2022-05-29, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Hade de varit strängare så hade mannen inte fått tag på sitt vapen och då hade ingen blivit skjuten.

Detta är en mycket tragisk historia som är resultatet av USA fullständigt sinnessjuka vapenlagar.
Åfan det är så det funkar alltså? Då kanske vi måste ha ännu strängare vapenlagar för att se till att somalierna som skjuter med AK här i landet slutar upp med det..
Citera
2022-05-29, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Och som tur är avgör inte du och dina känslor det . Det är nedkritat i den amerikanska konstitutionen att varje man har rätt att beväpna sig. Detta för att de som grundade USA förstod att en väpnad befolkning är en fri befolkning. Och det kommer att bli ett inbördeskrig om någon försöker ta amerikanarnas vapen. För du förstår, där i staterna värdesätter man frihet. Det kan du som svenne med testosteron-brist aldrig förstå. Tyvärr.
Nä, det är nog tur det
Blir intressant vad de gör för att lösa detta, verkar som att skolskjutningar är priset de får betala helt enkelt. Deras problem och inget jag bryr mig om nämnvärt. Skolskjutning eller mindre vapen, de väljer skolskjutningar helt enkelt.
Citera
2022-05-29, 20:50
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Hade de varit strängare så hade mannen inte fått tag på sitt vapen och då hade ingen blivit skjuten.

Detta är en mycket tragisk historia som är resultatet av USA fullständigt sinnessjuka vapenlagar.
Afrikanen var alltså grovt kriminell, så hårdare vapenlagar hade bara slagit emot kvinnan som heroiskt tog honom av daga.
Citera
2022-05-29, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Nä, det är nog tur det
Blir intressant vad de gör för att lösa detta, verkar som att skolskjutningar är priset de får betala helt enkelt. Deras problem och inget jag bryr mig om nämnvärt. Skolskjutning eller mindre vapen, de väljer skolskjutningar helt enkelt.

Attentaten mot skolorna i usa har väldigt lite o göra med vapen och mycket o göra med att de som utför dessa är sjuka i huvudet. Trasiga barn som vuxit upp i trasiga familjer utan manliga förebilder.

Utan skjutvapen så hade sjukhuvuden kanske använt knivar och svärd. Det är minst lika illa.
Citera
2022-05-29, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatahudar
Åfan det är så det funkar alltså? Då kanske vi måste ha ännu strängare vapenlagar för att se till att somalierna som skjuter med AK här i landet slutar upp med det..
När sköt en somalier med AK här i Sverige senast?
Citera
2022-05-29, 20:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mecika
Jag vill påstå att om någon ond människa vill någon annan illa så kan han göra det oavsett tillgång på vapen!
Det kan räcka med en balkong.
Citera
2022-05-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mecika
Menar du att situationer där någon agerar i självförsvar när denne blir utsatt för ett brott är väldigt sällsynt och nästan aldrig inträffar??

Jag menar inte mer än det jag skriver. Men nu när du säger det så kan jag nog hålla med om att så är fallet.
Citera
2022-05-29, 21:01
Medlem
Citat:
Attentaten mot skolorna i usa har väldigt lite o göra med vapen och mycket o göra med att de som utför dessa är sjuka i huvudet. Trasiga barn som vuxit upp i trasiga familjer utan manliga förebilder.

Utan skjutvapen så hade sjukhuvuden kanske använt knivar och svärd. Det är minst lika illa.
Ja, håller med om det, deras sjukvård är ett kapitel för sig. Men det verkar ju inte finnas något intresse i att reformera sjukvården så den fångar upp psykisk sjukdom heller.
Citera
2022-05-29, 21:35
Medlem
gorkijggs avatar
Citat:
Och som tur är avgör inte du och dina känslor det . Det är nedkritat i den amerikanska konstitutionen att varje man har rätt att beväpna sig. Detta för att de som grundade USA förstod att en väpnad befolkning är en fri befolkning. Och det kommer att bli ett inbördeskrig om någon försöker ta amerikanarnas vapen. För du förstår, där i staterna värdesätter man frihet. Det kan du som svenne med testosteron-brist aldrig förstå. Tyvärr.

Den amerikanska konstitutionen är skriven år 1791 när det starkaste man hade var krutladdade musköter. Därför finns det en rad vapen som man inte får köpa i USA. Till exempel kärnvapen, granatkastare och helautomatiska vapen. Konstitutionen har redan blivit våldtagen många gånger om, så det är en klen ursäkt för att legitimera en liberal vapenlagstiftning. Men det är också den enda ursäkten som vapenförepråkarna har. Om konstitutionen hade gällt så hade vissa delstater inte kunnat vara strängare än andra.

Skjutvapenvåld är den vanligaste dödsorsaken bland barn och ungdomar i USA. Vi har en bit att gå innan vi når dit, men med det okontrollerade gängvåldet så vet man aldrig.
Citera
2022-05-29, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Nej? Hur kan du inte fatta att det är tio gånger enklare att få tag i ett vapen i USA än i Sverige?
I Texas så kan du som svensk turist gå in på en shooting range och ha en AR-15 i din hand på 3min, inte äga en men skjuta på en range. Steget är inte jättelångt att skjuta ner instruktörerna och gå ut på en killing spree.

Du kanske inte förstår att man kan göra saker för att försvåra kriminella att få tag i vapen och det gör att det blir färre skolskjutningar, inte jättekomplicerat koncept det här...

Lycka till med den du.

99,9% som jobbar pa en range bär vapen och av någon konstig anledning så kan de dessutom skjuta ganska bra också. Du skulle inte hinna till dörren innan du liknade ett durkslag.
Citera
2022-05-29, 22:10
Medlem
zippo27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Så om kriminella gömde sig i skogen och prickskyttade mot sina opps med ett jaktgevär så skulle du inte klaga?

Så om kriminella skjuter din unge i huvudet och polisen sedan skjuter dessa kriminella så skulle du inte klaga?
Citera
2022-05-29, 22:11
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
I Norge har polisen numera tillgång till vapen efter detta med Breivik och Utöya. Jag skriver ” tillgång” eftersom jag har sett mix poliser med pistol och jag har sett poliser som inte har pistol men, tror jag, har pistol i bilen i låst säkerhetsbox.

Jo du har rätt i att Norska polisen har vapen i en säkerhetsbox bag i bagageutrymmet men dom får inte ta fram vapnet för befälet inne på station ger klartecken, men det har pågått en debatt sedan 2013 om att Norska polisen ska få få ha vapen på sej, men regerings partierna kan inte bli överens så därför är Norska polisen fortfarande utan beväpning i den dagliga utrustningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in