Citat:
De träffades 2014, de har haft hur många år som helst på sig att reglera sin vuxenrelation. Just anhöriginvandring har jag stenkoll på, då jag dels som barn var anhöriginvandrare själv, dels p.g.a. en relation som vuxen och liknande relationer bland vänner. Det är en huvudregel att man måste tillbaka till hemlandet men det är också så att Migrationsverket har godtagit ansökningar om uppehållstillstånd på plats i Sverige i fall där barn varit inblandade. Rättshaverist som utnyttjar barn är vad han är. Jag känner till barn födda av danska medborgare i Sverige, där fadern varit illegal migrant och dessa barn har fått svenskt personnummer. Han har snurrat till det mycket med sin samarbetsvägran för att befinna sig i den situation han befinner sig i. Det hade räckt att han sökt fastställande av medboegarskap för barnet hos Migrationsverket.
Barnet är två år och då inte tillräckligt ung för att man ska göra undantag och låta mamman söka på plats i Sverige. Se detta fall:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...h-tva-sma-barn
Att du som barn var anhöriginvandrare är irrelevant då reglerna tuffades till avsevärt år 2016. Tidigare hade det varit formalitet att få uppehållstillstånd som maka till svensk medborgare. Nu finns både krav på tillräckligt hög vit taxerad svensk inkomst (vilket vi ej vet om William har) och ovanpå det drakoniska väntetider.
Hur barnen har fötts har ej framgått, men då mamman är papperslös i Sverige har hon haft rätt till kostnadsfri förlossningsvård. Vilket hon ej hade haft om hon var här på visum i väntan på handläggning av uppehållstillståndsansökan. Parets rättshaverism kan ha sparat dem hundratusentals kronor i sjukvårdskostnader.
"Jag känner till barn födda av danska medborgare i Sverige, där fadern varit illegal migrant och dessa barn har fått svenskt personnummer."
Är kvinnan dansk medborgare folkbokförd i Sverige så rapporterar barnmorskan in födseln till Skatteverket och barnet får ett personnummer. Väldigt enkelt. Föder en papperslös kvinna barn blir barnet ej automatiskt folkbokfört.