2022-05-16, 23:16
Medlem
Nån som har några bra tips på kopparbolag med kvartalsvis utdelning att köpa om kopparn går ner mer?
Citera
2022-05-16, 23:28
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det var en period 2011-2014 då oljepriset hölls uppe ganska högt. Jag antar att det var en OPEC-framgång.
Men därefter fram till ganska nyligen har det svängt runt ca 60. Även dippat ned mot 21.
Men runt 60 behöver det kanske vara för att produktionskostnaden kräver det.

Det du skriver om flyg och bilar mm har ju gällt 2014-2021 också. Ändå har priset inte dragit iväg.
Det skulle snarare indikera att priset just nu är oskäligt högt. (För att man härjar med ryssland). Och priset kommer falla tillbaka när värsta konflikten med Ryssland är över.

BNP/Capita i världen stiger ganska stadigt. Och folk förbrukar mer energi. Men energi-produktionen ökar också. Om den kan öka motsv BNP/Capita borde inget anmärkningsvärt ske.
Fast 2010-2015 låg den genomsnittliga kapitalinvesteringen i olja och gasproduktion mer än dubbelt så högt som idag. Världen red sedan på den vågen i några år fram tills förra året då bristen på investeringar lett till stagnerad produktion samtidigt som efterfrågan ökat. Kolla följande graf från USA tex:
https://www.naturalgasintel.com/u-s-...spending-more/

Priset var i en kraftigt stigande trend redan innan Ryssland invaderade Ukraina. Bara media som vill få oss att tro att dagens oljepriser enbart är Putins fel. Den kraftigt stigande trenden beror på att tillgång och efterfråga inte längre möts och efterfrågan kommer över tid bara att öka i takt med att befolkningen ökar i tredje världen samtidigt som allt fler lämnar fattigdomen och då vill ha samma levnadsstandard som oss i väst. Kom ihåg att det finns länder i världen där majoriteten av befolkningen konsumerar mindre elektricitet än vad ditt kylskåp förbrukar. De vill också ha AC, bil/motorcykel, importöl och kylskåp.

Skulle världen återgå till 2014 nivåer och köra på i det tempot i 4-5 år skulle oljepriset med all sannolikhet sjunka, men det finns inga tecken på att det kommer hända. Detta då varken politikerna, kapitalägarna eller NGOerna vill det.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-05-16 kl. 23:46.
Citera
2022-05-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag har inte sett några skeppare här i tråden, jag gjorde en hit and run i både Diana och Ship, men branschen gör mig nervös. Jag har lite svårt att hänga med i vad som gör att det går upp och ner. Även om jag kan tycka att all omdirigering av varor som kom från RYssland borde innebära mer transporter.

Är du insatt i branschen? Siffrorna från senaste kvartalet är ju bra sett till SP i Castor, men har ingen aning om hur Kinas vansinne påverkat båtandet överlag, eller Castor specifikt
Nej, jag har ingen vidare koll förutom det jag själv hittat på internet, äger Castor och Seanergy sedan början på året och är långt ifrån en mästare på att värdera bolag, men jag tycker att de ligger billigt och jag gillar hur chartsen ser ut. Så jag tänder en spliff och köper lite, även lite fler CGG idag.

Skadar ju inte heller att BDI presterade bättre än Uran förra boomen
Citera
2022-05-16, 23:55
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Håller med om att fakta-resestensen är stor. T ex att basha Tyskland då elpriserna så gott som alla dar är högre i kärnkrafts-Frankrike och UK.
Och den som har stort naturgasberoende är inte primärt Tyskland utan Italien.

Fraktraterna för LNG borde i sig hålla i sig något år. Kan väl vara något för den som vill investera.

Beror på att de kan köpa billig gas kanske samtidigt som det varit problem med driften i Frankrike, eller stämmer det årets alla månader

Har ingenting att göra med vindsnurrorna som ger lite till obefintlig el beroende på väder

Har du förresten någon källa, för när jag snabbgooglade verkade Tyskland ha Europas högsta elpris 2021. Har du några andra fakta eller är du bara en miljönisse som läst glädjekalkyler från MP

Glöm det förresten, det går jättebra med vind, jag pallar inte diskutera med dig om det. Vindsnurror till folket, det gör mig rikare också eftersom jag äger olja, kol, naturgas och LNG
Senast redigerad av brolinlever 2022-05-17 kl. 00:12.
Citera
2022-05-17, 00:24
Medlem
brolinlevers avatar
Riktig kris vad gäller diesel på östkusten enligt tweet från Doomberg, tänkte beckna alla mina Vertex idag då jag inte vet hur kinesernas eventuella öppning påverkar priserna, gissar att de sitter på en jävla massa raffinaderier

Kanske bra att jag behöll en klump med tanke på att Vertex främst raffinerar diesel som jag förstått det

Några fler Vertex-ägare?
Har gjort 60% på en vecka så det var ett fint dippköp efter rapporten, riktigt nöjd med det
Citera
2022-05-17, 01:02
Medlem
Citat:
Vaddå. Så länge folk betalar sina elräkningar har ingen annan något med vad man använder elen till.

Krypto är skadligt för samhället och borde förbjudas. Mungers ord om Bitcoin stämmer bra in på övrig krypto också.

Citat:
Munger went further on criticizing the asset. “In my life, I try and avoid things that are stupid, evil and make me look bad in comparison to somebody else…and bitcoin does all three,” he said.*

Munger said bitcoin was stupid*because it was likely to go to zero, evil because it undermines the role of the Federal Reserve and the financial system, and makes the U.S. look foolish “relative to the communist leader of China” who effectively moved to ban bitcoin.

https://www.marketwatch.com/story/cr...article_inline

Buffet och Munger kritiserar ESG och köper oljebolag.

https://www.google.com/amp/s/m.econo...w/82347704.cms
Citera
2022-05-17, 08:59
Medlem
brolinlevers avatar
Tydligen har SR ett program som heter kaliber som faktiskt gjorde sitt jobb och ställde riktiga frågor till energiministern om det massiva fiasko omställning blivit. Jag har inte lyssnat själv men tänkte göra det då programmet kanske kommer försvinna ur SR:s arkiv snabbt, då det inte passar mallen.

Jag har lite tid i eftermiddag, lever programmet upp till omdömen så verkar det toppen

"Elchocken och ministerns omöjliga löften. Om hur Sverige hamnade i skenande elpriser, ansträngda elsystem och om omöjliga löften om snabb förändring"
Citera
2022-05-17, 11:41
Medlem
wwrs avatar
En del av skyddet mot krasch och inflation måste ligga i kapital. Det lär bli USD även om dollarn redan knäckt tiokronan.

Euron har länge rasat mot dollarn, sedan jan 2021, ungefär. Nu är euron knappt värd mer än dollarn. Euron verkar streta mot på ungefär 4-5% mer än dollarn. Undrar hur mycket ECB pumpar ut i stödköp? En del kommer säkert från oss också, i alla fall indirekt genom t.ex coronastöd till de stackars snuviga spanjorerna och italienarna (som snart skall arrangera OS för våra pengar, vi backade ur OS eftersom det var för dyrt).

ECB försöker förmodligen pumpa upp en trasig bubbla. Känns det igen? Soros vs Bank of England (inkl Lord Evelyn), Soros vs Calle-500%-ränta Bildt. Många tror att vår valutareserv tömdes den gången. Soros blev bjuden på middag med kungen som tack för hjälpen att knäcka vårt land.

När knäcker dollarn euron? Var skyddar man kapitalet då?
Senast redigerad av wwr 2022-05-17 kl. 11:48.
Citera
2022-05-17, 13:06
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Tydligen har SR ett program som heter kaliber som faktiskt gjorde sitt jobb och ställde riktiga frågor till energiministern om det massiva fiasko omställning blivit. Jag har inte lyssnat själv men tänkte göra det då programmet kanske kommer försvinna ur SR:s arkiv snabbt, då det inte passar mallen.

Jag har lite tid i eftermiddag, lever programmet upp till omdömen så verkar det toppen

"Elchocken och ministerns omöjliga löften. Om hur Sverige hamnade i skenande elpriser, ansträngda elsystem och om omöjliga löften om snabb förändring"
Lyssnade på programmet i bilen. Riktig sågning där energiministern (kan inte stava hans namn) framställdes som den skamlösa lögnare hann är och lämnades med byxorna nere pga sin inkompetens och lögner. SR gjorde faktiskt ett riktigt bra jobb! Iraniern är typexempel på idiotpolitiker som idiotväljare väljer. Rent ekonomiskt gäller det att inse och acceptera faktum (idiotpolitiker som fattar idiotbeslut är här för att stanna) och sedan investera för att tjäna maximalt med pengar på idiotin.

Det intressanta att typer som iraniern sitter på samma positioner i andra länder som Danmark, Tyskland, Belgien, Holland, USA, Kanada mf. Framtiden är därför mycket ljus för naturgas, olja, kol, oljeservice och även uran/kärnkraft när samma skamlösa politiker om några år kommer att börja förespråka kärnkraft när trycket blir för stort.
Citera
2022-05-17, 14:12
Medlem
Citat:

Jag lyssnade på det! Slås av hur noll koll han faktiskt har men sen kan nog PK och den gröna vurmen skapa en sekt där man selekterar fakta hos de troende. Tyvärr konstateras förfallet börjat redan 2015 i den Sosse MP regeringen. Som någon sa i reportaget hårt drabbat att han inte ville ha bidrag utan ett rimligt elpris typ. När han vaskade igenom sina feta elräkningar. Solceller som privatperson kan hjälpa upp i denna dårskap till en del. Jag håller inte med SD i allt men vad gäller försvar och energipolitiken tex. står de mig närmast. Men all heder till detta program Kaliber att helt förutsättningslöst ta sig an denna fråga. Tyvärr börjar röster höras internationellt som har nämnts i tråden om att höja skatten för energibolagen då det är omoraliskt att skapa pengar på kriget i Ukraina när det är politikerna själva som skapat denna sits av beroende av rysk olja och gas. Barnsligt att skylla ifrån sig på detta vis. Ju mer makt de får och ju mer skatt de drar desto sämre för oss alla.
Senast redigerad av Truefighter 2022-05-17 kl. 14:31.
Citera
2022-05-17, 15:12
Medlem
brolinlevers avatar
Har själv fortfarande inte haft tid att lyssna på grund av arbetet, men skönt att höra att programmet höll vad det lovade. Att energiministern är en idiot konstaterades för flera månader sedan i tråden, när han kläckte ur sig diverse stolligheter i Aftonbladet.

Det enda som är nytt är egentligen att faktiskt någon uppmärksammar dumheten utöver några tappra krigare på Flashback och några twittrare. Media har ju försökt tiga ihjäl lögnerna eller skamlöst ljuga om vindens och elbilars förträfflighet.

Vi får se om det fortsätter eller om det var en engångsföreteelse, mest troligt det senare
Senast redigerad av brolinlever 2022-05-17 kl. 15:14.
Citera
2022-05-17, 17:11
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Har själv fortfarande inte haft tid att lyssna på grund av arbetet, men skönt att höra att programmet höll vad det lovade. Att energiministern är en idiot konstaterades för flera månader sedan i tråden, när han kläckte ur sig diverse stolligheter i Aftonbladet.

Det enda som är nytt är egentligen att faktiskt någon uppmärksammar dumheten utöver några tappra krigare på Flashback och några twittrare. Media har ju försökt tiga ihjäl lögnerna eller skamlöst ljuga om vindens och elbilars förträfflighet.

Vi får se om det fortsätter eller om det var en engångsföreteelse, mest troligt det senare

Ja, shit pommes frites. Nu "krigar" oljan kring 115, snart torde vi se 120. Och gasen rusar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback