Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-12, 07:50
  #157
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Det är inget trams, vad som är tramsigt är att du tycks tro att folk fiskar med det primära målet att få föda. Vilket givetvis inte stämmer.

Kika på vad Sportfiskarna anser, kika på de c&c tävlingar där fisken märks för att man bättre ska kunna se till återväxten.

I Stockholms södra skärgård är situationen riktigt illa vad det gäller gädda, nu så även abborre...

Är man riktig sportfiskare tar man upp enstaka fiskar för grillning resten släpper man tillbaks, det handlar inte om djurplågeri utan om en sund hobby.

Forskning har visserligen visat att fiskar stressas vid drillning samt att de har känslor, dock återhämtar de sig fort vid de allra flesta återutsättnongar, vilket visat sig genom märkning.

Att fiska enbart för föda ter sig löjligt, starta upp motorn på båten och bege sig ut i ytterskärgården och ha oturen att kroka en 6kilos öring på första kastet en tidig vårmorgon, vilket jävla dilemma... Med din syn på saken skulle hela dagen blivit förstörd och det säger jag som vegetarian samt medlem i Djurens rätt...

Trevligt och utförligt svar på mitt något dryga och korthuggna inlägg.

Ja, du beskriver ett dilemma. Du vet väl att all utomhusaktivitet går ut på att elda och äta. Ursäkterna för detta är fiske, jakt osv. Så det är ju bara att tända elden och äta sig fördärvad under resten av dagen!

Nä. Jag ger dig rätt. Huvudsaken är att man har en tanke bakom det man gör och beter sig som folk mot folk och fä!
Citera
2019-06-28, 19:20
  #158
Medlem
Flera ur den äldre generationen ser än idag fiske som ett husbehov och som det är nu så är det ju en typ av sport i flesta fall
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Själv så är jag lite kluven där.
Visst släpper jag tillbaka fisk också men att bara åka och fiska för att inte ta upp nåt.
Citera
2019-07-03, 08:49
  #159
Medlem
DeMo_Ds avatar
Efter att ha varit med om 2 fiskevatten som blivit totalt utfiskade så praktiserar jag alltid C&R
Citera
2019-08-25, 13:15
  #160
Medlem
Krackhauss avatar
Ogillar starkt. Skulle kunna jämföras med att snara ett djur i skogen bara för att stå och glo på det.
Tycker att det ofta är en viss typ av människor som ägnar sig åt Catch and Release, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är exakt.
När jag fiskar så fiskar jag för att äta min fångst. Mat. Allt annat trevligt som fiske innebär är trevliga bonusar.
Citera
2019-11-13, 20:29
  #161
Medlem
Gäddan älskar braxen efter gäddans lekperiod på vårkanten står dom kvar inne på grundområdena och väntar in lekande braxen
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Vad jag förstått så är braxen gäddans huvudföda? Förstår inte hur gäddan skulle "äta bort" abborren, tvärtemot tror jag båda är beroende utav varandra.
Citera
2019-11-14, 23:25
  #162
Medlem
tycker det är bra. fiske är en kul och skön sport och fiskevatten blir oftast bra vårdade och skyddade om det går att fiska i dom

men det kanske inte är så jättesnällt, men med tanke på fiskars medvetande så är det väl okej.
Och man gör ju inte illa dom så hemskt. kan väl bli att deras munnar blir skadade, men då blir dom väl bara föda till någon annan fisk.

och som någon annan skrev så är det ju inte kul om sjön blir helt utfiskade.
Citera
2019-11-16, 17:29
  #163
Medlem
Catch and eat för min del
Citera
2020-04-14, 15:38
  #164
Medlem
gulsvartlejons avatar
Beror helt på omständigheterna.

Jag brukar i princip alltid släppa tillbaka fisken jag fångat. Det beror helt enkelt på hur bra man behandlar fisken. Om man får upp en gädda och släpar upp den på marken och låter den sprattla runt lär den inte klara sig, och då skall man definitivt ha ihjäl den. Eller om den krokats i ögat eller i gälarna.

Sen om man är rutinerad fiskare som är påläst om C&R så kan man absolut släppa tillbaka fisken. Som sagt, beror helt enkelt på hur man behandlar fisken. Kroka av fisken i vattnet, lär dig hur man håller t.ex. en gädda ordentligt (gälgreppet) ha en avkrokningsmatta som är blöt om du skall ta kort med den, låt inte fisken röra marken och blöt händerna. Håll sedan fisken i vattnet i en håv eller med händerna lätt runt baken tills den återhämtat sig och simmar iväg.
__________________
Senast redigerad av gulsvartlejon 2020-04-14 kl. 15:40. Anledning: Glömde en detalj.
Citera
2020-04-14, 19:28
  #165
Medlem
-Emmanuels avatar
Det beror på fiskevatten. Om jag enbart gör det för sporten och utmaningen och vet att det finns risk för överfiske så släpper jag fångsten. Men sen vill man ju njuta av fin fisk med.
Citera
2022-05-24, 09:57
  #166
Medlem
100% c&r för mig.
Citera
2022-05-24, 10:00
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatasnuten
100% c&r för mig.
90% för mig, ibland äter jag egenfångad fisk.
Citera
2022-05-24, 13:19
  #168
Medlem
Vet att detta är en gammal nybumpad tråd men...

Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Skulle aldrig fiska på ett ställe där det är catch/release. Halva nöjet är ju att få äta upp fångsten, tycker jag. Nygrillad öring med salt och peppar vid älvkanten, kanske på en hård macka. Kan det bli godare?

Alla fiskar ju inte för att äta fisken. Många tycker bara det är roligt att fiska. Sen om man får 50+ fiskar under en hel dag, man orkar fan inte ta rätt på alla.

Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Varför? varför ska man plåga fisken och sedan släppa tillbaka den? det är som att skjuta ett djur, hela det och släppa ut den för att kunna fiska igen.

Man plågar ingen fisk om de är lätt krokade. Det finns skonsammare hullinglösa krokar (du krokar iof mindre fisk) som inte skadar fisken lika mycket. Sen har man blöta händer eller krokar av i vattnet skadar man heller inga slemhinnor.

Skulle dock en fisk svälja betet för mycket eller få en krok i ögat tar jag upp den och tar hem, antingen för mat eller bete.

Att jämföra ett skott mot en liten krok är lite överdrivet, dont you think?

Om alla skulle ta upp varenda jävla fisk de fick skulle biståndet gå ner sig rejält idag, med tanke på hur många sportfiskare som finns nu med ökat intresse.

Oftast de som envisas om att ta upp varenda fiskjävel är gamla gubbar som gör det bara för vanans skull, eller vill äta fisken för att de antingen är för snål för att köpa fisken på affären
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback