Citat:
Ursprungligen postat av
TheSamePerson
Tyvärr är du ytterligare en som inte förstår vad jag försöker säga. Om detta liv slutar när vi dör så är det per definition meningslöst då det helt enkelt "slutar". Ett efterliv som aldrig tar slut och där det alltid finns nya saker att prova och uppleva kan ju inte vara meningslöst då det helt enkelt "aldrig slutar".
Hur lång tid skulle det att testa allt som någonsin hänt och som aldrig hänt men skulle ha kunnat hända?
Jag fattar.
Ett evigt liv kan fyllas med hur mycket meningsfulla aktiviteter som helst. Jag håller med.
Sedan blir min slutsats att livet (detta liv) är meningsfullt så länge du gör det till något meningsfullt.
Jag är precis som du av uppfattningen att livet
i sig aldrig kan vara meningsfullt, men framför allt för att begreppet, som jag ser det, inte är applicerbart på det sättet. Frågan om meningen med livet är i sig felformulerad, anser jag. Jag ser frågan som en mer jordnära angelägenhet, och om vi flyttar den ur sitt sammanhang, som vi gör när vi frågar om meningen med
livet självt, så hamnar vi fel, då känslan av meningsfullhet kommer ur just tillfredsställelsen att syssla med väldigt jordnära ting.
Religionen tar förstås denna aspekt till en ny nivå genom att flytta ribban. Och det har varit något bra.
Bieffekten är å andra sidan att det också förändrar frågeställningen i enlighet med detta.
Så nu när Gud är död, i västvärlden, så kvarstår den stora frågan, men inget som längre matchar den.
Och då blir den skenbara meningslösheten ett faktum.