2022-05-19, 08:15
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Vem blir nästa? Ungerns Orbán?
Förhoppningsvis. Hade jag fått se någon feminist/lgbt-politiker från den humanitära stormakten åka ner till Ungern för att kyssa Orbans arsle hade jag kunnat dö lycklig.
Citera
2022-05-19, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad finns det i Sverige som USA vill ha egentligen? En marknad för ett hundratal F-35 och luftvärn av olika slag.

Uran, skulle jag tro. Finns gott om det här. Och en vapenplacerad närhet till Ryssland. Och kanske en plats att utkämpa ett krig på som inte är deras eget hemland.
Citera
2022-05-19, 08:30
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Den där fittan Johan Pehrson står nu på TV och försvarar NATO-ansökningen och att Sveriges utrikes- och säkerhetspolitik nu ska styras från Ankara.

Samma idiot som i senaste TV debatt jämförde NATO-ansökningen med en "brandförsäkring".

Men fittan hade fan ingenting att komma med mot Nooshi Dadgostar som förutspådde precis det som alla kunde se från långt håll.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dadgostar-vi-forsatter-oss-i-ett-beroendeforhallande
Jag har fått nog av att höra våra politiker jämföra NATO med en "brandförsäkring", fruktansvärd ohederlig retorik. För det första innebär inte en brandförsäkring att man själv måste rycka ut som brandman när grannens hus brinner, för det andra innebär inte en brandförsäkring att man måste gå med i en fucking kärnvapenpakt och för det tredje innebär inte en brandförsäkring att den måste vara på Erdoğans villkor.

Jag skäms helt ärligt som svensk när vi lämnar in en NATO-ansökan utan att politikerna hade försäkrat sig om att den skulle gå igenom. Nu leker politikerna med elden. Vi provocerar Ryssland rejält just i denna stund på grund av NATO-ansökan, men vi får inte bli medlem i NATO. Vi har satt oss den sämsta möjliga position möjlig, där vi både är hatade av Ryssland och NATO-landet Turkiet. Och med råge på allt lämnades dessa ansökningar in utan någon som helst förankring till det svenska folkets vilja.
Citera
2022-05-19, 08:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Uran, skulle jag tro. Finns gott om det här. Och en vapenplacerad närhet till Ryssland. Och kanske en plats att utkämpa ett krig på som inte är deras eget hemland.
Vapenfabriker och know how hur man gör effektiva vapen. Carl Gustaf har ju redan skapat ett helvete för Putin och då har vi betydligt fetare grejer i förrådet. Så finns nog en hel del USA vill ha.
Citera
2022-05-19, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Vapenfabriker och know how hur man gör effektiva vapen. Carl Gustaf har ju redan skapat ett helvete för Putin och då har vi betydligt fetare grejer i förrådet. Så finns nog en hel del USA vill ha.

Ger du Carl Gustaf äran för vad Javelin har åstadkommit?
Citera
2022-05-19, 08:45
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag har fått nog av att höra våra politiker jämföra NATO med en "brandförsäkring", fruktansvärd ohederlig retorik. För det första innebär inte en brandförsäkring att man själv måste rycka ut som brandman när grannens hus brinner, för det andra innebär inte en brandförsäkring att man måste gå med i en fucking kärnvapenpakt och för det tredje innebär inte en brandförsäkring att den måste vara på Erdoğans villkor.

Jag skäms helt ärligt som svensk när vi lämnar in en NATO-ansökan utan att politikerna hade försäkrat sig om att den skulle gå igenom. Nu leker politikerna med elden. Vi provocerar Ryssland rejält just i denna stund på grund av NATO-ansökan, men vi får inte bli medlem i NATO. Vi har satt oss den sämsta möjliga position möjlig, där vi både är hatade av Ryssland och NATO-landet Turkiet. Och med råge på allt lämnades dessa ansökningar in utan någon som helst förankring till det svenska folkets vilja.

USA ska ju fixa detta för Sverige. Ann Linde sa bombastisk att det vore minsann i turkarnas bästa intresse att säga ja i och med att stormakterna stödjer Sverige. Så kan det gå när amöbor i ledningen tror på allt amöborna i medier skriver… 😂
Citera
2022-05-19, 08:47
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshitintehanigen
Ger du Carl Gustaf äran för vad Javelin har åstadkommit?
Det är två olika vapen så nä?
Citera
2022-05-19, 08:47
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Dramaturgi. Det hela är igentligen väldigt enkelt. Turkiet behöver svenska vapensystem.
Sverige är faktiskt bland de främsta i världen på att tillverka moderna vapensystem.
Det kommer lösa sig med den turkiska rösten i NATO-frågan.

4 dagar senare...

https://sverigesradio.se/artikel/turkiet-upphav-restriktioner-kring-vapenexport
Citat:
Turkiets utrikesminister Mevlüt Cavusoglu kräver i princip att Sverige slopar sina begränsningar av försvarsexport till Turkiet om Sverige ska bli Natomedlem.

It's all about the money... Its all about whats go boom boom
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-05-19 kl. 09:16.
Citera
2022-05-19, 09:16
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Ja så var det men att Finland skapade sig självt med endast hugade spekulanter för en huggsexa i kring sig.
Dem vita i Finland fick hjälp av den tyska Jägarrörelsen/Frikåren men att den i sig opererade ej längre under Tyskland och att dem drog sedan sig till Baltikum och förde sig där helt på egen hand med sina egna ledare osv.

Nej det sista vill jag inte se och att jag är inte helt så säker på att det styrs ur USA.
Det går in ifrån båda ändarna så att kopplar det gör det men jag tror inte att dem i den europeiska grenen gillar USA och att motparten i USA ser enbart till att tjäna så mycket som möjligt på vart drag.
Vi är smuts för dem och att dem är en elit.

Sen ska vi inte glömma att Ryssland under 1800-talet medvetet blåste upp finsk nationalism som ett sätt att hindra Sverige från att kunna ta tillbaka Finland.
Citera
2022-05-19, 09:24
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Övriga Nato- medlemmar kan utöva påtryckningar på Turkiet med t ex sanktioner så det är inte alls säkert att de får som de vill. 2019 misslyckades exempelvis Turkiet med att blocka ett Natobeslut om utvidgning av försvar i Polen och Baltikum.

Med tanke på Stoltenbergs senaste uttalanden om att det är en prioritet för NATO att alla länders säkerhetsfarhågor blir sedda då detta även gäller Turkiet och att Tyskland nu också tar upp Turkiets farhågor som en viktig poäng, så tyder det på att Erdogan är på väg att få igenom en hel del av sina krav.

Det verkar inte som att USA kommer att ta Turkiet i örat, utan snarare att de ska ta Finland och Sverige i örat.
Citera
2022-05-19, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
4 dagar senare...

https://sverigesradio.se/artikel/turkiet-upphav-restriktioner-kring-vapenexport

It's all about the money... Its all about whats go boom boom

Wow här har vi experten!

Kan du svara på en annan sak jag undrar?
Varför läser våra talesmän från ett papper och snubblar med orden medan Turkiets talesmän inte behöver ett enda stödord nedskrivet?

Vad säger du experten? Tolkar jag det rätt om jag säger att Turkiet är säkra på sin ställning och Sverige försöker med alla knep i boken?

Ex
https://youtu.be/ROdfckaUsJs

https://youtu.be/2tXffImeV28
Citera
2022-05-19, 09:31
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFlash
Turkiet köper ryskt luftvärnssystem, Turkiet samarbetar med Ryssland i Syrien, Turkiet stoppar svensk/finsk Nato-anslutning. Hur mycket mer behövs innan världen ska förstå att Erdogan och Putin sover i samma säng?

-USA har också samarbetat med Ryssland i Syrien.

-Turkiet har skjutit ner ryska plan i Syrien.

-Turkiet har tidigare kastat ut ryska ambassadörer.

-Turkiet har amerikanska kärnvapen redo att riktas mot Moskva.

-Turkiet har skickat bland de mest effektivaste vapen till Ukraina i kriget.

-Turkiet har länge haft planer på att försöka evakuera ukrainska trupperna i Azovstahl innan de gav vika.

Det finns mycket som går emot narrativet att Erdogan är Putins vän.

Erdogan spelar det geopolitiska spelet. Han spelar båda sidorna mot varann ganska skickligt. Det kallas REALPOLITIK. Något som svenska politiker och diplomater inte vet någonting om. En position som Sverige kunnat nyttja under den här internationella krisen, men som Sverige vart för feminiserade för att kunna utföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in