2022-05-25, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzzorrro
Sovjetunionen upplöstes väl 1991?

Denna video är från 2019 eller 2020. Tycker du det fanns ett Sovjet för två år sedan för Calle att upplösa?

Det handlar givetvis om att dela upp landet i olika delar, vilket man även tidigare försökte med i nordkaukasus.
Han talar i ett väldigt långt historiskt perspektiv, där han menar att dagens Ryssland fortfarande släpar på ett mentalt, inrikes- och utrikespolitiskt arv från Sovjet - och dessförinnan från Tsarryssland. Sovjet upplöstes som statsbildning 1991, men han menar att vägen från diktaturen Sovjet till ett demokratiskt Ryssland med liberala institutioner och liberal politisk kultur (vilket han förstås identifierar med Europa och EU) inte är ens halvvägs tillryggalagd än.

Det är förvisso ett slags von oben-perspektiv på rysk historia (ungefär som hos Richard Pipes i hans böcker om den ryska revolutionen för hundra år sedan, böcker som jag antar att Bildt gillar) men han säger faktiskt inte att det Ryssland som finns idag (videon är från 2018) behöver styckas upp i mindre stater. Det han säger är snarare att Ryssland, dvs Kreml, borde sluta tänka att "vi är ju egentligen Sovjet, och då skulle vi ha Sovjets gränser också". Han talar om en historisk process inom Ryssland, inte en enstaka händelse.

Nej, vad jag kan se säger Bildt inte i den där videon att Ryssland ska eller måste delas upp som man hugger upp en vedkubbe, däremot finns det ju andra som säger eller tänker just detta. En del av dem sitter här på Flashback, deras visioner kan man dagligen läsa här på forumet.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-05-25 kl. 02:24.
Citera
2022-05-25, 07:25
Medlem
Pojkrumsromantikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tack, mycket intressant. Har lyssnat igenom de sista 10-15 minuterna och vad han säger vid slutet av sitt föredrag, 32 minuter in, är väl "and then we will have completed the break-up of the Soviet Union". Han talar om en punkt långt in i framtiden, "later rather than sooner", där han hoppas att Ryssland ska ha börjat förstå sig på västerländska normer (och då menar han liberala normer, rättsstaten, tryckfrihet som princip, parlamentarism osv) . Jag är inte så säker på att han skulle tala om en uppklyvning av det nuvarande Ryssland, vad han verkar mena är snarare att Ryssland mentalt och kulturellt sitter fast i ett autokratiskt arv från både tsarerna och Stalin medan "vi européer" inte (någonsin) gör det, en fet kliché med anor från det kalla kriget - och att uppsplittringen av Sovjet 1990/91 behöver fullföljas med en omvandling av Ryssland till ett västligt liberalt samhälle.

Bildts beskrivning av korruptionen i Ukraina är verkligen inte smickrande, han är mycket tydlig med hur gasbranschens dominans har förstärkt en korruption som fanns redan tidigare på många plan, och att det forsar ut legitima pengar ner i dolda brunnar. För ukrainarna måste det ha varit en besk brygd, det håller jag med om. '

Konferenciern som tar emot frågorna från publiken i slutet (och som säkert också introducerade talarna på symposiet och höll i diverse mellansnack) är Tanya Beckett från BBC World News, ett av den kanalens riktiga äss. Skärpt, professionell, verbalt spänstig och en utmärkt intervjuare in her own right - dessutom stilig och charmig. Jag har beundrat henne vid många tillfällen på BBC under årens lopp.

Tack så mycket för att du delar detta fantastiska föredrag. En riktig ögonöppnare. Många fler borde ta del av det, och lära sig uppskatta Bildts intellekt. Jag har själv haft nöjet att befinna mig i samma kretsar som Carl. Vilken man! Vi skålade för frihet och fred, och lite skämtsamt för Lundin Oils fortsatta framgång.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumsromantiker
Tack så mycket för att du delar detta fantastiska föredrag. En riktig ögonöppnare. Många fler borde ta del av det, och lära sig uppskatta Bildts intellekt. Jag har själv haft nöjet att befinna mig i samma kretsar som Carl. Vilken man! Vi skålade för frihet och fred, och lite skämtsamt för Lundin Oils fortsatta framgång.

Slava Ukraini!
Kalle B är ju en sann förespråkare/stödjare för vårt kommande medlemskap i Nato och en stor supporter av Ukraina. Att han dessutom avskyr lille Putin är ju ett extra plus i kanten.
Citera
2022-05-26, 09:43
Medlem
Sverige hade varit säkrare utan Nato och det fanns inget hot från ryssen som alliansfri. Nu ändras spelplanen helt tyvärr.
Citera
2022-05-26, 13:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Sverige hade varit säkrare utan Nato och det fanns inget hot från ryssen som alliansfri. Nu ändras spelplanen helt tyvärr.
Självklart är det så. En orsak att Ukraina attackeras är att landet vill gå med i NATO.

Att försöka panikansluta Sverige till NATO är en jättebluff.

Se kartan. Ryssarna har bara tagit områden nära gränsen till Ryssland. Det är områden som länge varit omtvistade och de omröstningar som genomförts tyder på invånarna vill vara ryssar.

https://www.barrons.com/asset/extern...conflict-1.jpg

Vi har inga sådana problemområden eller andra problem med Ryssland.

Vi har blivit grundlurade att gå med i NATO. NATO kan åka och kriga var som helst bara USA bestämmer (och manipulerar FN till uttalanden). NATO har krigat i Serbien, Libyen och Afghanistan utan att NATO blivit attackerat. Om USA vill kan de även fejka attacker mot sig själv så vi måste åka och kriga för dem.

Man blåser oss att bränna 200 år av neutralitet och fred för att bli USA:s legosoldater

Dessutom blåser storföretagen oss genom prishöjningar som påstås bero på att kriget gjort att den mystiska "inflationen" bara dykt upp och attackerar oss. Vi har energikris men energibolagen gör jättevinster.
Senast redigerad av wwr 2022-05-26 kl. 14:11.
Citera
2022-05-26, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Självklart är det så. En orsak att Ukraina attackeras är att landet vill gå med i NATO.

Se kartan. Ryssarna har bara tagit områden nära gränsen till Ryssland. Det är områden som länge varit omtvistade och de omröstningar som genomförts tyder på invånarna vill vara ryssar.

Vi har blivit grundlurade att gå med i NATO. NATO kan åka och kriga var som helst bara USA bestämmer (och manipulerar FN till uttalanden). NATO har krigat i Serbien, Libyen och Afghanistan utan att NATO blivit attackerat. Om USA vill kan de även fejka attacker mot sig själv så vi måste åka och kriga för dem.

Man blåser oss att bränna 200 år av neutralitet och fred för att bli USA:s legosoldater

Dessutom blåser storföretagen oss genom prishöjningar som påstås bero på att kriget gjort att den mystiska "inflationen" bara dykt upp och attackerar oss. Vi har energikris men energibolagen gör jättevinster.

Varför tolkar du det som panik för att Sverige vill gå med i NATO? Snarare NATO motståndarna som har panik.

Du försöker med karta och logik gissa vilka länder Ryssland kommer angripa härnäst, lycka till med gissandet.

NATO länder behöver inte delta i krig bara för att USA vill.

Sverige har inte varit neutralt i 200år, när ska folk sluta sprida den sagan.

De mekanismerna som orsakar inflation var redan i full gång innan kriget.
Vad har energibolagens vinster med NATO att göra?
Citera
2022-05-26, 15:28
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:

Sverige och Finland är ju redan i praktiken NATO-länder i allt annat än namnet. Lika bra att formalisera detta förhållande och göra det officiellt så att man bättre kan samordna sina insatser utan onödigt krångel.
Citera
2022-05-26, 16:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Varför tolkar du det som panik för att Sverige vill gå med i NATO? Snarare NATO motståndarna som har panik.

Du försöker med karta och logik gissa vilka länder Ryssland kommer angripa härnäst, lycka till med gissandet.

NATO länder behöver inte delta i krig bara för att USA vill.

Sverige har inte varit neutralt i 200år, när ska folk sluta sprida den sagan.

De mekanismerna som orsakar inflation var redan i full gång innan kriget.
Vad har energibolagens vinster med NATO att göra?
Att försöka pressa in oss i NATO under pågående krig är panik.

USA kan enkelt arrangera attacker mot de egna länderna om så behövs. Om USA kräver så kommer inte Sverige att kunna säga nej. Vi kan inte ens sänka vår egen dieselskatt när EU kräver höjd skatt. Man skall inte frivilligt ansluta sig till organisationer som driver krig. Se hur NATO hoppade på Serbien, Libyen och Afghanistan.

Stormakterna använder två struntprovinser för att konstruera ett krig som kan användas för att skylla prisstegringar på och för att lura in oss i NATO. Ju mer inflytande vi ger till stormakterna och deras allianser, som NATO, ju mer krig uppstår.

Det viktiga för denna tråd är att vi inte har några konflikter med Ryssland av den typ som Ukraina hade. Det berättigar inte Rysslands anfall, men hade Ukraina skött provinserna och inte låter dem förfalla ekonimiskt och säkerhetsmässigt så hade Ryssland aldrig anfallit. Dessutom verkar det som om provinsernas invånare vill vara ryssar, enligt tillgängliga valresultat som dock inte erkänns av Kiev.

Stormakterna ger sig hela tiden på mindre, mer oberoende länder. Nu blir vi en del i det maskineriet.

Det har inte skett några diskussioner, ingen folkomröstning, bara regeringen som kastar ut 200 år av alliansfrihet och fred. Det är vansinne.
Citera
2022-05-26, 16:20
Medlem
Citat:
Att försöka pressa in oss i NATO under pågående krig är panik.

USA kan enkelt arrangera attacker mot de egna länderna om så behövs. Om USA kräver så kommer inte Sverige att kunna säga nej. Vi kan inte ens sänka vår egen dieselskatt när EU kräver höjd skatt. Man skall inte frivilligt ansluta sig till organisationer som driver krig. Se hur NATO hoppade på Serbien, Libyen och Afghanistan.

Stormakterna använder två struntprovinser för att konstruera ett krig som kan användas för att skylla prisstegringar på och för att lura in oss i NATO. Ju mer inflytande vi ger till stormakterna och deras allianser, som NATO, ju mer krig uppstår.

Det viktiga för denna tråd är att vi inte har några konflikter med Ryssland av den typ som Ukraina hade. Det berättigar inte Rysslands anfall, men hade Ukraina skött provinserna och inte låter dem förfalla ekonimiskt och säkerhetsmässigt så hade Ryssland aldrig anfallit. Dessutom verkar det som om provinsernas invånare vill vara ryssar, enligt tillgängliga valresultat som dock inte erkänns av Kiev.

Stormakterna ger sig hela tiden på mindre, mer oberoende länder. Nu blir vi en del i det maskineriet.

Det har inte skett några diskussioner, ingen folkomröstning, bara regeringen som kastar ut 200 år av alliansfrihet och fred. Det är vansinne.

Jag känner ingen press. Vem pressar?
Om USA kräver saker Sverige inte kan stå för så kan Sverige gå ur NATO, om nu Sverige kommer med i NATO.
Insatserna i Serbien och Libyen är mer invecklade än jag orkar skriva men ser inga problem med de, speciellt inte Libyen som var en FN insats.

"Stormakter konstruerar krig" jag hoppas du inte tänker på Ukraina kriget, dels på grund av att det var Ryssland som anföll och har skulden för kriget, om de dessutom är en "stormakt" börjar bli mer och mer tveksamt.

Så du menar att pga av Ukraina inte skötte sitt eget land så som Ryssland vill att det ska skötas så startade ryssarna ett krig? Ruskigt sjukt och labilt land det där Ryssland.

Om nu stormakter ger sig på mindre länder så är det just det som är poängen med NATO, att förhindra att lilla Sverige angrips av en större makt.

Folkomröstning hålls inte nej och en så stor majoritet svenskar är för NATO att det vore slöseri med tid och pengar, dessutom finns en stor majoritet i riksdagen för NATO. Om Sverige kommer med i NATO finns ju möjlighet att gå ur, om tillräckligt många röstar på partier som är mot NATO så är ju det möjligt. V, MP, finns det fler?
Citera
2022-05-26, 16:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag känner ingen press. Vem pressar?
Om USA kräver saker Sverige inte kan stå för så kan Sverige gå ur NATO, om nu Sverige kommer med i NATO.
Insatserna i Serbien och Libyen är mer invecklade än jag orkar skriva men ser inga problem med de, speciellt inte Libyen som var en FN insats.

"Stormakter konstruerar krig" jag hoppas du inte tänker på Ukraina kriget, dels på grund av att det var Ryssland som anföll och har skulden för kriget, om de dessutom är en "stormakt" börjar bli mer och mer tveksamt.

Så du menar att pga av Ukraina inte skötte sitt eget land så som Ryssland vill att det ska skötas så startade ryssarna ett krig? Ruskigt sjukt och labilt land det där Ryssland.

Om nu stormakter ger sig på mindre länder så är det just det som är poängen med NATO, att förhindra att lilla Sverige angrips av en större makt.

Folkomröstning hålls inte nej och en så stor majoritet svenskar är för NATO att det vore slöseri med tid och pengar, dessutom finns en stor majoritet i riksdagen för NATO. Om Sverige kommer med i NATO finns ju möjlighet att gå ur, om tillräckligt många röstar på partier som är mot NATO så är ju det möjligt. V, MP, finns det fler?
Självklart försöker man pressa Sverige till ett oöverlagt beslut medan krig råder. Jag kan bara hänvisa till mitt tidigare inlägg. Sverige har inga som helst problem av den typ Ukraina hade med Ryssland. Vi blir bara gradvis mer och mer inblandade i USA:s krigföring.
Senast redigerad av wwr 2022-05-26 kl. 16:38.
Citera
2022-05-26, 17:16
Medlem
Citat:
Självklart försöker man pressa Sverige till ett oöverlagt beslut medan krig råder. Jag kan bara hänvisa till mitt tidigare inlägg. Sverige har inga som helst problem av den typ Ukraina hade med Ryssland. Vi blir bara gradvis mer och mer inblandade i USA:s krigföring.

Jag hävdar att förutsättningarna för att veta vad NATO är har nog aldrig varit bättre med tanke på allt samarbete som Sverige haft med NATO i många år. Därför förstår jag inte påståenden som att Sveriges beslut "hastas fram". NATO är ju ingen ny organisation som plötsligt dykt upp och som Sverige inte vet någonting om.

Den enda press jag kan se skulle i så fall vara en aggressiv diktatur i vår närhet i form av Ryssland, det är klart att en viss press kan komma från det men inget som ska påverka ett beslut som förbättrar Sveriges försvarsförmåga i årtionden framöver.
Citera
2022-05-26, 17:25
Medlem
Citat:

Precis så är det och man blir frustrerad när man inser att det är så..OTROLIGT...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in