Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-13, 22:58
  #169
Medlem
Macke85s avatar
Förmåga att från ryskt håll bekämpa väst med kärnvapen fanns i går och för femtio år sedan. Absolut ingenting nytt. Inget nytt under solen..

Västs andraslagsförmåga fanns igår och den finns idag. Inget nytt där heller.
Citera
2022-05-22, 03:45
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
Chefen över Rysslands "space agency" Roscosmos påstår nu att Ryssland kan slå ut samtliga NATO-länder på 30 minuter vid krig mellan NATO och Ryssland, med hjälp av kärnvapen.

Detta enligt INSIDER, men de kan ibland ha fake-news så det är möjligt att de hittat på detta, jag har inte kollat runt överallt men inte hittat några debunks iallafall så det kan stämma.

https://www.businessinsider.com/dmit...22-5?r=US&IR=T



Oavsett om det är fake-news eller inte, stämmer det att de kan slå ut hela NATO på 30 minuter? Visserligen vet jag att de har hypersoniska raketer som färdas väldigt snabbt, och att det inte krävs speciellt många kärnvapen för att slå ut ett litet land som Sverige(3 st kan nog räcka) om vi skulle gå med i NATO, men vad tror ni i övrigt? Har Ryssland tillräckligt med kärnvapen för att slå ut samtliga NATO länder?

(Nu vet jag inte vad som menas med "slå ut" heller men jag antar att de menar att angripa samtliga större städer samt militärbaser så att landet inte kan göra motstånd längre. )

I sådant fall är det väl en större risk att gå med i NATO än att inte gå med, eftersom vi gör oss själva till ett kärnvapenmål tack vare artikel 5, som gör konventionella angrepp lönlösa mot ett NATO-land. Det vore helt klart bättre för civilbefolkningen om vi INTE går med i NATO, för de ligger inte i någon riskzon generellt vid ett konventionellt krig jämfört med ett kärnvapenkrig där de flesta kan räkna med att stryka med även civilister.

Då borde de väl ha kunnat slå ut Ukraina sedan länge så varför har de inte gjort det ?
Citera
2022-05-23, 12:19
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baverr
Då borde de väl ha kunnat slå ut Ukraina sedan länge så varför har de inte gjort det ?
Man skulle nästan inte tro det när man ser hur de håller hus men Ryssland vill gärna ha kvar ett land där det kan bo folk, inte en radioaktiv grushög.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback