2022-05-12, 16:10
Medlem
-Andreas-s avatar
USA lägger order om 160 miljoner kronor för köp av Carl Gustaf pskott, enligt SvD Näringsliv;
https://www.svd.se/a/Qy4QLq/saab-far...order-fran-usa

Minns i början av konflikten då rysstrollen svärmade detta forum.
De svor att de svenska pansarskotten inte utgjorde någon som helst fara för ryska stridsvagnar eller andra fordon.

Var tydligen någon form av 'magisk ytbehandling' av T90's skyddsplåtar, som endast ryssarna känner till, som skulle få pskotten att studsa som ärtor.

Nu med facit i hand o med hundratals o åter hundratals ryska stridsvagnar o andra bepansrade fordon, som sprängts i i luften med så dramatisk effekt att stridsvagnarnas torn har flugit av vagnarna, så kan man förstå att denna produkt (CG pskott) är 'combat proven' mot pansar i modern tid.

Det var också nåt som rysstrollen gnällde om, att CG pskott var förlegade o eg helt harmlösa o därför meningslösa att skicka till försvaret av Ukraina.

Verkar som att USA (o andra NATO länder) samt Ukrainarna är tillräckligt nöjda med produktens kvalitet.

Många ryska soldater har flugit i luften eller fått överge sina förstörda fordon till flykts.
Det i sig är bevis på varför länder som hotas av Ryssland bör börja, eller fortsätta, utrusta sina försvar med just CG pskott.

Man får tacka Knugen o Dynamics för goda skördar.
Citera
2022-05-12, 17:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
USA lägger order om 160 miljoner kronor för köp av Carl Gustaf pskott, enligt SvD Näringsliv;
https://www.svd.se/a/Qy4QLq/saab-far...order-fran-usa

Minns i början av konflikten då rysstrollen svärmade detta forum.
De svor att de svenska pansarskotten inte utgjorde någon som helst fara för ryska stridsvagnar eller andra fordon.

Var tydligen någon form av 'magisk ytbehandling' av T90's skyddsplåtar, som endast ryssarna känner till, som skulle få pskotten att studsa som ärtor.

Nu med facit i hand o med hundratals o åter hundratals ryska stridsvagnar o andra bepansrade fordon, som sprängts i i luften med så dramatisk effekt att stridsvagnarnas torn har flugit av vagnarna, så kan man förstå att denna produkt (CG pskott) är 'combat proven' mot pansar i modern tid.

Det var också nåt som rysstrollen gnällde om, att CG pskott var förlegade o eg helt harmlösa o därför meningslösa att skicka till försvaret av Ukraina.

Verkar som att USA (o andra NATO länder) samt Ukrainarna är tillräckligt nöjda med produktens kvalitet.

Många ryska soldater har flugit i luften eller fått överge sina förstörda fordon till flykts.
Det i sig är bevis på varför länder som hotas av Ryssland bör börja, eller fortsätta, utrusta sina försvar med just CG pskott.

Man får tacka Knugen o Dynamics för goda skördar.
Numåste jag erkänna aatt du gör mig en smula förvirrad. nåär man talar om Carl Gustaf så handlar det om Granatgevär, inte pansarskott.
Citera
2022-05-12, 17:49
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Numåste jag erkänna aatt du gör mig en smula förvirrad. nåär man talar om Carl Gustaf så handlar det om Granatgevär, inte pansarskott.

Absolut.
Hör dock till saken att granaten i p-skott m/86 även finns som granat till GRG m/48.
Citera
2022-05-12, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porrstjarna
OT (sorry):
Skall vi slå vad ?
Fråga vem som helst som är född med kalla kriget som kuliss, som gjort sin militärtjänstgöring och som än idag kan sin sak i fält. Vi är mellan 20-60, många, vältränade och finns i alla samhällets skikt och positioner.
Fråga alla utanför tullarna och kultursidorna, dvs vanligt folk ute i verkligheten, som garanterat kommer försvara sin familj, sina barn, sitt land utan att tveka oavsett på vilket sätt man bäst kan göra nytta.
Tangentbordsförrädare som du och alla kulturskribenter och hobbykomunister på Östermalm lär vara bland det första SOG letar upp och eliminerar i tysthet.

Motståndet skall fortsätta i alla delar av samhället.
Alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska!

Vi är några hundratusen i landet som har det budskapet i ryggmärgen.
Har du ens en ryggmärg, din lilla orm?

Leve konungen, leve Sverige, död åt Dvärgmongolen och Orcherna!

Om inte annat kanske Kreml får anledning att fundera över ledarbyte när Putte får tokspel ?

Ja vi kan gärna slå vad och snälla jag är ingen jävla 08a eller kommunist. Det jag säger : Sverige är inte beredd alls för en invasion. Gemene Svensk (utanför tullarna) har det inte i ryggraden sluta trolla för fan du låter ju själv som största tangenbordssoldaten.. Dom som har det är ofta pensionerade vid det här laget. Det finns en liten grupp som skulle slåss för sitt land. Men i det stora hela är vi ett mupp land i jämförelse med Ukraina som har en betydligt hårdare och jävligare historia.. Du har fan sommarläger där hostade av guerilla grupper för barn där dom blir upptränade i militärtjänstgöring.

I Sverige sitter dagens soldater och gråter om någon höjer rösten.
Citera
2022-05-12, 18:18
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Alla vet att det inte var något svenskt vapen. Det var en annan stridsvagn.

Så kan det vara. Men att svenska pv-vapen använts på bredd känner du till?
Citera
2022-05-12, 18:28
Medlem
wwrs avatar
Det är väl bara detaljer men skulle de alltså ha skjutit mot tanken längst bort. Det blir väl en jättesmäll, jorden vibrerar och eldkvast på minst 10 meter när en granat far iväg, förmodligen inom 200 meter från målet, troligen närmare. 30 meter klart bakåt. Det är ju som att ha en kanon på axeln. Avfyrningen borde ha synts om hela bilden visats. Jag läste att hela posteringen i Helmand hade vaknat till och trodde de var under anfall när de sköt ett par granater på natten och tränade. 5 granater om dagen får man skjuta för att inte få hjärnskakning. (Det har jag läst mig till. Jag är ingen pv-expert.)
Senast redigerad av wwr 2022-05-12 kl. 18:42.
Citera
2022-05-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Alla vet att det inte var något svenskt vapen. Det var en annan stridsvagn.
Nej.
Citera
2022-05-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Tittar man på filmen i slow motion så ser man att granaten träffar bakifrån vid sidan av ammunitionslådan (som är utanför tornpansaret), explosionen antänder först ammunitionslådan, det kommer ut en kort mindre flamma ur vänster lucka i tornet (som är öppen) som visar att gas från ammunitionsexplosionen läcker in genom hålet från pansarspränggranaten (pansaret här är bara 70 mm tjockt stål), sedan antänds vagnens interna ammunitionsförråd eftersom hylsorna är exponerade för glödhett splitter uppifrån.

Det är totalt livsfarligt att använda brännbara hylsor, hade de använt stål eller mässing så hade vagnens interna ammunition troligen inte antänts. I den konstruktion av automatladdare som ryssarna valde, så är laddningen lagrad ovanpå projektilen istället för tvärtom, och automatladdaren är öppen uppåt.

Europeiska och amerikanska stridsvagnar använder också ammunition med brännbar hylsa, men har ammunitionen som bärs internt i en helt täckt låda, resten i tornets bakre del, där den tas fram genom att en lucka med timer åker åt sidan i 5-10 sekunder så att laddaren hinner dra ut en jättepatron. Blir det en träff i ammunitionsförrådet när luckan är stängd, så är besättningen säker. På Leopard 2 så är en del av ammunitionen lagrad i en låda inuti vagnen, en träff där och laddningarna antänds och tornet flyger av. På M1 Abrams så har denna låda ventilationspaneler i händelse av en ammunitionsdetonation, det saknas på Leopard 2.

Det beror på var den blir träffad och vad som träffar den. Det verkar vara rätt så vanligt att laddningarna antänds. I nästa generation ryska stridsvagnar, kallad T-14, så är besättningen helt avskild från ammunitionen bakom en pansarvägg. Tornet är obemannat och helt automatiserat.

Tack! Då är jag med. Träff på område som varken har ERA eller kompositpansar alltså. Bra skjutet.
Citera
2022-05-12, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du måste helt ha missat diverse spionskandaler, ryska ”mattförsäljare”, ubåtskränkningarna och de periodvis frekventa kränkningarna av svenskt territorialvatten och luftrum? Tror du att hot alltid är muntliga?

Ok då är jag med. Lite besök, ja....är det inte mer än så då kan de ju hålla på. Men man kan inte kalkylera med att det stannat där. DÅ var det bara för att visa att de fanns, hade inget direkt att vara krigiska över, men det blir lite skillnad nu.
Citera
2022-05-12, 18:47
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Intressant tanke, men det förutsätter ju också att vi faktiskt går med i Nato.
Jag förutsätter att både du och denna Niinistö ser Putin som mindre av en förlorare om han förhindrar det.

Trollkraften som varat sedan 1945 är bruten. Ryssland kan nog inte förhindra någonting längre.
Citera
2022-05-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nej, hotet har alltid funnits eftersom Ryssland är en kraftfull auktoritär stat i vårt närområde, men hotet har växt med Putins alltmer centraliserade makt och hans aggressioner mot individer även utanför ryskt territorium, och det eskalerade kraftigt när Ryssland attackerade ett europeiskt land och annekterade en del av deras territorium 2014.

Det har iaf varit så lågmält att våra makthavare i lugn och ro rustat ner eller hur.
Så är inte läget nu.
Fram till kriget startade var allt lugn o ro. Fanns inget skäl att vi hade behövt komma på fråga alls, kriget i U är en gammal konflikt som grott. Hade inget med oss att göra.
Men vi lägger oss i, vi gapar om nato, gör allt i princip utom att hoppa upp och ner och vifta på armarna och visa långfingret ..... Att dagsläget skulle vara detsamma som innan kriget är ju inte ens sannolikt.
Citera
2022-05-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz

Det kan vara så att det svensktillverkade granatgeväret, som Kanada har donerat bort, är ganska enkelt att sikta med..? och ev kan ha blivit bestyckat med ett av de många pansarbrytande skotten Sverige har skickat?

Det kan även vara teknologiska såväl mänskliga faktorer bakom typ som friendly fire.. oavsett är det dråpligt för Ryssland ledning.

Härligt ändå, nyheter som dessa driver på den oundvikliga utfallet av ww3...
Vad härligt ändå att mänskligheten / 'de lyckliga få' som överlever... de får en ''ny-starts chans' att omdefiniera samhället.
detta bipolära skiten med att tvingas att välja mellan sk 'demokrati' eller x diktator m. tortyrkammare... Det är samma val tbh.
suck, vi förtjänar nog ändå mutual assured destruction ändå
Senast redigerad av Fittsill 2022-05-12 kl. 19:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback