiet har uttalat att sonderingar inte ägt rum, snarare tvärtom.

Förstår du inte det så förmodar jag att du är en högstadieelev.

Ha en fin kväll!
Citera
2022-05-29, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Det behöver du inte oroa dig för. En sådan regeringskonstellation ser vi endast vid krig i vårat absoluta närområde. Inget pekar på det idag. Tvärt om tyder det mesta på att denna konflikt avmattas och tar slut inom överskådlig framtid.
Nej visst, men min poäng var att sossarna inte har råd vare sig att förlora alltför mycket röster till V och MP. eller att stöta bort de här partierna och göra det omöjligt att ha dem som stödpartier till en ny regering efter valet. Och hur går det ihop med att regeringen, dvs S-toppen, fortsatt vill trumfa igen ett NATO-medlemskap till varje pris? S är det parti som är mest internt splittrade i den här frågan, inte på regeringsnivå men längre ner bland sina aktiva och sina kärnväljare.

S har ingen chans alls att få ihop en majoritet som både står bakom dem som regering (efter valet) och för NATO. Tvärtom riskerar de tidernas svekdebatt: "varför måste vi krypa för Erdogan och sälja ut våra vänner?".

I det förflutna har man löst sådana här lägen med att hänskjuta den stora frågan till en rådgivande folkomröstning året efter valet: så var det med både kärnkraften och EMU (i bägge frågorna var bl a S djupt splittrade). Kraven på en folkomröstning kommer bara att växa på sikt ju mer Erdogan förnedrar regeringen och Sverige.
Citera
2022-05-29, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Jag undrar det.

Tycker Turkiets agerande verkar supermärkligt. De säger alltså välkommen inga problem kul att ni kom. För att sedan bli helt rasande och i princip slänga igen dörren. På fem röda.

Men det verkar ha funnits rätt allvarliga problem tidigare där Sverige bland annat krävt att Turkiet ska uteslutas ur Nato. Hittade ett antal artiklar från så tidigt som 2015. Vill man hitta länkar får man googla men slänger in en länk till en debattartikel som L skrev 2019. Tror den speglar hur stämningen var då.

https://www.expressen.se/debatt/sver...iet-kastas-ut/

Gammalt groll?

Fredik Malm är tillsammans med kurdiske Gulan Avci. Så det är ganska normalt att han har dessa åsikter. Vill minnas att han tyckte PKK inte är en terrororganisation till och med. Undrar vem som viskat dessa ord i hans öron?
Citera
2022-05-29, 21:35
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Har också noterat det. Linde är nog ganska olämplig att leda förhandlingar i en sådan känslig fråga. De skickar nog någon smidigare person.

Ska bli intressant att se vad Erdogan blir nöjd med till slut. Han har nog förstått att Sverige inte kan lämna ut påstådda terroriste hur som helst eftersom den punkten inte fanns med på hans senaste 5-punkts-lista.

Det är inte precis första gången såssen skickar en politiker att göra en diplomats jobb. Nu har de emellertid tvingats sluta signalera och sätta in proffsen.

Maggan uttalade ju också för några dagar sedan att rekryteringspolitiken på UD de senaste åren varit "katastrofal". Det är inte svårt att gissa att vissa fått sina fiskar varma för politisk svågerpolitik framför kompetens.

Erdogan förstår naturligtvis att inga utvisningar kommer att ske. Han förstår också att han kan få mer än vad som hittils givits (vapenexporten).
Citera
2022-05-29, 21:40
Medlem
Varför är det regeringens fel för att många politiker har använt Turkiet som något hatobjekt nummer ett de senaste 15 åren?
Sanningen är att det är alla partiers fel och det är dags att lösa det om vi vill vara med i NATO. Det är detta onödiga drevet som har skapat denna hybris och nu har man gjort enorma misstag som har lett till att man har gjort två stormakter till fiender.
Citera
2022-05-29, 21:43
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej visst, men min poäng var att sossarna inte har råd vare sig att förlora alltför mycket röster till V och MP. eller att stöta bort de här partierna och göra det omöjligt att ha dem som stödpartier till en ny regering efter valet. Och hur går det ihop med att regeringen, dvs S-toppen, fortsatt vill trumfa igen ett NATO-medlemskap till varje pris? S är det parti som är mest internt splittrade i den här frågan, inte på regeringsnivå men längre ner bland sina aktiva och sina kärnväljare.

S har ingen chans alls att få ihop en majoritet som både står bakom dem som regering (efter valet) och för NATO. Tvärtom riskerar de tidernas svekdebatt: "varför måste vi krypa för Erdogan och sälja ut våra vänner?".

I det förflutna har man löst sådana här lägen med att hänskjuta den stora frågan till en rådgivande folkomröstning året efter valet: så var det med både kärnkraften och EMU (i bägge frågorna var bl a S djupt splittrade). Kraven på en folkomröstning kommer bara att växa på sikt ju mer Erdogan förnedrar regeringen och Sverige.

Ja så är det ju onekligen. Personligen hoppas jag du får rätt. En så viktig fråga borde det folkomröstas om. Låt oss hoppas att såssen grävt sin egen grav genom att försöka sopa frågan under mattan snabbt innan valet.

Kanske har jag blivit cyniker på gamla dar men jag fruktar att de ändå har chans att med medias hjälp fortsatt hålla frågan under radarn. Men jag hoppas jag har fel!
Citera
2022-05-29, 21:51
Medlem
Citat:

Hoppas verkligen att Andersson rannsakar de val av statsråd hon gjort. Att Sverige har en utrikesminister som inte klarar av sitt uppdrag är givetvis helt oacceptabelt. Måste vara tufft för diplomaterna på UD att ha Linde som chef. Gapig, inkompetent och med en framtoning som en gruppledare inom hemtjänsten.

Sätter en slant på att Erdoğan inte nöjer sig förrän han fått igenom ett bedyrande om att Sverige (läs:SAP) slutar upp med att stötta kurderna.
Citera
2022-05-29, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Ja så är det ju onekligen. Personligen hoppas jag du får rätt. En så viktig fråga borde det folkomröstas om. Låt oss hoppas att såssen grävt sin egen grav genom att försöka sopa frågan under mattan snabbt innan valet.

Kanske har jag blivit cyniker på gamla dar men jag fruktar att de ändå har chans att med medias hjälp fortsatt hålla frågan under radarn. Men jag hoppas jag har fel!
Jag hoppas att det tåget har åkt. Erdogan kommer att hjälpa oss att visa hur absurt läget nu har blivit, men sedan är det naturligtvis i grunden upp till svenska folket och svenska politiker att tvinga fram en folkomröstning (lämpligen till nästa år)..

Taket för vad S och C skulle kunna få gemensamt i höst är nog högst 40% av rösterna, och det räcker inte alls till en regering. Sean tror jag att S är grundligt trötta på hattiga regeringar modell JÖK eller DÖ, de vill säkert vara herrar i eget hus. De vill inte regera ihop med C en gång till. Men NATO-frågan begränsar deras möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in