Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-08, 15:02
  #13645
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Sverige är ett bra land. Mycket bättre än Filippinerna och kringliggande länder. Skulle även kunna klassa Japan o Sydkorea som bättre länder, trots att rasism även finns där. Filliprisons är ett smutsland. Asiens eget lilla Sydafrika. Med en galen ledare.
Japan är mycket rasistiskt. Liksom koreaner.
Jag skulle säga att Kambodja tillhör de minst rasistiska länderna. Men efter kinesisk och västerländsk invasion är även kambodjanerna på sin vakt.

Indien, Thai, Vietnam, Laos, Malaysia är rasistiska. Kineser kanske lite öppnare.

Filippinierna anser att utlänningen skall betala. Men de är i alla fall öppna mot Väst (dvs USA som de ser det).

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag gissar att du innerst inne gillar Fili, du vill bara inte ge uttryck för det
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-08 kl. 15:10.
Citera
2022-05-08, 15:20
  #13646
Medlem
De går till val imorgon. Ser ut som att de röstar fram en comeback för Marcosklanen med Bongbong Marcos och Dutertes dotter som vicepresident? Vad blir följderna?

Märkligt land, Filippinerna.
Citera
2022-05-08, 15:22
  #13647
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Japan är mycket rasistiskt. Liksom koreaner.
Jag skulle säga att Kambodja tillhör de minst rasistiska länderna. Men efter kinesisk och västerländsk invasion är även kambodjanerna på sin vakt.

Indien, Thai, Vietnam, Laos, Malaysia är rasistiska. Kineser kanske lite öppnare.

Filippinierna anser att utlänningen skall betala. Men de är i alla fall öppna mot Väst (dvs USA som de ser det).

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag gissar att du innerst inne gillar Fili, du vill bara inte ge uttryck för det

Har aldrig gillat det landet. Hoppas deras turism sjunker regält efter Corona pademin. Vilka ska dom nu lura och sätta folk i skiten? Nu får dom göra livet svårt för varandra istället. Få turister och som dessutom känner till den falska rasse Filippinens sida. Ajajaj så det kan gå.
Citera
2022-05-09, 00:48
  #13648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Har aldrig gillat det landet. Hoppas deras turism sjunker regält efter Corona pademin. Vilka ska dom nu lura och sätta folk i skiten? Nu får dom göra livet svårt för varandra istället. Få turister och som dessutom känner till den falska rasse Filippinens sida. Ajajaj så det kan gå.

Fast det är ju de själva som har valt att ha de hårda covid-restriktionerna. När de väl återgår till pre-covid regler så kommer de nog få en boost i turismen, om det återgår till pre-covid nivåer när det gäller turismen är oklart, men lär göra det över tid. Folk åker dit på några veckors semester, de flesta tänker nog inte på rasismen. Tror tyvärr de kan vara hur rasistiska de vill och det kommer ändå inte drabba turismen. Om de får svårt att locka tillbaka turister så beror det nog snarare på att de är bland de sista att öppna upp, och folk kanske tvekar inför resa då ett land kan stängas ner över en natt.

Men jag håller med om att de är rasister, jag håller dock inte med om att japan, sydkorea etc skulle vara direkt bättre på den punkten. Men det är bra att du inte vill acceptera rasismen, men om du ska bojkotta p.g.a det så får du bojkotta typ hela världen, det är det som är problemet.

Sverige? Hur är sverige bättre? De är ju också rasister emot vita. Sverige är rikare, mer organiserat och renare ja. Men alla fattiga länder är ganska så oorganiserade och smutsiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Troldmanden
De går till val imorgon. Ser ut som att de röstar fram en comeback för Marcosklanen med Bongbong Marcos och Dutertes dotter som vicepresident? Vad blir följderna?

Märkligt land, Filippinerna.

Tycka vad man vill så var Duterte väldigt älskad av folket. Nu missar de dock chansen att protestera emot restriktionerna. Fascism överlag är på klar frammarsch över hela världen, även om ingen kallar sig för fascist så är de flesta politiker det.
Citera
2022-05-11, 23:16
  #13649
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18

Men jag håller med om att de är rasister, jag håller dock inte med om att japan, sydkorea etc skulle vara direkt bättre på den punkten. Men det är bra att du inte vill acceptera rasismen, men om du ska bojkotta p.g.a det så får du bojkotta typ hela världen, det är det som är problemet.

Sverige? Hur är sverige bättre? De är ju också rasister emot vita. Sverige är rikare, mer organiserat och renare ja. Men alla fattiga länder är ganska så oorganiserade och smutsiga.


Filippinarna är riktiga rasister men absolut inte mot vita, däremot så garvar dom åt negrerna helt ohämmat och gillar inte araber som dom kallar "Ali Baba". Dom dyrkar vithet och kvinnorna älskar västerländska män som ses som mycket attraktiva, dom vill dessutom mycket gärna ha barn med en vit man då dessa mixade barn anses vara dom vackraste. Bara att se på Miss Philippines som är otroligt populärt i landet så ser du att i stort alla kandidater är tjejer som har västerländsk påbrå.
Citera
2022-05-11, 23:28
  #13650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Filippinarna är riktiga rasister men absolut inte mot vita, däremot så garvar dom åt negrerna helt ohämmat och gillar inte araber som dom kallar "Ali Baba". Dom dyrkar vithet och kvinnorna älskar västerländska män som ses som mycket attraktiva, dom vill dessutom mycket gärna ha barn med en vit man då dessa mixade barn anses vara dom vackraste. Bara att se på Miss Philippines som är otroligt populärt i landet så ser du att i stort alla kandidater är tjejer som har västerländsk påbrå.

De är rasister emot alla utlänningar inkl vita. Det är exempelvis helt acceptabelt i deras kultur att ta mer betalt av utlänningar, om inte det är rasistiskt, vad är då rasistiskt? De som startar business i landet får också känna på hur rasistiska de är. De är också olagligt att delta i politiska aktiviteter som utlänning där etc.
__________________
Senast redigerad av Hew18 2022-05-11 kl. 23:43.
Citera
2022-05-12, 01:20
  #13651
Avstängd
wwrs avatar
Deras förhållande till väst är blandat, minst sagt. De idoliserar USA, men alla västerlänningar skall betala, förstås. Men det är väl för att alla västerlänningar givevis är stormrika. Thai är däremot så snobbiga att de i vissa lägen inte ens vill ha utlänningens pengar. Om Pinaya vill ha barn med västerlänningen varierar väl. Flera Pinaya jag kände hade västerländska pojkvänner men fick till slut barn med Pinoy. Japanskor vill däremot undantagslöst ha barn med gaijin. (Och japaner står inte direkt högt i kurs i Fili)
Citera
2022-05-12, 12:30
  #13652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Deras förhållande till väst är blandat, minst sagt. De idoliserar USA, men alla västerlänningar skall betala, förstås. Men det är väl för att alla västerlänningar givevis är stormrika. Thai är däremot så snobbiga att de i vissa lägen inte ens vill ha utlänningens pengar. Om Pinaya vill ha barn med västerlänningen varierar väl. Flera Pinaya jag kände hade västerländska pojkvänner men fick till slut barn med Pinoy. Japanskor vill däremot undantagslöst ha barn med gaijin. (Och japaner står inte direkt högt i kurs i Fili)

Vad har egentligen kvinnors preferenser med om att landet är rasistiskt eller inte? Kvinnors preferenser är samma över hela världen. De tendera att dras till framgångsrika män, och alla som gör det är h***r. Som du säger, de ser vita som rika, så du har förklaringen där. Det gör dem inte till mindre rasister emot alla utlänningar inkl vita.
Citera
2022-05-12, 16:36
  #13653
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Thai är däremot så snobbiga att de i vissa lägen inte ens vill ha utlänningens pengar.

Min upplevelse utav min tjejs familj iaf är att dom vägrar ta emot pengar även om dom har utfört arbete för mig och om dom tar emot pengarna så har det hänt att dom lämnat dom till min tjej bakom min rygg eller bara lagt pengarna på matbordet. En av gångerna hennes bror vägrade sa han " That's big money" samtidigt som han kollade skrämt på min 500 pesos sedel. Då snackar vi om flera timmars arbete som hennes elektriker till bröder gjort eller hjälpt oss med avlopp eller vad som.
Hennes ungar tar inte heller emot en peso utav mig för att gå och köpa läsk och godis eller något sådant. Tycker lite synd om dom då dom är så hårt hållna och inte får en spänn.
Upplever detta så ofta att jag misstänker att det ligger i kulturen på något vis.

Är jag bjuden på födelsedagskalas så brukar dom vilja att jag tar med en tårta för typ 400-600 pesos but that's it. Dom frågar aldrig om pengar, någon enstaka gång har hennes bror frågat om ett "lån" på typ 1500 pesos, har förstått att det betyder gåva nere I Filippinerna.. Dock endast hänt två gånger, blev något sned när han inte betalade tillbaka så nästa gång sa jag nej , vill du ha pengar så finns det gott om arbete att utföra i huset. Han blev nöjd.

Angående att Kanos får betala mer än infödda gäller nog i alla fattiga länder. Ser inte det som rasistiskt.
__________________
Senast redigerad av dreadpirate420 2022-05-12 kl. 16:43.
Citera
2022-05-12, 17:38
  #13654
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreadpirate420
Min upplevelse utav min tjejs familj iaf är att dom vägrar ta emot pengar även om dom har utfört arbete för mig och om dom tar emot pengarna så har det hänt att dom lämnat dom till min tjej bakom min rygg eller bara lagt pengarna på matbordet. En av gångerna hennes bror vägrade sa han " That's big money" samtidigt som han kollade skrämt på min 500 pesos sedel. Då snackar vi om flera timmars arbete som hennes elektriker till bröder gjort eller hjälpt oss med avlopp eller vad som.
Hennes ungar tar inte heller emot en peso utav mig för att gå och köpa läsk och godis eller något sådant. Tycker lite synd om dom då dom är så hårt hållna och inte får en spänn.
Upplever detta så ofta att jag misstänker att det ligger i kulturen på något vis.

Är jag bjuden på födelsedagskalas så brukar dom vilja att jag tar med en tårta för typ 400-600 pesos but that's it. Dom frågar aldrig om pengar, någon enstaka gång har hennes bror frågat om ett "lån" på typ 1500 pesos, har förstått att det betyder gåva nere I Filippinerna.. Dock endast hänt två gånger, blev något sned när han inte betalade tillbaka så nästa gång sa jag nej , vill du ha pengar så finns det gott om arbete att utföra i huset. Han blev nöjd.

Angående att Kanos får betala mer än infödda gäller nog i alla fattiga länder. Ser inte det som rasistiskt.
Med en lång relation kan det säkert se ut på olika sätt beroende på familjens situation. Men vissa utlänningar som inte haft tur med partner kan nog fastna i en fälla med betalningar. Men Pinoy har ju ofta svårt så jag vill inte fördöma. Det finns lokala sari-sari-store-innehavare som givit upp affärerna när kraven på kredit blivit för stora. "Vad gör man när deras barn inte har ris och fått ont i magen". Pinoy är inte så snobbiga och positivt inställda till väst. Det är positivt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-12 kl. 17:41.
Citera
2022-05-12, 20:18
  #13655
Medlem
dreadpirate420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De är också olagligt att delta i politiska aktiviteter som utlänning där etc.

Att blanda sig i politiken är farligt för dom infödda, att göra det som västerlänning är inte att rekommendera även om det hade varit lagligt. Jag undviker att ens tala politik i Filippinerna det brukar inte uppskattas att man kommer med sitt västerländska syn på saker och ting och förklarar hur saker ligger till, samt får känslan att det kan leda till problem. Pratade om korruption och "vote buying" vid "Barangay election" när vi satt och drack tuba på gräsmattan i min tjejs brors farm i mycket allmänna ordalag, han blev nervös och sa till oss att gå in i huset för att fortsätta samtalet. Då snackar vi om ute på vischan med en och annan person som går förbi på gatan, grannarna bor flera 100m bort.
Citera
2022-05-12, 22:17
  #13656
Medlem
DjStefs avatar
Vet inte om det trist eller kul att läsa när tomtar/folie hattar skriver om hur det är här i landet utan att satt sin fot här...off topic om något !
14 år sen jag satt min fot 1a gången på filli mark o bättre har det blivit här o fyfan vad sämre det blivit i Svedala år efter år.. under samma tid.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1926794

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback