Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
För sista gången jag frågade vad det fanns för bevis på att ryssarnas attack mot Kiev var en false flag attack så började diskussionen. Det närmsta ett svar jag fått är att ryssarna nu påstår att det inte var ett misslyckande utan en skenmanöver.
Dina alternativa historiebeskrivningar om vem som skrivit vad är inte nödvändigt eftersom det går utmärkt att citera tidigare inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Nu sökte jag efter bevis, du vet sådant som går att kritiskt granska bekräfta eller förkasta.
Att du anser att en förklaring är rimlig är inget bevis.
Ryssland försökte inta Ukrainas huvudstad och byta regim de misslyckades. Nu försöker de ta delar av östra Ukraina och har som jag förstår det goda möjligheter att uppnå något som skulle kunna resultera i ett delat Ukraina.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Du värmer upp med att kräva bevis istället för åsikter och fyller sedan på med egna åsikter och obekräftade teorier. Snyggt!
Vad sägs om att plocka fram lite bevis för att ryssarna faktiskt hade för avsikt att inta Kiev och att det inte bara var en väldigt omfattande skenmanöver, så som ryssarna påstår?
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Mitt argument är:
När Putin inledde kriget så säger han att ett av målen är att avnazifiera Ukraina.
Därefter så kommer Kreml med upprepade påstående om att Ukraina leds av nazister.
För att Putin skall kunna utropa seger så är det osannolikt att han vill att nazisterna fortfarande sitter vid makten i Ukraina.
När kriget inleds så inriktas mycket av Rysslands energi på norra Ukraina och på att omringa Kiev.
Det finns dokumenterat dag för dag hur ryssarna försöker omringa Kiev, skapa brohuvud genom att inta flygplatsen i Kiev, tränga in i Kiev med specialtrupper samt försök att tränga in med bepansrade fordon osv.
Förstår du ens vad ordet skenmanöver betyder? Väldigt förenklat så utför man en handling i syfte att missleda.
Den relevanta frågan är om det var en skenmanöver i norra Ukraina?
Ryssarna påstår att det var det. Du påstår att det inte var det. Till stöd för din åsikt så lägger du fram en rad observationer som inte på något vis motsäger att det kan ha varit en skenmanöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Det finns många analyser av detta, en grundlig finns här:
https://www.understandingwar.org/bac...nflict-updates
Nej, det är inte en analys av den saken. Citera gärna specifikt om du vill fortsätta att påstå det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Så småningom så väljer Ryssland att dra tillbaka sina trupper och i stället lägga all energi på östra Ukraina.
Och var lade Ukraina sin energi under tiden som man hela tiden angrep sydöstra Ukraina? Mötte t ex ryssarna något nämnvärt motstånd norr om Krim? Kan det ha berott på någonting? Vissa aktiviteter mycket längre norrut?
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Så genom att lyssna på Putin och sedan se vad de faktiskt gjorde på slagfältet så är det mest sannolika att Ryssland misslyckades med att få ett snabbt slut på kriget genom att lamslå Ukrainas ledning genom att storma Kiev och andra strategiskt viktiga städer i norra Ukraina.
Ja, om det hade varit en skenmanöver så borde ju självklart Putin varit tydlig med att deklarera det på förhand så att absolut ingen skulle bli lurad utav den?
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Du anser att det inte räcker som bevis då Kreml istället för att medge ett nederlag hävdar att de offrade sina soldater i norra Ukraina som ett steg i en avledande manöver.
Nej, varken jag eller ryssarna påstår det. Att ryssarna skulle påstå att dom offrat soldater är extra korkat. Varför skulle dom påstå det? Dom påstår att dom genomförde en skenmanöver. Om det är sant så var det en extremt lyckad sådan eftersom du inte ens tror på det efter att dom berättat det.
Snacka om att du är totalt grundlurad i så fall.
Vad offrande av soldater beträffar så vore det intressant om du kunde presentera en källa på hur många ukrainska soldater som dog, skadades och tillfångatogs i norr. Men det kan du ju inte av den enkla anledningen att Ukraina hemlighåller den informationen och precis som du, enbart vill tala om ryska förluster. Vad kan det bero på? Det är en retorisk fråga. Du behöver inte svara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Jag kan leva med att du föredrar Kreml som källa till sanning även om det är svårt att förstå hur du resonerar.
Jag föredrar definitivt inte Kreml som källa till sanning. Jag ser mycket hellre västerländsk media i den rollen.