2022-05-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Jag tycker detsamma. Skrev bara vad jag tror att hon tänker. Det är egentligen enbart hon som vet.
Nej, vi är många som vet. Feminister 2022 är inte som feminister på 1900-talet. Jag vet exakt vad Hanna tänkte och jag vet också att hon hatar Tommie i djupet av sitt hjärta. Eller, förlåt mig, feminister saknar hjärta.
2022-05-10, 15:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sad-frosty
Jag tror att Tommie växt upp på ett annat sätt än de flesta. Han säger saker han inte förstår är fel eller väldigt konservativa. Han menar inget illa, vilket jag personligen anser vara det viktigaste. Han säger inte dessa saker i ett nedlåtande tonfall heller, fastän orden förstås kan anses vara nedlåtande i sig.

Tycker inte Hanna gör något direkt fel heller. Hon försöker ju diskutera med honom, men det är stopp. Summa sumarium tycker jag att de alla bara borde ha lämnat det där när de märkte att de inte kom någonstans. Ingen vits med att spela upp en trasig skiva om och om igen.
Jag tycker det är en bra analys av vad som hände.
2022-05-10, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ok, du hade inget exempel. Där ser man - vad oväntat.

Jo, Hanna tog upp saken också före Ö-rådet, i Ö-rådet är Angela tydlig med att det inte var roligt att reduceras till matlagerska för att hon är kvinna utan att hon kan och är så mycket mer.

Hannas reaktion handlar inte om Angela - Angelas reaktion handlar absolut om hur Tommie beskriver Angela.

Hanna reagerade på sexism - och det finns faktiskt inga situationer där det är fel att göra det, tvärtom - genom att inte reagera så godkänner man det och låter det fortplanta sig.
Nej det är verkligen inte tydligt om Angela tog illa upp bara för hon sa det hon sa. Man tittar på kroppsspråket mer än man lyssnar på ord. Inte i en enda synk har Angela nämnt det. Inte heller i lägret. Varför? Sen när hon nämner det EFTER att Hanna trycker på så tolkar du det direkt som att hon tar väldigt illa upp. Du har knappast jobbat som polis iaf.

Hannas reaktion handlar inte om sexism. Hannas reaktion handlar om att hon har ett stort behov att sprida sina "värderingar" till resten av världen. Du kan kalla det va du vill. Tommie skulle kunna komma och säga samma sak fast använda nån annan ursäkt. Hanna skadar sig själv och mår uppenbarligen sämre än Tommie. Antingen har Tommie bättre värderingar (eftersom han mår bättre) eller så är Hanna bara en hycklare som inte kan stå för sina värderingar.
2022-05-10, 15:20
Medlem
Citat:
Jag tycker det är en bra analys av vad som hände.
Ändå försöker du argumentera för att Hanna gjorde allt rätt.
2022-05-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolou
Jag skulle gissa på att han har sagt något som kan räknas som sexuella trakasserier. Kanske någon oönskad komplimang eller anspelning av sexuell karaktär. Jag tänker att produktionen har nolltolerans där, vilket deltagarna säkert också skrivit under på.

Det måste vara utalandet om att Henrik inte kan föda barn, HBTQ bla bla mm blir otroligt kränkta och mer sexistiskt än att bara kvinnor föder barn finns väl inte..
2022-05-10, 15:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Nej det är verkligen inte tydligt om Angela tog illa upp bara för hon sa det hon sa. Man tittar på kroppsspråket mer än man lyssnar på ord. Inte i en enda synk har Angela nämnt det. Inte heller i lägret. Varför? Sen när hon nämner det EFTER att Hanna trycker på så tolkar du det direkt som att hon tar väldigt illa upp. Du har knappast jobbat som polis iaf.

Hannas reaktion handlar inte om sexism. Hannas reaktion handlar om att hon har ett stort behov att sprida sina "värderingar" till resten av världen. Du kan kalla det va du vill. Tommie skulle kunna komma och säga samma sak fast använda nån annan ursäkt. Hanna skadar sig själv och mår uppenbarligen sämre än Tommie. Antingen har Tommie bättre värderingar (eftersom han mår bättre) eller så är Hanna bara en hycklare som inte kan stå för sina värderingar.
Så inte ens när Angela talar om sig själv har hon rätt .. du tolkar bättre. Bra där.
Hon kramade om Hanna efteråt och tackade ... vad tror du det kom ifrån?

Hannas reaktion handlar om hennes värderingar ja -- varför skulle hon annars ens reagera på sexism.
Nej, huruvida en värderingar är bra eller dålig handlar inte om hur man mår, utan om hur man ser på och hur det påverkar sig själv och andra.
Eller menar du att värderingar som säger att man skall stympa barn är bra bara för att den som tycker det mår bra?
Tomte.

Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Ändå försöker du argumentera för att Hanna gjorde allt rätt.
Förstår du inte ens vad du läser?
Ja hon gjorde rätt som tog upp det och inte bara fnittrade med som du hade gjort.
Han stod för sexism och hon reagerade och agerade på det.
2022-05-10, 15:35
Medlem
micro113s avatar
I så fall bör det väl ha varit om Angela ?
Senast redigerad av micro113 2022-05-10 kl. 15:37.
2022-05-10, 15:37
Avslutad
Citat:
Ok, du hade inget exempel. Där ser man - vad oväntat.

Jo, Hanna tog upp saken också före Ö-rådet, i Ö-rådet är Angela tydlig med att det inte var roligt att reduceras till matlagerska för att hon är kvinna utan att hon kan och är så mycket mer.

Hannas reaktion handlar inte om Angela - Angelas reaktion handlar absolut om hur Tommie beskriver Angela.

Hanna reagerade på sexism - och det finns faktiskt inga situationer där det är fel att göra det, tvärtom - genom att inte reagera så godkänner man det och låter det fortplanta sig.

lol bäst ingen säger att du är bra på att laga mat då :-) För det är ju sexistiskt för du är ju så mycket mer.

Själv ser jag på saken som Tommie, jag är en människa som är bra på att laga mat. Det är en del av det jag är som människa. Tänk att något så enkelt ska vara så svårt att förstå för många. Tur jag har vidsynta människor omkring mig som jag kan berömma det dom är bra på utan att det ska vara "fel" uttryckt.
2022-05-10, 15:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
lol bäst ingen säger att du är bra på att laga mat då :-) För det är ju sexistiskt för du är ju så mycket mer.
Du är tydligen också lite trögfattad.

Det är okej att säga att jag lagar god mat om jag lagar god mat.

Det är INTE okej att utgå ifrån att jag lagar god mat för att jag är kvinna.

Förstår du skillnaden?
Citat:
Själv ser jag på saken som Tommie, jag är en människa som är bra på att laga mat. Det är en del av det jag är som människa. Tänk att något så enkelt ska vara så svårt att förstå för många. Tur jag har vidsynta människor omkring mig som jag kan berömma det dom är bra på utan att det ska vara "fel" uttryckt.
Då ser du inte på saken på samma sätt som Tommie.
Han vill ha en kvinna i lägret som skulle laga mat och ta hand om männen. Angela hade fött fem barn och var därför en "riktig" kvinna som nog skulle laga god mat och ta hand om dem på rätt sätt.

Hon valdes inte för sin matlagning.
Hon valdes för att hon var kvinna och hade fött barn och kunde passa på männen.
2022-05-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reytracer
Starkaste spelaren åker ut, för att han råkat
Ja liksom varför han men inte Hayes?
2022-05-10, 15:44
Medlem
Citat:
Så inte ens när Angela talar om sig själv har hon rätt .. du tolkar bättre. Bra där.
Hon kramade om Hanna efteråt och tackade ... vad tror du det kom ifrån?

Hannas reaktion handlar om hennes värderingar ja -- varför skulle hon annars ens reagera på sexism.
Nej, huruvida en värderingar är bra eller dålig handlar inte om hur man mår, utan om hur man ser på och hur det påverkar sig själv och andra.
Eller menar du att värderingar som säger att man skall stympa barn är bra bara för att den som tycker det mår bra?
Tomte.

Förstår du inte ens vad du läser?
Ja hon gjorde rätt som tog upp det och inte bara fnittrade med som du hade gjort.
Han stod för sexism och hon reagerade och agerade på det.
För att Anders ställde frågan typ "Hur känns det att bli vald bara för man är bra på att laga mat?"
Vad fan ska hon svara på det "Ja, det är jättekul att bli vald BARA för jag kan laga mat"
Man hade svarat som Angela gjorde även om man inte hade blivit kränkt. Så ditt argument håller inte. Vi har alla sett hur Angela reagerar när hon blir upprörd. Det har vi sett med Gorm, Joel och Linn. Men du påstår alltså att när det gäller Tommie så visar hon det endast med dom orden hon väljer när hon besvarar Anders stängda fråga?

Att strypa barn är olagligt. Att tycka att kvinnor ska laga mat är inte olagligt. Har du fler korkade jämförelser?

När jag säger att Hanna verkar må dåligt utgår jag inte från hennes värderingar. Jag utgår från hur hon verkar se på sig själv. Med tanke på att hon haft ätstörningar, varit deprimerad och konstant pratar nedsättande om sig själv så kan jag inte tänka mig att hon mår speciellt bra. Det har hon uttryckligen sagt att hon inte gör.

Tommies värderingar om att leva fritt i naturen, naken, vara fokuserad, leva i nuet, vara naturlig, resa, meditera etc tyder på att han mår bättre och har sundare livsstil. Då spelar det ingen roll hur hans ord tolkas av en sån som Hanna (eller dig). Det enda det visar är att han inte passar in i Stockholm bland ytliga människor som lever under konstant stress och press att prestera utåt. 2000-talet normer passar inte Tommie och det är inget fel med det.

Det är en sak att säga till Tommie att man tolkade det han sa på ett annat sätt. Det är en helt annan sak att attackera honom, kalla honom "mansgris" och i princip försöka ändra hans värderingar för att matcha hennes.
Senast redigerad av david-taxi 2022-05-10 kl. 15:48.
2022-05-10, 15:46
Avslutad
Citat:
Du är tydligen också lite trögfattad.

Det är okej att säga att jag lagar god mat om jag lagar god mat.

Det är INTE okej att utgå ifrån att jag lagar god mat för att jag är kvinna.

Förstår du skillnaden?

Då ser du inte på saken på samma sätt som Tommie.
Han vill ha en kvinna i lägret som skulle laga mat och ta hand om männen. Angela hade fött fem barn och var därför en "riktig" kvinna som nog skulle laga god mat och ta hand om dem på rätt sätt.

Hon valdes inte för sin matlagning.
Hon valdes för att hon var kvinna och hade fött barn och kunde passa på männen.

Du vänder och vrider hela tiden på saker och ting så det ska passa din argumentation. Bägge exemplen har tagits upp av dig, både duktig matlagerska och mamma som fött 5 barn. Jag tänker inte diskutera detta mer med dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in