Citat:
Ursprungligen postat av
OliverCromwell
Men är du dum i huvudet på riktigt?
Kom ihåg att Grekland var BOKSTAVLIGEN en MILITÄRDIKTATUR när de släpptes in i NATO.
Var har ni fått för er att NATO skulle vara någon slags klubb för liberala demokratier?
För inte så länge sedan har det varit diskussioner om att dra in Algeriet i NATO.
Huruvida jag är dum eller inte får andra debattörer tycka vad de vill om, men jag vågar satsa en rejäl slant på ni är rätt okunnig inom detta området.
Jag har aldrig påstått att Nato är en klubb för liberala demokratier. När Nato bildades vad situationen en helt annan än idag. Detta var under Kalla Kriget. Då kunde diktaturer som Grekland, Turkiet och Portugal accepteras. Världen såg helt annan ut då än vad den gör idag. Vid bildandet var dessutom ett flera av medlemsländerna kolonialländer.
Du förstår, Nato och dess länder, främst USA använder sig ofta av formuleringar om demokrati och mänskliga rättigheter. Detta framstår då som ganska absurda uttalanden då landet har ett intimt och öppet militärsamarbete med en aggressiv diktatur som Turkiet. Därför är samarbetet med Turkiet en stor politisk belastning för övriga Nato-länder som är demokratier.
Nato har partnerskap med åtskilliga diktaturer, men detta är inte detsamma som fullt medlemskap.
Du får gärna länka till info om att Algeriet skulle ha varit aktuellt för ett fullvärdigt medlemskap.