Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-16, 22:36
  #1
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Det är ju känt att Erdoğan tycker mycket illa om kurder och PKK/YPG/YPJ, han har också kritiserat Sverige för att vi har blivit en slags "terrorcentral" för kurdisk aktivism. Om detta har någon substans eller ej, vet jag inte. Jag har aldrig hört att svensk-kurder har begått några attentat ärligt talat, men jag är inte så insatt.

https://www.friatider.se/s-topparnas...ar-terrorgrupp

Kriget mellan turkarna i Nyans och kurderna i Socialdemokraterna är nu i full sving. Yüksel anklagar S för att vara ett terroristparti eftersom de samarbetar med PKK. Vi ser samtidigt hur S snabbt har kastat kurderna under mattan, Ann Linde klassar PKK som terrorister. Detta har lett till att Kakabaveh kräver att kurdiska organisationer avstämplas som terrorister.

https://www.friatider.se/kakabaveh-b...r-terrorutspel

Tidigare gavs PKK skulden för palmemordet på mycket lösa grunder. Kurder har annars kunnat leva ganska fritt i Sverige, men för de som är politiskt aktiva kanske det inte blir så roligt nu. Det tror jag beror på att:
1 S är rädda för att förlora massa väljare till Nyans, och kommer säkert fjäska hårt,
2 Kurderna har inte mycket i sin pott, medan turkarna har Turkiet och deras NATO-veto.

https://www.friatider.se/klart-turki...t-nato-intrade

Citat:
Turkisk statsmedia rapporterar att Sverige har vägrat att repatriera 33 invandrare av turkisk härkomst som är åtalade i Turkiet för inblandning i terrorism. Detta är orsaken till att Turkiet kommer använda sitt veto för att blockera Nato-ansökan.

Erdogan har nu ställt krav på att 21 personer från Turkiet ska utlämnas av Sverige, skriver Expressen.
Min fetning. Med turkisk härkomst ska nog läsas turk-kurdisk härkomst.

Kommer SÄPO och andra myndigheter att börja trakassera kurder? Kommer kurder att drabbas av viseringsregler om de ska passera gränsen? Kommer Sverige skapa ett utlämningsavtal med Turkiet som gör att kurdiska aktivister nu kan skickas i handfängsel direkt till ett turkiskt fängelse? Kommer det att bli svårare för kurder att få asyl i Sverige om de är förföljda (inte bara i Turkiet, men även Syrien, Iran med flera)?
Citera
2022-05-16, 23:09
  #2
Avstängd
Miffotmorgans avatar
Turkar och kurder är ett djävla pack.
Dessa typer kräver territorium, men Svenskarna skall inte få ha något eget territorium.
Stick åt helvete Turkar och kurder.
Citera
2022-05-16, 23:49
  #3
Medlem
Riddarhusets avatar
Har svårt att tro att det blir några större förändringar om Sverige inte hittar något som kan ses som orimligt i Sveriges agerande.
Vad det skulle kunna vara vet jag ej.
Citera
2022-05-16, 23:53
  #4
Avstängd
RudyardKiplings avatar
Vågar man hoppas på att terrorfinansiärerna i klanen Özz Nujen också kommer deporteras?
Citera
2022-05-17, 04:22
  #5
Medlem
Sooks avatar
Problemet ärekidioten Erdogan inte fattar är att svenskar tycker turkar och kurder är samma skrot och korn.
Citera
2022-05-17, 04:45
  #6
Medlem
Hultabultans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Problemet ärekidioten Erdogan inte fattar är att svenskar tycker turkar och kurder är samma skrot och korn.

Bergs-turkar kallas väl kurder i Turkiet.
Vanliga turkar och bergsturkar, det är väl samma skit?

Liksom storryssar (ryssar i Ryssland) och lillryssar (ukrainare)?
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2022-05-17 kl. 05:02.
Citera
2022-05-17, 04:54
  #7
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Det är ju känt att Erdoğan tycker mycket illa om kurder och PKK/YPG/YPJ, han har också kritiserat Sverige för att vi har blivit en slags "terrorcentral" för kurdisk aktivism. Om detta har någon substans eller ej, vet jag inte. Jag har aldrig hört att svensk-kurder har begått några attentat ärligt talat, men jag är inte så insatt.

https://www.friatider.se/s-topparnas...ar-terrorgrupp

Kriget mellan turkarna i Nyans och kurderna i Socialdemokraterna är nu i full sving. Yüksel anklagar S för att vara ett terroristparti eftersom de samarbetar med PKK. Vi ser samtidigt hur S snabbt har kastat kurderna under mattan, Ann Linde klassar PKK som terrorister. Detta har lett till att Kakabaveh kräver att kurdiska organisationer avstämplas som terrorister.

https://www.friatider.se/kakabaveh-b...r-terrorutspel

Tidigare gavs PKK skulden för palmemordet på mycket lösa grunder. Kurder har annars kunnat leva ganska fritt i Sverige, men för de som är politiskt aktiva kanske det inte blir så roligt nu. Det tror jag beror på att:
1 S är rädda för att förlora massa väljare till Nyans, och kommer säkert fjäska hårt,
2 Kurderna har inte mycket i sin pott, medan turkarna har Turkiet och deras NATO-veto.

https://www.friatider.se/klart-turki...t-nato-intrade

Min fetning. Med turkisk härkomst ska nog läsas turk-kurdisk härkomst.

Kommer SÄPO och andra myndigheter att börja trakassera kurder? Kommer kurder att drabbas av viseringsregler om de ska passera gränsen? Kommer Sverige skapa ett utlämningsavtal med Turkiet som gör att kurdiska aktivister nu kan skickas i handfängsel direkt till ett turkiskt fängelse? Kommer det att bli svårare för kurder att få asyl i Sverige om de är förföljda (inte bara i Turkiet, men även Syrien, Iran med flera)?
Helt sanslöst om Turkiet ska tillåtas diktera vår migrationspolitisk och vår omsorg om kurdiska dissidenter. Varför ska vi ens ingå i en sådan allians, där medlemmar ställer krav på vår inrikespolitik? Skydd mot ryssen ser jag inte riktigt som ett rationellt skäl.

Nåja, kul att sossarna fuckat upp det ordentligt för sig.
Citera
2022-05-17, 07:17
  #8
Medlem
borrizs avatar
Erdogans orerande kan ha många bottnar.
Utrikespolitiskt
Han vill klämma åt de kurder som har flyktungstatus här i Sverige
Kan han gå Sverige att lösa sitt vapenembargo är de inte heller fel
NATO-politiskt
Det är alltid bra att kunna klämma ut några fördelar från de andra medlemmarna
Inrikespolitiskt
Det kommer ett val i Turkiet och med en lira som sjunker likt en sten, är detta en välkommen möjlighet att visa handlingskraft
Frågan är helt enkelt vad som krävs för att "gamle Eddie" skall bli nöjd
__________________
Senast redigerad av borriz 2022-05-17 kl. 07:19.
Citera
2022-05-17, 07:43
  #9
Medlem
DerRoteBarons avatar
Det vore hysteriskt roligt om Sverige tvingades ge upp idén att vara en humanitär stormakt - enbart för att bli USAs knähund i NATO - och skickar kurderna till någon black site i Turkiet.
Citera
2022-05-17, 07:48
  #10
Medlem
Soterns avatar
Det är väl bara att lämna ut kurdpacket till Turkiet. En win win-situation och ett problem mindre här.
Citera
2022-05-17, 08:47
  #11
Medlem
Det skulle vara toppen. Som ett paket på posten får Erdogan även tillbaka hans turkar, bulgarer och annat pack. Bulgarerna som finns här i Sverige är alla bergsturkar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback