Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-04, 16:26
  #49
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Starten verkar framflyttad till i mitten av augusti.
Mm, det kan nog ta lite tid. Dom ska in i huset med joxet igen för att plocka ner och kontrollera bränslesystemet vad jag förstår.

Vad jag inte förstår är hur lika Starliner och Crew Dragon är. USAs skattebetalare betalade för båda. Man frågar sig varför, egentligen.
Citera
2021-08-09, 22:30
  #50
Medlem
BernieFlashs avatar
Såg att Boeing publicerat en statusrapport om Starliner, och problemet med racklande ventiler i bränslesystemet låter inte förtroendeingivande:
"Test teams are now applying mechanical, electrical and thermal techniques to prompt the valves open. "

13 av 24 ventiler till bränslesystemet för AOC hade fastnat.. 7 är nu loss med hjälp av hammare och värmepistol låter det som. Lär behövas en del tester som demonstrerar funktionen innan det blir någon uppskjutning.

https://starlinerupdates.com/boeing-...tion-facility/
Citera
2021-08-10, 07:17
  #51
Avstängd
wwrs avatar
Boeing missade att sätta i en sprint för en fallskärm vid obemannad test. Sedan hade de den märkliga buggen i klockan. Nu är det bränslesystemet.

SLS kan inte ens reparera kraftaggregatet utan Orion kör ändå.

Blue Origin skickade upp rymdturister. Men Bezos ges en negativ vinkling i media. Han sägs vilja uppnå världsherravälde. På resan tar han med en miljardär-son som heter Daemen, som även till utseendet liknar roll-figuren Damien som i kända skräckfilmer försöker uppnå världsherravälde.

En testpilot sägs ha avlidit tidigare i Bransons projekt för rymdturism.

När Bezos och Branson gjort sina resor ändrar amerikanska myndigheter reglerna för vem som får kalla sig astronaut och de är kanske inte längre kvalificerade.

Men när Musk snart skickar upp rymdturister så gör man Netflixfilm om händelsen.

SpaceX vinner alla upphandlingar och anses alltid bäst även när deras Starship exploderar vid ett flertal tillfällen och när Musks planer försenas.

Man får ett intryck att hela systemet är riggat fördel Musk. Det är precis som i Europa med EU. Både vad gäller SpaceX och EU så ger vi bort skattepengar och kontroll till organisationer vi inte har kontroll över. EU har extremt dålig redovisning.

Det kommer naturligtvis att bli mycket skadligt för utvecklingen när konkurrensen tas bort ur systemet och icke demokratiska organisationer som SpaceX och EU tillåts dominera.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-08-10 kl. 07:22.
Citera
2022-05-17, 11:47
  #52
Medlem
trickydicks avatar
19 Maj skall en Atlas V göra ett nytt försök med StarLiner. Orbital Flight Test-2 (OFT-2.
Misslyckas det är det stor risk att hela skiten läggs ner och en stor prestigeförlust för Boeing.
Citera
2022-05-17, 12:00
  #53
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
19 Maj skall en Atlas V göra ett nytt försök med StarLiner. Orbital Flight Test-2 (OFT-2.
Misslyckas det är det stor risk att hela skiten läggs ner och en stor prestigeförlust för Boeing.
Hela månprogrammet har havererat. Musk skulle skuta upp Starship i maj. Men han verkar mest köra twitter. Få se om det blir något.

Boeing och flintskallen på Blue Origin verkade nästan uträknade på förhand. Boeing med fallskärmen som hade problem på testen och framförallt uppskjutningen i totalt fel bana som missade rymdstationen.

Man måste nog slipa lite på det amerikanska månprogrammet
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-17 kl. 12:06.
Citera
2022-05-17, 12:09
  #54
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Hela månprogrammet har havererat. Musk skulle skuta upp Starship i maj. Men han verkar mest köra twitter. Få se om det blir något.

Boeing och flintskallen på Blue Origin verkade nästan uträknade på förhand. Boeing med fallskärmen som hade problem på testen och framförallt uppskjutningen i totalt fel bana som missade rymdstationen.

Man måste nog slipa lite på det amerikanska månprogrammet


Musk har problem med flygtillstånd av myndigheterna. Först var det ruvande fåglar, varför myndigheterna krånglar nu vet jag inte.
Citera
2022-05-17, 12:13
  #55
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Musk har problem med flygtillstånd av myndigheterna. Först var det ruvande fåglar, varför myndigheterna krånglar nu vet jag inte.
Han skyller ju alltid på myndigheter. Tesla Berlin-förseningarna berodde på "ruvande" hasselsnokar. Hela månprogrammet har kraschat för amerikanerna när det blev privat. Ändå försöker de bara upprepa vad som gjordes 1969, 10 år innan Sony Walkman uppfanns.

Artemis 1 fick ju fel på ett kraftaggregat. Den skulle väl upp i november. De skjuter väl upp den med defekt kraftaggregat, kanske i augusti.
Citera
2022-05-17, 20:10
  #56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Musk har problem med flygtillstånd av myndigheterna. Först var det ruvande fåglar, varför myndigheterna krånglar nu vet jag inte.
Nu är det ju rimligt att det är ett problem för spacex. Dom placerade starbase i och/eller runt ett skyddat område. Jag tror inte myndigheterna 'för att jävlas' saboterar för spacex, trots allt.

Eller finns det indikationer på att boeingkomplexet medvetet saboterar?
Citera
2022-05-17, 20:55
  #57
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nu är det ju rimligt att det är ett problem för spacex. Dom placerade starbase i och/eller runt ett skyddat område. Jag tror inte myndigheterna 'för att jävlas' saboterar för spacex, trots allt.

Eller finns det indikationer på att boeingkomplexet medvetet saboterar?


Nej sådana indikationer finns inte(min feting), Sedan att Elon började bygga en raketbas i ett naturskyddsområde? Han borde då fått nej från myndigheterna från början. Nu hotar han med att flytta hela skiten till Cape Caneveral. Det skulle säkert vara ett Naturskyddsområde idag. Men nu har man skjutit upp sen 60-talet där och då var Greta inte född.
Citera
2022-05-17, 21:08
  #58
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu hotar han med att flytta hela skiten till Cape Caneveral.

? Det är inte ett litet projekt .. speciellt som dom byggt stora delar av starbase.

Du har kanske rätt att det finns nån/nånting som motarbetar spacex. Nu har dom ju inte skjutit upp nåt annat än test från starbase - allt till ISS eller starlink e väl änna från canaveral eller liknande?
Citera
2022-05-20, 00:52
  #59
Medlem
trickydicks avatar
T-3 min nu. Skall det funka?
Citera
2022-05-21, 03:27
  #60
Avstängd
wwrs avatar
Har just dockat fint
https://spaceflightnow.com/2022/05/2...status-center/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback