Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-21, 13:33
  #10309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det är trevligt att du försöker, men Teslas AI-team, deras Real world AI, FSD m.m har ett ganska substantiellt värde även om det inte blir bättre än vad det är idag. När du inte känns vid det så åker dina "analyser" direkt ner i soptunnan.

Vad är Teslas AI divison värd enligt dig, eftersom Alphabets är betydligt bättre skulle jag vilja veta ett rimligt värde
Citera
2022-05-21, 16:02
  #10310
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vad är Teslas AI divison värd enligt dig, eftersom Alphabets är betydligt bättre skulle jag vilja veta ett rimligt värde

Tesla har en bättre real world AI än Alphabet, utan diskussion. Och jag menar att Teslas AI-division är värd något, förmodligen mycket, snarare än ingenting alls, vilket du låtsas som att den inte är. Värdet på Teslas teknik är för närvarande de potentiella intäkterna från ett autonomt taxi-system, arbetskraften en autonom robot kan ersätta minus risk. Då pratar vi om att Teslas autonoma taxi-system och robotar i värsta fall kommer kunna ersätta en viss procent av mänsklig arbetskraft, och i bästa fall överträffa den.
Redan nu så använder Uber-förare FSD som underlättar deras arbete, och om tesla lanserar sitt eget Uber-liknande system så kommer de kunna göra det till en lägre driftkostnad samt att förarna föredrar autonom drift. En autonom arbets-robot är lättare att träna än en autonom bil, då uppgifterna är desamma och i en statisk miljö där systemet inte behöver fatta beslut som beror på oförutsedda element. Folk har hakat upp sig på att roboten måste klara allt omedelbart, som att gå och handla mjölk, men den typen av människor är ju som regel ganska blåsta.

Hur jag värdera Teslas AI-division är alltså kort sagt potentiellt galet mycket mer än fordons-sektorn. Medan kursen idag inte ens reflekterar intäkter och förväntad tillväxt de kommande 5 åren. Kommer bli lite pinsamt när alla analytiker måste krypa till korset om 6-12 månader.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-05-21 kl. 16:05.
Citera
2022-05-21, 19:34
  #10311
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Värdet på Teslas teknik är för närvarande de potentiella intäkterna från ett autonomt taxi-system, arbetskraften en autonom robot kan ersätta minus risk. Då pratar vi om att Teslas autonoma taxi-system och robotar i värsta fall kommer kunna ersätta en viss procent av mänsklig arbetskraft, och i bästa fall överträffa den....
En autonom arbets-robot är lättare att träna än en autonom bil, då uppgifterna är desamma och i en statisk miljö där systemet inte behöver fatta beslut som beror på oförutsedda element. Folk

LOL.

Ganska charmigt att du inte ens vet att automation i produktionslinor pågått i typ 50 år, helt utan Tesla. Finns ingen plats för en sopig humanoid robot där.
Värdet av robotaxi är förstås 0 USD, eftersom den inte finns.

Vad hände med den där toppen på över 1200USD som du förutspådde skulle komma i januari?
Citera
2022-05-22, 00:03
  #10312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
$TSLA catalysts 5/18
1/ Shanghai full reopen May
2/ Stock split announce June
3/ TWTR deal risk lifts Jul
4/ TSLA AGM / AI Day 2 Aug
5/ Biden $8K EV credit Aug
6/ New gigas (UK, East US) 4Q
7/ FSD beta release 4Q
8/ Cytruck launch FY’23
9/ M-$25K/Robotaxi FY’24
$1,500 PT 6-12 mo

$TSLA catalysts
1/ Tesla Semi deliveries 3rd quarter 2019
2/ tesla roadster deliveries 2020
3/ coast to coast Summon 2017
4/ self driving > average human 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022
5/ cytruck launch 2021
6/ 10gwh inhouse 4680 prod 2021
Något sarkastiskt men listan med dina catalysts är saker som antingen är problem Elon/TSLA skapat som sedan eventuellt kommer lösas eller saker som lovats år efter år.

Ge mig en lista på vettiga innovationer tesla gjort sedan 2017 som gör att de förtjänar en tech multipel. Och en fetare version av M3 (model Y) är inte tillräckligt
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-05-22 kl. 00:08.
Citera
2022-05-22, 09:31
  #10313
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ge mig en lista på vettiga innovationer tesla gjort sedan 2017 som gör att de förtjänar en tech multipel. Och en fetare version av M3 (model Y) är inte tillräckligt
Om du hade en Tesla skulle du bara kunna sätta dig i din egen bil och observera att den uppdaterar sig själv på ett sätt ingen annan är nära. Ingen annan vet ens hur de ska göra för att komma nära.

Det blir alltså en ganska given "tech multipel" redan där.
Citera
2022-05-22, 10:12
  #10314
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
$TSLA catalysts
1/ Tesla Semi deliveries 3rd quarter 2019
2/ tesla roadster deliveries 2020
3/ coast to coast Summon 2017
4/ self driving > average human 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, 2022
5/ cytruck launch 2021
6/ 10gwh inhouse 4680 prod 2021
Något sarkastiskt men listan med dina catalysts är saker som antingen är problem Elon/TSLA skapat som sedan eventuellt kommer lösas eller saker som lovats år efter år.

Ge mig en lista på vettiga innovationer tesla gjort sedan 2017 som gör att de förtjänar en tech multipel. Och en fetare version av M3 (model Y) är inte tillräckligt

Nu är jag uppriktigt nyfiken på vad du pluggar. Jag utesluter åtminstone ingenjör.
Citera
2022-05-22, 11:11
  #10315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om du hade en Tesla skulle du bara kunna sätta dig i din egen bil och observera att den uppdaterar sig själv på ett sätt ingen annan är nära. Ingen annan vet ens hur de ska göra för att komma nära.

Det blir alltså en ganska given "tech multipel" redan där.
OTA är ju en gimmick för att få pruttljud när en passagerare sätter sig på sätet. Var är 360 kameran som Elon lovade skulle komma över OTA? Insåg han inte att Teslan saknar 360 graders synfält och därmed inte kan få en 360 graders birdview utan stora svarta fläckar?
Citera
2022-05-22, 11:39
  #10316
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
OTA är ju en gimmick för att få pruttljud när en passagerare sätter sig på sätet. Var är 360 kameran som Elon lovade skulle komma över OTA? Insåg han inte att Teslan saknar 360 graders synfält och därmed inte kan få en 360 graders birdview utan stora svarta fläckar?
Bara Musk-plojar, ofta riktade mot myndigheter. Här anspelar han på en gammal bestämmelse att tysta fordon måste spela upp ljud när de kör långsamt.
Citat:
New Tesla feature coming that enables your car to play snake jazz or Polynesian elevator music through its outside speakers wherever you go
https://twitter.com/elonmusk/status/...lf-SqpXTxOkYHw
Citera
2022-05-22, 12:39
  #10317
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bara Musk-plojar, ofta riktade mot myndigheter. Här anspelar han på en gammal bestämmelse att tysta fordon måste spela upp ljud när de kör långsamt.

https://twitter.com/elonmusk/status/...lf-SqpXTxOkYHw

Musk har humor, och exceptionellt begåvade människor måste nästan ha det för att överleva den mängd medelmåttighet som ni bidrar med. Och då var jag otroligt generös med mitt ordval.

Hoppas ni ändå inser att de flesta ni försöker mästra här är mångmiljonärer.
Citera
2022-05-22, 13:40
  #10318
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid

Hoppas ni ändå inser att de flesta ni försöker mästra här är mångmiljonärer.

Enligt dina egna ord gäller detta dock inte dig herr Mongo.

Du hade 1.3 miljoner i TSLA i januari. Det betyder att du tappat ca 500 000 bara på Tesla på 4 månader.
(Givet att du agerat som du påstått och inte gjort misstaget att köpa ännu mer TSLA, då är förlusten ännu större.)

Finns bättre sätt att bli mångmiljonär än på TSLA.
Men jag fattar om man inte har så mycket skills och lyckats pricka in TSLA , så kanske man får lite hybris.
Men du skulle nog gjort som Musk och cashat in i vintras. Bättre lycka nästa gång. 🙂
Citera
2022-05-22, 14:32
  #10319
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Enligt dina egna ord gäller detta dock inte dig herr Mongo.

Du hade 1.3 miljoner i TSLA i januari. Det betyder att du tappat ca 500 000 bara på Tesla på 4 månader.
(Givet att du agerat som du påstått och inte gjort misstaget att köpa ännu mer TSLA, då är förlusten ännu större.)

Finns bättre sätt att bli mångmiljonär än på TSLA.
Men jag fattar om man inte har så mycket skills och lyckats pricka in TSLA , så kanske man får lite hybris.
Men du skulle nog gjort som Musk och cashat in i vintras. Bättre lycka nästa gång. 🙂

Att se dig dra slutsatser med det lilla du vet är ungefär som att se någon försöka springa med brutna ben.
Citera
2022-05-22, 14:57
  #10320
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Att se dig dra slutsatser med det lilla du vet är ungefär som att se någon försöka springa med brutna ben.

Eller se dig killgissa på TSLAs prisutveckling. 🙂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback