2022-05-19, 02:14
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kretex
Ja, men de är inte i positionen att göra den här typen av manöver.

Erdogan gör även detta av inrikespolitiska skäl. Även om en stor andel av populationen i Turkiet avskyr Erdogan så står väldigt många bakom denna blockering. PKK och YPG är minst sagt impopulära i Turkiet.

Poängen jag ville framföra var att Erdogan inte är särskilt brydd om punkterna på den officiella kravlistan av något annat skäl än att vädja till sin väljare. Övriga deltagare överanalyserar kraven. Den riktiga förhandlingen är riktad mot USA och inte Sverige - vi är bara ett förhandlingsobjekt.

Det är i alla fall min bild.

Enligt mig så stämmer inte denna bild.
Erdogan populär eller ej följer här en satt linje som var turk står bakom.
Erdogan har inget tjän i att sparka på redan öppna dörrar, hans föregångare hade exakt samma syn om PKK/YPG och dem efter kommer att ha den samma linjen.
Vad som nu har uppstått det är ett gyllene tillfälle i att klämma åt Sverige som har varit emot Turkiet ända sedan Turkiets bildande.
Det är också en linje som har stått fast hos våra svenska makthavare.

Det är ett mycket djupt och allvarligt bekymmer som ligger i mellan Sverige och Turkiet.
Vad USA kan tvingas till det är en medling.
Sedan så ligger det några minor till och att tro att enbart mutor löser vad som har sagts och gjorts det är befängt.
Citera
2022-05-19, 02:26
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kretex
Ja, men de är inte i positionen att göra den här typen av manöver.

Erdogan gör även detta av inrikespolitiska skäl. Även om en stor andel av populationen i Turkiet avskyr Erdogan så står väldigt många bakom denna blockering. PKK och YPG är minst sagt impopulära i Turkiet.

Poängen jag ville framföra var att Erdogan inte är särskilt brydd om punkterna på den officiella kravlistan av något annat skäl än att vädja till sin väljare. Övriga deltagare överanalyserar kraven. Den riktiga förhandlingen är riktad mot USA och inte Sverige - vi är bara ett förhandlingsobjekt.

Det är i alla fall min bild.
Erdogan svamlade också om att det var ett misstag att Grekland "fick" gå med i NATO i samma andetag som han gnällde på Finland och Sverige så jag ser ett samband med Greklands flygplans affär och Turkiets.
Citera
2022-05-19, 06:28
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Hela Sveriges samlade ”invandrartäta stadsdelar” är inte värda mer än växelpengar för General Electric.

Din konspirationsteori är inte bara felaktig utan fånig i sin naiva banalitet.

En enklare variant är att USA inte vill ha med Sverige i Nato och bett Erdogan vara den som ser till att vi inte kommer med så samarbetet mellan FRA och NSA kan fortgå utan signalstörningar från irriterade politiker.
General Electric Capital köpte flera fastigheter i invandrartäta Bergsjön 1998. De var inte långsiktiga ägare och sålde vidare fyra år senare.

Samtidigt under de fyra åren satt en amerikansk medborgare som chef för socialförvaltningen i Bergsjön. (Källan på detta faktum finns inte längre att hitta via Google)

En rad riskkapitalbolag tog över efter General Electric Capial och kammade hem storvinster fram till att det svenska Balder 18 år senare blev ägare. I den kedjan av riskkapitalbolag fanns fortfarande General Electric Capital - dolt - med i bakgrunden via ägarskap.

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/efter-decennier-av-forfall-nu-ska-bergsjon-rustas-upp

Sedan vad Erdogan och Biden gäller, tror jag fortfarande precis som jag skrev, nämligen att Biden kommer att låta Erdogan bli varse om det dubbelspel den svenska utrikespolitiken så ofta är och har varit. Minns andra världskriget och alla svenska eftergifter till Nazi-Tyskland! Neutralitet låter fint i efter-världen, verkligheten var något annat.

Sverige och Nato - via USA - har ett djupt samarbete sedan länge och det är men än vad Erdogan vet.
Citat:
– Jag kommer inte att åka till Turkiet, men jag tror att vi kommer att reda ut det här, säger president Joe Biden.
Källla: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/V97dgd/biden-om-turkiets-krav-om-nato-kommer-reda-ut-det
Senast redigerad av MossTrums 2022-05-19 kl. 06:33.
Citera
2022-05-19, 07:22
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
De krängde på ineffektiva Patriotsystemet för några miljarder dollar/beskyddarpengar. De kan inte ens hindra Houtimilisernas hemmabomber i Saudi och UAE...

Jag tror USA vill att Europa skall kunna försvara sig själv utan att ge efter så att USA inte hotas.

America first är inte glömt. Engagemang som Irak och Afghanistan kostar ofantligt med pengar.

Att rusta ned och att handla rabatterat hos ryssen så de kan hota stänga av har nu gett ett obehagligt uppvaknande för oss. Sjukhusbombandet och barnamördandet som vi inte låtsades om i Syrien har kommit nära. Vi lär av detta och USA kan minska.
Citera
2022-05-19, 07:36
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uea
Den kroatiske presidenten Zoran Milanovic vill att Kroatien stoppar Sveriges och Finlands ansökan om medlemskap i Nato, i linje med sina tidigare uttalanden.
På en presskonferens under onsdagen sade Milanovic att Kroatien borde följa Turkiets exempel och säga nej till ansökan för att få igenom politiska förändringar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finland-ger-natobesked

Tror det har debatterats här tidigare. Zoran Milanovic har samma roll som Carl XVI Gustav, mest ceremoniella uppgifter.
Han pratar dock mer och vill använda Kroatiens röst som förhandlingsbud i god matthandlarstil.
Citera
2022-05-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Den där fittan Johan Pehrson står nu på TV och försvarar NATO-ansökningen och att Sveriges utrikes- och säkerhetspolitik nu ska styras från Ankara.

Samma idiot som i senaste TV debatt jämförde NATO-ansökningen med en "brandförsäkring".

Men fittan hade fan ingenting att komma med mot Nooshi Dadgostar som förutspådde precis det som alla kunde se från långt håll.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/dadgostar-vi-forsatter-oss-i-ett-beroendeforhallande

Vårda ditt språk unge man!

Både Johan och NATO är bra.
Citera
2022-05-19, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Man kan alltid hoppas, även om det inte är särskilt sannolikt tyvärr.

Skulle NATO misslyckas få med sig Finland och Sverige med på båten skulle det bli ett gigantisk PR-katastrof för Biden och Stoltenberg och Putin skulle skratta hela vägen till banken. Detta kan vakren Bryssel eller Washington acceptera.

Därför är det just nu mer sannolikt att Erdogan får precis allt han vill.

Det är bara för svenskarna att dra ner brallorna inför turken. Det är den vägen våra psykotiska ledare har valt.

Övriga Nato- medlemmar kan utöva påtryckningar på Turkiet med t ex sanktioner så det är inte alls säkert att de får som de vill. 2019 misslyckades exempelvis Turkiet med att blocka ett Natobeslut om utvidgning av försvar i Polen och Baltikum.
Senast redigerad av Leland1979 2022-05-19 kl. 07:52.
Citera
2022-05-19, 07:59
Medlem
Amerikansk general förklarar hur PKK/YPG/SDF är samma organisation

https://youtu.be/cHpaIO-Pj10
Citera
2022-05-19, 08:03
Medlem
Turkiet köper ryskt luftvärnssystem, Turkiet samarbetar med Ryssland i Syrien, Turkiet stoppar svensk/finsk Nato-anslutning. Hur mycket mer behövs innan världen ska förstå att Erdogan och Putin sover i samma säng?
Citera
2022-05-19, 08:09
Medlem
Precis som Ann Linde har den finske utrikesministern möte med den SDF. Alla dessa organisationer stöttar terrorism. Man vet inte var pengar/bidrag tar vägen. De hamnar de hos terrororganistioner.

http://www.hawarnews.com/en/mobile/?page=haber&ID=28060
Citera
2022-05-19, 08:11
Medlem
DerRoteBarons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KFlash
Turkiet köper ryskt luftvärnssystem, Turkiet samarbetar med Ryssland i Syrien, Turkiet stoppar svensk/finsk Nato-anslutning. Hur mycket mer behövs innan världen ska förstå att Erdogan och Putin sover i samma säng?
Erdogan bryr sig endast om en sak: Erdogan. Han ser helt rätt att han har någonting att vinna på Sveriges iver att gå med i NATO så fort som möjligt, varför skulle han inte - precis som svenska politiker gör med NATO-medlemskapet - smida medan järnet är varmt? Erdogan tjänar på att samarbeta med Ryssland i Syrien då väst stödjer kurdiska organisationer som i Turkiets ögon är terrorister. Det handlar inte om att Putin och Erdogan är bästa vänner, det handlar endast om Erdogans egenintresse, som ibland råkar överensstämma med Rysslands intressen.
Citera
2022-05-19, 08:12
Bannlyst
Fundera lite på det här sedan igår och inser att kan riktig politisk dynamit på nukleär nivå för Socialdemokraterna.

Naturligtvis inser väl alla att sossarna inte kan ens reflektera över Erdogans krav när det gäller kurder. Vad värre är emellertid är att minsta misstanke om att de har förhandlat med Turkiet och gått med på något kommer att få en förödande effekt på sossarnas förtroende. Det här gäller nog inte bara bland kurder, det finns fler invandrargrupper som inte gillar NATO skulle jag tro.

Och nu vill Kroatiens president säga nej. Vem blir nästa? Ungerns Orbán?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in