Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-25, 16:48
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tittar just nu på Prime Minister's Questions live från underhuset, på tv via BBC World News - det här är stor underhållning och precis så kaotiskt och stökigt som man kunde vänta sig. Hoppas det finns en livefeed någonstans på Youtube av detta historiska ögonblick. Boris är inte direkt övertygande om vi säger så...

För en halvtimme sen pekade han på någon i Labours skuggregering och utropade: "And he...and he campaigned for Vladimir Corbyn to get - ". Gapflabb från bänkarna, jag skrattade också högt.
26:25 i livesändningen här: https://www.youtube.com/watch?v=7Y1_KqOSJ4k

Epic.
Citera
2022-05-25, 18:08
  #386
Medlem
Ännu ett guldkorn av Boris, från en presskonferens för ett par timmar sedan. Om personal och politiskt anställda på Downing Street som deltog i festerna, där det förvisso varken saknades alkohol, musik eller dans:

"I believe they genuinely believed they were working."

Citera
2022-05-25, 18:26
  #387
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
26:25 i livesändningen här: https://www.youtube.com/watch?v=7Y1_KqOSJ4k

Epic.
Jag känner inte detaljerna men de får ju saker gjorda. Lämna EU t.ex. även om det tog tid. Det ser kaotiskt ut men landet går bra och behåller sin kultur. Jag gillar mycket av den brittiska stilen även om den är excentrisk ibland. Guardian överlägsen inom MSM även om mycket är standard-vänster och förmodligen inte helt sanningsenligt
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-25 kl. 18:30.
Citera
2022-05-25, 18:42
  #388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag känner inte detaljerna men de får ju saker gjorda. Lämna EU t.ex. även om det tog tid. Det ser kaotiskt ut men landet går bra och behåller sin kultur. Jag gillar mycket av den brittiska stilen även om den är excentrisk ibland. Guardian överlägsen inom MSM även om mycket är standard-vänster och förmodligen inte helt sanningsenligt
Jag skulle önska att vi hade mer av den här verbala briljansen (och spontaniteten) i svensk politik, detta att de talar med passion, kraft och utan skyddsnät, direkt till parlamentet och till (eller med) folket. Har skrivit om det flera gånger här på FB. I Sverige är det ju i stort sett inga politiker som behöver rädda sin karriär eller förklara en svår fråga via ett storartat tal - det talade ordet som konstform spelar helt enkelt inte den rollen hos oss. I England, liksom nere på kontinenten, tränar man medvetet upp förmågan att tala och debattera offentligt i skolan och hela vägen upp genom universitetet, den typen av "speech culture" har vi inte alls i Sverige (det fanns något liknande för hundra år sedan men inte numera).

Däremot uppfattar jag inte att de får saker gjorda, och gjorda snabbt. Det är massor med viktiga frågor som kör fast i parlamentets maskineri eller helt enkelt inte kommer fram pga deras, mer eller mindre, tvåpartisystem.Tony Blair t ex lovade massvis med saker som sedan aldrig blev gjorda, många i Labour och i den politiska mitten blev djupt besvikna på honom efter hand,
Citera
2022-05-25, 18:54
  #389
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag skulle önska att vi hade mer av den här verbala briljansen (och spontaniteten) i svensk politik, detta att de talar med passion, kraft och utan skyddsnät, direkt till parlamentet och till (eller med) folket. Har skrivit om det flera gånger här på FB. I Sverige är det ju i stort sett inga politiker som behöver rädda sin karriär eller förklara en svår fråga via ett storartat tal - det talade ordet som konstform spelar helt enkelt inte den rollen hos oss. I England, liksom nere på kontinenten, tränar man medvetet upp förmågan att tala och debattera offentligt i skolan och hela vägen upp genom universitetet, den typen av "speech culture" har vi inte alls i Sverige (det fanns något liknande för hundra år sedan men inte numera).

Däremot uppfattar jag inte att de får saker gjorda, och gjorda snabbt. Det är massor med viktiga frågor som kör fast i parlamentets maskineri eller helt enkelt inte kommer fram pga deras, mer eller mindre, tvåpartisystem.Tony Blair t ex lovade massvis med saker som sedan aldrig blev gjorda, många i Labour och i den politiska mitten blev djupt besvikna på honom efter hand,
Storbritannien har ju personval. De har valkretsar och väljarna vet vem de röstar på. Boris Johnson kunde i princip ha åkt ur i samband med något val innan Brexit. I vårt system med listor vet vi ju ofta inte vem vi röstar på. Det är bara någon som partiet skrivit dit. När väst gick in och krossade Ukraina så var en förändring att avskaffa personvalen till förmån för "PR-listor", vad jag hört. jag kommer inte ihåg året. Kanske personvalen bidrog till att Brexit blev av. Fast jag har inte följt det närmare.

Det ställs definitivt högre krav på personen än i vårt system.

Absolut ett intressant och bra land som lyckligtsvis verkar ha kommit ur träsket och inte kommer att få sin kultur utplånad. Boris kommer längre tillbaka från en familj av ryska judar. Han är släkt med 10 amerikanska presidenter och även med von der Leyen. Han är mer standard än man kan tro, men ger ett sympatiskt intryck, tycker jag.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-25 kl. 19:09.
Citera
2022-05-25, 19:03
  #390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Storbritannien har ju personval. De har valkretsar och väljarna vet vem de röstar på. Boris Johnson kunde i princip ha åkt ur i samband med något val innan Brexit. I vårt system med listor vet vi ju ofta inte vem vi röstar på. Det är bara någon som partiet skrivit dit. När väst gick in och krossade Ukraina så var en tidig förändring att avskaffa personvalen till förmån för "PR-listor".


Vissa valkretsar i UK är "säkra" för ett visst parri" och då placerar de tunga personer som måste väljas in just i en sådan valkrets. Precis som man gör med regeringsmedlemmar och utskottsveteraner i Sverige, det är bara det att här kommer det in flera namn från samma valkrets. "Winner-takes-all"-systemet gör också att det snarast blir fler sådana här "säkra mandat" i UK, eftersom det är svårt att komma upp över 50% mot en inarbetad veteran och det kostar mycket att ställa upp och kampanja.
Citera
2022-05-25, 19:05
  #391
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Vissa valkretsar i UK är "säkra" för ett visst parri" och då placerar de tunga personer som måste väljas in just i en sådan valkrets. Precis som man gör med regeringsmedlemmar och utskottsveteraner i Sverige, det är bara det att här kommer det in flera namn från samma valkrets. "Winner-takes-all"-systemet gör också att det snarast blir fler sådana här "säkra mandat" i UK, eftersom det är svårt att komma upp över 50% mot en inarbetad veteran och det kostar mycket att ställa upp och kampanja.
Vad jag läste så blev han erbjuden en säker valkrets men han valde den han hade förankring i. Men systemet tar fram bättre personer jämfört med när partiet skriver in ja-sägare.
Citera
2022-05-25, 19:10
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vad jag läste så blev han erbjuden en säker valkrets men han valde den han hade förankring i. Men systemet tar fram bättre personer jämfört med när partiet skriver in ja-sägare.
Både Tories och Labour har mer eller mindre befunnit sig i on-and-off kollaps de senaste tio åren. Jag tycker egentligen att brittisk politik handlar för mycket om dramatiska och konstiga personer och för litet om sakfrågor.
Citera
2022-05-25, 19:24
  #393
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Både Tories och Labour har mer eller mindre befunnit sig i on-and-off kollaps de senaste tio åren. Jag tycker egentligen att brittisk politik handlar för mycket om dramatiska och konstiga personer och för litet om sakfrågor.
Det verkar vara fler män än kvinnor? Kanske svårare att kvotera in kvinnor med personval? Jag hörde aldrig hur Theresa May lyckades domptera det där menageriet. Thatcher däremot ...

Edit
34% kvinnor, högsta någonsin
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-25 kl. 19:34.
Citera
2022-05-25, 19:34
  #394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det verkar vara fler män än kvinnor? Kanske svårare att kvotera in kvinnor med personval? jag hörde aldrig hur Theresa May lyckades domptera de där menageriet. Thatcher däremot ...
Visst, det brittiska parlamentet är ett väldigt grabbigt och maskulint ställe, hela den politiska kulturen inom den brittiska eliten är fortfarande väldigt mycket "a man's man's man's world". Det är omvittnat att många MPs aldrig yttrar sig i plenisalen, de är helt enkelt inte bekväma med det.

Figurer som Mona Sahlin, Åsa Romson, Morgan Johansson eller Annie Lööf hade knappast haft en chans att ta sig in i underhuset - å andra sidan hade Nadine Dorries inte haft en chans att komma in i riksdagen och det kan vi vara tacksamma för...
Citera
2022-05-25, 19:50
  #395
Medlem
Folk spydde och festade till klockan fyra på morgonen inne på 10 Downing Street...Haha, jag måste skaffa en inloggning på Guardian (helt gratis och ej tidsbegränsad) för att kunna läsa närmare om det här. Låter som en urspårad studentfest!


https://www.theguardian.com/politics...-boris-johnson
Citera
2022-05-25, 20:07
  #396
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Folk spydde och festade till klockan fyra på morgonen inne på 10 Downing Street...Haha, jag måste skaffa en inloggning på Guardian (helt gratis och ej tidsbegränsad) för att kunna läsa närmare om det här. Låter som en urspårad studentfest!


https://www.theguardian.com/politics...-boris-johnson
Alla politiker med självaktning skall väl ha brutit mot Coronarestriktionerna och helst blivit utredda av en högre kvinnlig tjänsteperson. Löfven var ju tvungen att handla reservdelar till sin rakapparat under pandemin !! Dominic Cummins besök i Durham blev ju en enorm skandal
https://en.wikipedia.org/wiki/Dominic_Cummings_scandal

Det blir inga konsekvenser av dessa "skandaler". De verkar täcka över kritik av politiska frågor, kanske?

...

Citat:
Vomiting and partying until 4am: Sue Gray delivers damning verdict on Boris Johnson’s No 10

Sue Gray has issued a damning verdict on the party culture in Boris Johnson’s Downing Street, in a 37-page report that includes nine photographs and names a string of senior civil servants.

Gray sets out in embarrassing detail how each event unfolded, including a leaving party on 18 June 2020 at which “one individual was sick” and “there was a minor altercation between two other individuals”.

Gray says: “The senior leadership at the centre, both political and official, must bear responsibility for this culture.”
https://www.theguardian.com/politics...-boris-johnson

Han tog en öl på sin födelsedag. Jag tror engelsmnnen gillar sina skandaler. "Wagatha Christie" måste väl nästan vara uttryck för en unik brittisk tradition??? Fast jag gillar deras stil.

https://imgur.com/7sfo7OT
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-25 kl. 20:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback